Startsidan
Profetiskt
New Age och mystik
Läror och debatter
David Wilkerson
Hebreiska - Grekiska ord
Undervisning
Jesu tillkommelse
Vittnesbörd/Uppenbarelser
Minns du sången m.m.
Fotosidan
Länkar
 
Nyheter
Nyheter
Nyheter
Israel
Israel
Israel
En ny världsordning
En ny världsordning
En ny världsordning
 
Sverige
Sverige
Sverige
Utlandet
Utlandet
Utlandet
 
Profetior
Profetior
Profetior
Undervisning
Undervisning
Undervisning
 
Svenska
Svenska
Svenska
Engelska
Engelska
Engelska
 
Bibelkommentarer
Bibelkommentarer
Bibelkommentarer
Bibelstudier
Bibelstudier
Bibelstudier
Ljud
Ljud
Ljud
 
Bibelstudier
Bibelstudier
Bibelstudier
Ljud
Ljud
Ljud
 
Svenska
Svenska
Svenska
Engelska
Engelska
Engelska
 

Hebreiska ord: 430 Elohim

H430
אלהים
'ĕlôhı̂ym el-o-heem'
Plural of H433; gods in the ordinary sense; but specifically used (in the plural thus, especially with the article) of the supreme God; occasionally applied by way of deference to magistrates; and sometimes as a superlative: - angels, X exceeding, God (gods) (-dess, -ly), X (very) great, judges, X mighty.

Elohim kan översättas och beskrivas enklast som den som har drar upp alla gränser eller lagar och endast själv har rätt och auktoritet att utföra domen mot överträdelsen av dessa gränser.

På det sättet blir det enkelt att beskriva ordet rättfärdighet som betyder juridisk frikänd i en domstol nämligen inför Gud. Bara innanför domarens gränser råder hans rättfärdighet. Utanför hans gränser råder orättfärdighet. Världen är det område som ligger utanför hans gränser och är under domen.

Bara i Kristus är vi innanför hans uppsatta gränser och frikända från domen. Därför måste det i ordet tro ligga en övertygelse hos oss att börja röra på oss innanför hans gränser. Det är därför porten kommer före vägen för porten talar om en dom och vägen om tankesätt och handling.

Fariseerna sa med rätta: Endast Gud kan förlåta synder.

E-Sword JFB – Kommentarer.

God — the name of the Supreme Being, signifying in Hebrew, “Strong,” “Mighty.” It is expressive of omnipotent power; and by its use here in the plural form, is obscurely taught at the opening of the Bible, a doctrine clearly revealed in other parts of it, namely, that though God is one, there is a plurality of persons in the Godhead - Father, Son, and Spirit, who were engaged in the creative work (Pro_8:27; Joh_1:3, Joh_1:10; Eph_3:9; Heb_1:2; Job_26:13).