David Wilkerson: Bruden går igenom vedermödan segrande

Kommer vi att vara med om den sista vedermödan om vi lever och hur ska vi i så fall klara oss?

Detta är ett utdrag från predikan av David Wilkerson Through Hard Times (Sv Genom svåra tider)

Det är omöjligt för Kristus att försumma sin egen kropp! "Ingen har någonsin hatat sitt eget kött: stället när och omhuldar man det, även som Herren kyrkan" (Ef 5:29). Herren hade varit tvungen att hata sitt eget kött att försumma dig eller mig i en tid med problem. Försök inte att räkna ut hur han ska gå till väga för att bevara dig. Du kan inte lista ut det, mer än du kunde ha gissat hur han skulle öppna Röda havet ... hur han skulle hålla de hebreiska männen vid liv i den brinnande ugnen ... hur han skulle stänga munnen på hungriga lejon hela natten lång när Daniel satt bland dem ... hur han skulle föra vatten ur en klippa och bröd från himlen ... hur han skulle föda 5000 personer med bara ett fåtal bröd och fiskar.

”Vi kan aldrig räkna något av det ut. Han har ensam det eviga ordet - och han ensam kommer att bevara oss hela evigheten. I härligheten behöver vi inte några andra medel
till stöd än Guds Son. Vi kommer att fortsätta med hans blotta närvaro. Dessutom, samma ord som kommer att uppehålla oss då är samma  som uppehåller oss nu. Den kommer att fortsätta att bevara oss oavsett hur ödelagd och förstörd denna världen blir.

En doktrinär argument har pågått i åratal: Kommer sant troende gå igenom den stora vedermödan? Kommer vi som älskar Jesus att leva och se alla dessa hemska syner? Vissa säger att Jesus kommer att ta bort sin brud innan lidandet. Andra säger att han kommer i mitten av vedermödan. Ytterligare andra säger att vi måste gå igenom alltihop.

Låt mig lätta ditt sinne med detta avsnitt: "Efter den här såg jag... en stor skara som ingen kunde räkna ... och en av de äldste svarade och sade till mig: Vad är dessa som klädda i vita kläder? Och varifrån kom de? ... Och Han sade till mig, det är de som kommit ut den stora vedermödan " (Uppenbarelseboken 7:9, 13-14).

Dessa troende kom ut - och de var en stor skara. Älskade, här är poängen: De gick in, men de kom ut. Inte nog med att de överlever stora lidanden, men de kom ut ropande med ett mycket speciellt vittnesbörd: "välsignelse och härlighet och visdom och tacksägelse och ära och makt, tillhör vår Gud i evigheternas evigheter "(Uppenbarelseboken 7:12).

Dessa människor har inte "bara överlevt." De sjöng om den Ende som förde dem ut. Gud hade visat sig för dem på alla sätt. De hade lärt sig att "tjäna honom natt och dag "- det vill säga, genom sina mörkaste tider likaväl som i sina mest välsignade tider.

Gud är inte intresserad av att bara bevara oss fysiskt med mat, vatten och tak över huvudet. Det är ingen stor seger i Hans ögon. Övervinnarna som beskrivs i Uppenbarelseboken 7 triumferade i de värsta av tider eftersom hela Guds Ord blev levande för dem. De hade sin starka arm och hans härlighet och visdom ända till slutet. Varje ord ur hans mun blev verkligt - och de prisade honom med stor tacksamhet.

Föreställ dig ingen förtvivlan, ingen feghet, ingen överlämnad till sataniska hot. Övervinnarna  kom ut tvättade, klädda i vitt och segerrika. Och så kommer hans folk även idag. Därför var uppmuntrad - hans förutbestämda Ord säger att oavsett vad vi än går igenom, kommer vi ut. Halleluja!