Startsidan
Profetiskt
New Age och mystik
Läror och debatter
David Wilkerson
Hebreiska - Grekiska ord
Undervisning
Jesu tillkommelse
Vittnesbörd/Uppenbarelser
Minns du sången m.m.
Fotosidan
Länkar
 
Nyheter
Nyheter
Nyheter
Israel
Israel
Israel
En ny världsordning
En ny världsordning
En ny världsordning
 
Sverige
Sverige
Sverige
Utlandet
Utlandet
Utlandet
 
Profetior
Profetior
Profetior
Undervisning
Undervisning
Undervisning
 
Svenska
Svenska
Svenska
Engelska
Engelska
Engelska
 
Bibelkommentarer
Bibelkommentarer
Bibelkommentarer
Bibelstudier
Bibelstudier
Bibelstudier
Ljud
Ljud
Ljud
 
Bibelstudier
Bibelstudier
Bibelstudier
Ljud
Ljud
Ljud
 
Svenska
Svenska
Svenska
Engelska
Engelska
Engelska
 

Profetiskt: Born To Watch 11/5 -10

<< Tillbaka

Netanyahu på väg till Kanada i slutet av maj
för att ’diskutera implementering av  initiativet’?

Kanada har formellt presenterat ett förslag på en lösning för framtiden av Jerusalems Gamla Stad , rapporterade Montreal Gazette i lördags. Förslaget, som presenteras efter sju års efterforskning och planering, kräver en ’särskild regim’ bestående av israeliska och palestinska tjänstemän under ledning av ’en kraftfull och bemyndigad tredje partens’ kommissionär som ska övervaka ett 0.9 kvadratkilometer stort distrikt som inkluderar stadens omtvistade judiska, muslimska och kristna heliga platser. Förslaget sponsrades av Kanadas regering men initierades av University of Windsor, med ett antal kanadensiska och amerikanska före detta diplomater, som hjälpt till att utforma planen som beskrivs i ett 144 sidors dokument, rapporterar the Gazette.

Styre och säkerhetsarrangemang detaljeras i rapporten, som beskriver den Gamla Staden som ett ’mikrokosmos’ av den större israelisk-palestinska konflikten, och att den innehåller ’politiska, demografiska, säkerhets-, ekonomiska, sociala, religiösa, territoriala och miljö- element’. The Gazette fortsätter med att säga att förslaget understryker behovet av ett alternativ till en geografisk uppdelning av Jerusalem eller exklusiv kontroll av endera Israel eller Palestinierna, eller skapandet av en separat internationell myndighet för att överse den Gamla Staden. Konceptet med den ’särskilda regimen’ publicerades för första gången förra året i en artikel om utrikesaffärer samförfattad av Michael Bell, Kanadas tidigare ambassadör till Israel, Egypten och Jordanien, och den före detta amerikanska ambassadören till Israel och Egypten, Daniel Kurtzer. Premiärminister Benyamin Netanyahu är inbokad att besöka Kanada i slutet av månaden [maj 2010] för att diskutera återupptagandet av fredssamtalen.

Läs mer här >>

(Åh, kära Kanada, om du bara hade kunnat hålla dig utanför den här sörjan.) Och jag skall välsigna dem som välsignar dig, och förbanna den som förbannar dig: 1 Mos. 12:3

Om arrangemang görs i slutet av månaden för en implementering av ’initiativet’, hur länge tror vi då att det kommer att ta för dem att sätta det i funktion med ’polisstyrkor’ på marken? Kom ihåg att de har varit igång och planerat detta under sju år nu. Ja jus det, de har ju redan tusentals NATO-trupper i södra Libanon för att hindra Hizbollah från att ’återupprusta sig’ efter det senaste minikriget med Israel, som de startade. Och glöm inte de tusentals EUPOL, EU-poliser som också befinner sig i regionen för att ’bevara freden’. Mittpunkten för ENP närmar sig snabbt. Men alla pusselbitar trillar på plats precis i lagom tid.

