Vittnesbörd & Uppenbarelser - Elvor och Jannes syner 1

<< Tillbaka

 

Man skall vara lite försiktig med att påstå att Gud har talat si eller så. Det finns saker som Gud uppenbarat när vi rest som förkunnare till församlingar, det kan gälla en människas situation och svårighet eller en församlings situation. Det kan han göra genom en förnimmelse (syn) eller genom sitt eget skrivna ord. Men det finns ännu en dimension och det är när det profetiska ordet kommer så starkt att det berör hela din varelse. Sådana profetiska upplevelser händer inte så ofta men då det händer är det någonting som är mycket viktigt.

Bibeln uppmanar oss att pröva all profetia men inte bara det. Den uppmanar oss också att pröva andarna bakom profetiorna.

1Joh 4:1 Mina älskade, tron inte var och en ande, utan pröva andarna, om de är av Gud; ty många falska profeter har gått ut i världen.

Om vi nu tror att ändens tid ligger strax framför oss och vi vet att domen står för dörren, vilken sorts profetior tror vi då kommer från Gud? Lyckoprofetior som upphöjer ett visst religiöst system, människor eller församlingar eller de profetior som för oss till Herren själv och bara honom? Vad tror du? På 90-talet var det två män som skrev en bok som hette ”Ofredstider”. Den boken handlar om ett ryskt anfall på Sverige. Då var det många som skrattade åt dem för Ryssland var ju inget hot längre. Det såg ut som om Ryssland sålde ut och skrotade hela sitt försvar. Men gjorde man egentligen det?

Vi tror att det är Ryssland som beskrivs i Hes 38 – 39. Det stämmer med Sovjets fall och Ryssland upprättelse. Det skall återigen bli ett militärt hot. I Hes 38:4 står det på hebreiska ordet (7725) SHUW som betyder: Gå tillbaka igen till startpunkten.

Guds ord säger att riket längst uppe i norr (Ryssland) skall på något sätt i ändens tid vara ETT MILITÄRT HOT, upphöra med att vara ETT MILITÄRT HOT och sedan vända tillbaka igen och bli ETT MILITÄRT HOT. (ordet SHUW är en rörelse runt 180 grader)

Idag skrattar ingen åt Ryssland. Man säger t o m i radion att Ryssland hotar hela Europas säkerhet – samtidigt har vi snart inget försvar kvar i Sverige.

2 Profetiska budskap

Nu vill vi berätta om två profetiska syner som vi tror kommer från Gud och som på ett särskilt sätt berört oss.

Den ena är från oktober 1993 (samma dag som Duma valet i Ryssland). En nära vän till oss var på besök och vi satt och bad för olika saker. Vi bad också för varandra. När Eva bad för oss upplevde vi plötsligt en atmosfär av allvar. Jag kommer liksom rakt in i en levande vision som jag bara kan beskriva som en ”andlig film” – jag var i synen på en annan plats och först såg jag inte var jag var för det var dimma och ganska mörkt. Efter någon sekund skingrades dimman och jag såg att jag befann mig uppe i luften över en kanal med vatten.

Efter ännu en liten stund skingrades dimman och jag såg en bro med två lejon på. Jag visste nu att jag befann mig över kanalen vid Brunnsparken i Göteborg. Jag såg tydligt Gustav Adolfs torg med rådhuset. Plötsligt koncentrerades min uppmärksamhet till olika fordon som körde på vägen framför rådhuset – det var tanks och fordon med militärer i. Täckta lastbilar med soldater hoppade ut och ropade på ett annat språk – som jag tyckte var ryska. De sprang mot rådhuset med vapen i händerna.

Våra böner tystnade och ingen sa något på en lång stund. Elvor bröt tystnaden: Vad konstigt, sa hon, jag upplevde att jag befann mig vid Brunnsparken vid 5:an och såg bort mot Stampgatan och det stod stora kanoner hela vägen längs kanalen som var riktade in emot stan.

Lite senare på kvällen satte vi på radion för att höra nyheterna vid 21:00. Då var det nyheter om att Vladimir Zhirinovsky och hans ultranationalistiska parti hade vunnit valet i duman. Man intervjuade även en rysslandskännare på nyheterna och vi kommer aldrig att glömma hans ord: ÄR DETTA DET GAMLA ROS-VÄLDET SOM UPPSTÅR IGEN?

Gud visade otroligt nog synen för oss samtidigt och vi fick en bit var.

2 Kor 13:1 Efter två eller tre vittnens utsago skall var sak avgöras.

Janne Ohlin - Göteborg

PS! Idag den 30/10 - 2014 erkände Sverige Palestina ovh vi har känt en bedrövelse hela dagen inom oss. Samtidigt så slog det oss att ovanstående uppenbarelse kom 1993 samtidigt som Osloavtalet kom. Vi tror inte detta var en tillfällighet utan en varning från Gud om dom över de länder som "Delar Landet" Israel.

