Vår syn på sabbater och högtider

 

Då och då får vi frågan om hur vi ser på sabbatsfirande och högtiderna. Ska vi ”hednakristna” fira dem? Vad betyder det att vi är inympade i det äkta olivträdet? Här är ett kortfattat svar från oss, om vår syn på saken.

/Elvor och Janne

Vår syn på sabbat och högtider:

2 Mos 31:13 Säg till Israels barn: Mina sabbater skall ni hålla, ty de är ett tecken mellan mig och er från släkte till släkte, för att ni skall veta att jag är HERREN som helgar er.

Apg 15 (omvända fariséer menade att de hednakristna skulle omskäras mm)

Kol 2:16 Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller i fråga om högtid eller nymånad eller sabbat.
Kol 2:17 Allt detta är en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus.

Alla högtider och sabbaten är uppfyllda/kommer att uppfyllas av Jesus. Vilodagen/sabbat talar om att vi inte åstadkommer helgelsen, utan det är Guds verk. Vi får komma in i Hans vila... 

Skuggan är inte oviktig. Men skuggan pekar på Jesus. Vi tror inte att vi måste gå tillbaka och praktiskt fira sabbaten/skuggan för att förstå dess egentliga innebörd.  

Om vi har överlåtit oss och gett våra liv till Jesus och söker Andens ledning, vet vi vad sabbaten (verkligheten) är - vilan i Gud och förut beredda gärningar.

Den slutliga och fullkomliga sabbatsvilan inträder när Jesus kommer tillbaka.

Hebr 4:3 Det är vi som tror som går in i vilan. Herren säger: Då svor jag i min vrede: De skall aldrig komma in i min vila, och det fastän hans verk stod färdiga sedan världens grund blev lagd.
4 Ty på stället om den sjunde dagen säger han: Och Gud vilade på den sjunde dagen från alla sina verk.
5 På det här stället säger han: De skall aldrig komma in i min vila.
6 Det står alltså fast att somliga går in i vilan och att de som först fick höra evangeliet predikas inte kom in för sin olydnads skull.
7 Därför bestämmer han på nytt en dag som han kallar i dag, när han långt senare säger genom David vad som redan är nämnt: I dag, om ni hör hans röst, förhärda inte era hjärtan.
8 Ty om Josua hade fört dem in i vilan, skulle Gud inte längre fram ha talat om en annan dag.
Alltså finns det en sabbatsvila kvar för Guds folk.

Därjämte vet vi att ingen är ämnad att arbeta sju dagar i veckan...Frank Mangs brände ut sig mitt i ett väckelseskeende på grund av att han trodde att det gick att vara igång för Guds verk varje dag. 

Vi respekterar den som väljer att fira sabbat (bland "hednakristna") och de bibliska högtiderna. Men alltför ofta leder det in i laggärningar. Den ena lagen efter den andra läggs till och snart blir de yttre ritualerna alltför viktiga, även omskärelse.

Vi har verkligheten - Jesus Kristus/Messias. Varför återvända till skuggan när vi har upplevt verkligheten själv!? 

Vi är inympade i det äkta olivträdet:

Att vi är inympade i det äkta olivträdet är avgörande när det gäller att förstå Guds ord och inte minst det profetiska ordet.

All ersättningsteologi förblindar. Det har orsakat att så många kristna idag är förvirrade när det gäller Jesu återkomst. Många tror att tidstecknen är oviktiga för oss - "vi ska ju ändå inte vara här". En mycket oroande och farlig inställning.  

Att vi är inympade i det äkta olivträdet betyder också att vi är ett i tron.

Gal 3:28 Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.

De judar som förvrängde Guds ord och därmed förkastade Jesus blev avhuggna, likaså riskerar vi att bli avhuggna om vi förhäver oss över de äkta grenarna, judarna.

Rom 11:17 Men om nu några av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot,
18 då skall du inte förhäva dig över grenarna. Men om du förhäver dig skall du veta att det inte är du som bär roten utan roten som bär dig.
19 Nu invänder du kanske att grenarna bröts bort för att du skulle ympas in.
20 Du har rätt, för sin otros skull bröts de bort, men du står kvar genom tron. Var inte högmodig utan lev i fruktan.
21 Ty om Gud inte skonade de naturliga grenarna skall han inte heller skona dig.
22 Se här Guds godhet och stränghet: hans stränghet mot dem som föll, hans godhet mot dig, om du blir kvar i hans godhet, annars blir också du borthuggen.
23 Men även de andra kommer att bli inympade, om de inte blir kvar i sin otro. Gud har ju makt att ympa in dem igen.
24 Ty om du har blivit borthuggen från det vilda olivträd som du av naturen tillhörde, och mot naturen har inympats på ett äkta olivträd, hur mycket lättare kommer då inte dessa naturliga grenar att ympas in på sitt eget olivträd.

Men i slutet av denna tidsålder ska en så stor väckelse ske bland judarna att de "som folk" tar emot Jesus/Jeshua. Judarnas frälsning leder fram till och förutsätter Jesu återkomst – hans andra ankomst - vid denna tidsålders slut!

Rom 11:15 Ty om deras förkastelse betydde världens försoning, vad skall då inte deras upptagande betyda, om inte liv från de döda?

Apg 3:19 Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade
20 och tider av vederkvickelse kommer från Herrens ansikte och han sänder Messias som är bestämd för er, nämligen Jesus.
21 Honom måste himlen behålla tills de tider kommer då allt det blir återupprättat, som Gud har förkunnat genom sina heliga profeters mun från urminnes tid.

Bibelstudiet om Sabbat och Högtider >> .