Håll i er gott folk, här har vi detaljer om ’the Jerusalem Old City Initiative’

Deras målbeskrivning: Initiativet för Jerusalems Gamla stad kommer att utveckla kreativa alternativ för styret och administrationen av den Gamla Staden i Jerusalem i förberedelse för ett förhandlat avtal mellan israeler och palestinier. Det stora symbolvärde och de känslomässiga band som den Gamla Staden och dess heliga platser har för dessa två folk kräver noggranna förberedelser och diskussioner för att finna möjliga vägar till en rättvis och varaktig fred. Genom att uppmuntra dialog och akademiska diskussioner om nyckelämnen av kritisk vikt för alla inblandade parters nationella och religiösa anspråk, kan en grund etableras på vilken man sedan kan förankra ytterligare politiska förhandlingar. I ett samarbete med israeliska, palestinska och internationella civila samarbetsparter, kommer det kanadensiska teamet att bidra med ledarskap och koordination för utvecklandet och implementeringen av forskning, dialog, förespråkandet och identifierandet av policy-alternativ i de nyckelfrågor som påverkar en överenskommelse om den Gamla Staden.

Se källa här >>

Exekutive sammanfattning av Initiativet

1. Jerusalems Gamla Stad är det kanske mest omtvistade ämnet i den arabisk-israeliska konflikten. Dess suveränitet, administration och kontroll är mycket omtvistade frågor, och dess heliga platser ger djup resonans i hjärtat på muslimer, judar och kristna. Om frågor kring den Gamla Staden förblir olösta, så kan stabilitet för Jerusalem inte garanteras, och fred mellan israeler och palestinier blir omöjlig.

2. Initiativet för Jerusalems Gamla Stad har som mål att utveckla kreativa möjligheter för det effektiva styret och kontrollen av den Gamla Staden, inklusive säkerhetsarrangemang som adresseras i denna skrivelse. Målet är inriktat på att säkerställa integriteten hos den Gamla Staden och dess heliga yta; området är för litet för tätbefolkat och arkitektoniskt sammanlänkat för att realistiskt kunna styras av en blandning av olika myndigheter och polis.

3. Ett arrangemang för särskilt styre föreslås därför (som tas upp mer i detalj i en separat skrivelse om Styre), som behandlar den Gamla Staden som en enskild enhet under en Administratör med exekutive auktoritet, med kontroll av en Styrelse bestående av de olika parterna och internationella parter som accepterats av båda sidor. Detta arrangemang skulle rymmas inom ramarna för en överenskommelse mellan de två parterna, med två nationella huvudstäder, Al Quds och Yerushalayim. Det bör betonas att detta initiativ inte är designat att hitta en lösning på de anspråk båda parter gör på suveränitet över den Gamla Staden eller att döma mellan dem. Istället drar Initiativet upp riktlinjer för praktiska mekanismer som kan implementeras under olika suveränitetsalternativ.

4.Dessa föreslagna säkerhetsarrangemang är designade att adressera den grundläggande säkerheten och behovet ordningsmakt för den Gamla Staden och dess befolkning, och samtidigt säkerställa frihet för religiös tillbedjan, dignitet, tillgänglighet och en lika behandling för alla anspråkshållande parter. De kräver ett nära amarbete med israeliska och palestinska myndigheter. Ja, de kommer att vara helt beroende av förmågan hos israeler och palestinier att komma överens om implementeringen av sådana arrangemang för Särskilt Styre, och att utveckla förhållanden som tillåter en samexistens i denna mest omstridda och heliga stad.