 

Synen om väckelse

Efter att jag tagit beslutet att överlåta mitt liv 100% till Jesus år 1989 var jag mycket i ensamhet i bön och bibelstudier. Jag hade en desperat längtan efter att få leva ett spännande liv med Gud och förstå Guds ledning och höra Guds röst. Jag var med i en mindre EFK-församling i Göteborg och Gud lade församlingen på mitt hjärta som jag nu började ha som dagligt böneämne. 

En dag år 1990 på knä vid min köksstol, som var min ”bönevrå”, öppnas liksom himlen och jag såg en underbar syn.

Del ett: Jag såg kyrkan som jag var med i och hur människor kom dit från alla håll. De liksom drogs dit som till en magnet. Men det underbara var det jag upplevde därinne. Kyrksalen var nu fylld av människor och atmosfären går inte att beskriva. Den var så mättad av Guds härlighet och närvaro att jag kände ”här skulle jag vilja  vara i evighet!” Nu insåg jag: det är detta som är väckelse! Jag fylldes av en enorm glädje. Det är det här som är väckelse och det kommer att ske i min livstid!

(Jag som hade hört mina föräldrar be om en ”genomgripande väckelse” hela min uppväxt. Jag tyckte då att det var ganska tjatigt). När jag såg synen visste jag att det gäller varje församling som vill följa Jesus och lyda honom. 

Del två: Synen ändrades. Det var som skymning, varken dag eller natt. Atmosfären var allvarlig. Jag såg nu bara församlingen. De var alla på knä i bön i kyrksalen men det var ingen ”vanlig” bön.

Det var ett nödrop till himlen som gjorde att jag ryggade tillbaka. Det var som ett svärd genom mitt eget hjärta, en smärta och jag ropade inom mig: ”måste detta verkligen hända?”. Då hörde jag en röst som jag tyckte fyllde hela universum: ”Detta måste först hända!”

En andra gång hörde jag: ”Detta måste först hända!” Samtidigt upplevde jag en så stark och brinnande kärlek från Guds hjärta till församlingen att jag tänkte: om jag bara får lite av den kärleken är jag beredd att ge mitt liv. Det var en aning av Jesu kärlek – han som gav sitt liv för oss!

Del tre: Än en gång förändrades synen. Jag satt på yttertrappan till kyrkan men den var tyst och tom. Jag såg mig omkring och undrade var människorna var och ställde frågan till Gud. Var är alla? Jag upplevde då att Jesus gav svaret: ”de är var och en i ensamhet inför mitt ansikte”. Nu fick jag se in i hemmen utan att kunna se vilka personerna var. Var och en satt i ensamhet i bön och tillbedjan och med sin Bibel.

Efteråt förstod jag att det var som en film i tre delar men ”bakifrån”. Det första och viktigaste är den personliga relationen med Jesus. Det är grunden för varje kristen. Det andra är (böne)gemenskapen i församlingen med andra troende. Om Gud vill sända väckelse är det av nåd. Men vi vet också att vägen dit är bön i ödmjukhet och förkrosselse och Guds ord. När vi beder ger vi Herren tillåtelse att verka i och genom oss.  

Gud talar igen - Jes 30

Jag hade aldrig tidigare sett en syn och den här upplevelsen var så stark att den skakade om hela mitt liv och jag trodde det kunde ske vilken dag som helst. När tiden gick och synen inte tycktes gå i uppfyllelse, började jag tvivla och frågade Gud om vi hade missat chansen, om det var för sent? Jag fick då till mig Jesaja kapitel 30. Gud liksom ”öppnade” hela kapitlet och när jag kom till vers 18 kom tilltalet tydligt. ”Mitt folk har så många egna planer och så mycket egen kraft kvar fortfarande. Därför väntar jag, till dess jag kan vara er nådig”.

Tyvärr berättade jag inte synen för församlingen. Jag råkade bland annat höra en undervisning på annan ort om att man inte ska prata hur som helst om det man har fått ifrån Gud. Jag hade ju nyss kommit tillbaka till Gud, tog det till mig och trodde att jag upphöjde mig själv om jag berättade. När jag långt senare talade om synen för dåvarande pastorn, kunde han bara bekräfta. Två personer till i församlingen hade fått samma budskap, inte i syner, men i tilltal från Gud.

Om det fanns många mänskliga planer bland Guds folk då, verkar det finnas mer än någonsin idag. Många önskedrömmar och idéer finns, men det är inte lika vanligt med äkta uppenbarelse från Gud. 

Jes 55:8 Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN. 9 Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar. 

Gud uppenbarar inte sina planer förrän vi lägger ner våra planer.

Det största av allt måste vara att Gud ser i barmhärtighet på Sverige trots allt förakt och förnekelse av Gud i vårt land. När man tar bort Guds ord förlorar man också Guds beskydd. Det kan vi t ex se i det ökande våldet i samhället. Gud har välsignat Sverige och vi har orsak att tacka honom. Han kommer att ge oss en besökelsetid men det han visade, var att det kommer genom nöd.Ibland är nöden det enda sättet att verkligen få oss in i bön och beroende endast av Jesus Kristus.

Jag förstod att det skulle dröja innan synen slår in. Men jag är övertygad om att den kommer att uppfyllas. 

Elvor Ohlin - Göteborg