5. Inom ett sådant ramverk, och efter stort övervägande av rekommendationer av israeliska och palestinska säkerhetsexperter, har följande säkerhetsrekommendationer utvecklats:

a. Administratören ska svara under en internationell styrelse bestående av internationella intressenter utöver de båda parterna;

b. En enskild polisstyrka för den Gamla Staden bör inrättas, som svarar under Administratören som bör ha slutligt ansvar för säkerheten i den Gamla Staden.

c. Administratören bör ansvara för utnämnandet av en polischef, i samråd med den internationella styrelsen, att tjänstgöra för en tidsbestämd tjänstgöringsperiod;

d. Polisstyrkan bör fungera under en enad kommandostruktur ledd av polischefen, under vilken hela polisstyrkan ansvarar;

e. Polisstyrkan bör vara professionell, effektiv, opartisk, underställd och integrerad och bestå av internationella poliser från länder som accepterats av båda parter och med tydliga anställningskriterier i enlighet med internationell standard. Frågan om huruvida palestinier och israeler bör tas in i polistjänsten bör undersökas av Administratören och polischefen i kontexten av en tillfredsställande implementering av avtalet och etablerandet av förtroende mellan parterna. Deras stationering bör beslutas av polischefen;

f. Polisens ansvar bör vara att fungera som närpolis, att upprätthålla lag och ordning, att implementera av säkerhetsarrangemangen som styr rörelse vid och tillgång till och igenom den Gamla Staden, säkerhets- och underrättelsefunktioner, kontraterrorism och att skydda rättigheterna för alla Stadens invånare och besökande.

g. Polisen bör ha auktoriteten att undersöka, förhöra, arrestera och ta i förvar misstänkta i enlighet med internationellt vedertagna normer, och att överlämna dem till israeliska eller palestinska myndigheter, eller, i särskilt definierade fall, till en för Gamla Staden juridisk myndighet;

h. Polisstyrkan bör av nödvändighet koordinera sitt arbete i nära samverkan med israeliska och palestinska säkerhetsmyndigheter, inkluderat i ärenden av ’efterspaning’ (pursuit), och kontroll av tillgängligheten till den Gamla Staden;

i. En särskild betoning bör läggas på Lärande, Tränande och Utvecklande, som nycklar till att uppnå professionalism och framgång i polistjänsten, med tanke på den ovanligt komplexa och känsliga miljön; och

j. Arrangemang som har att göra med fredandet av heliga platser och tillgången till dem bör hanteras tillfredställande för de religiösa grupperingarna, och vara underställt kraven på offentlig ordning. Särskilda säkerhetsarrangemang bör utvecklas för dessa platser i nära samverkan med religiösa råd och ansvariga för nationalskatter.

6. Från vår genomläsning av israeliska och palestinska arbeten, och genom våra konsultationer med dem, är vi medvetna om att man inte nått full enighet när det gäller dessa förslag. Det är dock vår starka övertygelse att skiljepunkterna kan lösas, och ett effektivt, rättvist och hållbart säkerhetssystem för den Gamla Staden går att uppnå.

Se källan här >>

När ni ser Jerusalem omringas av härar, då skall ni veta att staden snart skall bli ödelagd. 21 Då måste de som bor i Judeen fly bort till bergen, och de som bor inne i staden måste lämna den, och de som är ute på landet får inte gå in i staden. 22 Ty detta är vedergällningens tid, då allt som är skrivet skall gå i uppfyllelse. Lukas 21:20-22

Kommer inte den här informationen, som listas upp i ’Initiativet’, som tagen direkt ur Skriften, eller?
Lade ni särskilt märke till ordalydelsen i 5h, ’pursuit’ (efterspaning/ efterjagande)?

Men den stora örnens båda vingar gavs åt kvinnan, så att hon kunde flyga ut till sin plats i öknen, där hon får sitt uppehälle en tid, tider och en halv tid, borta från ormen. 15 Då sprutade ormen vatten ur sin mun som en flod efter kvinnan, för att hon skulle föras bort med floden. 16 Men jorden hjälpte kvinnan, den öppnade sin mun och svalde floden som draken sprutade ur sin mun. 17 I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot de övriga av hennes barn, mot dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd.   Uppenbarelseboken 12:14-17

Att se det profetiska ordet utvecklas inför våra ögon i sådan detalj, det förbluffar mig varje gång. Jag säger härlighet, ära och makt till vår Himmelske Fader av Ljus och till vår Frälsare och Hans Son Jesus Kristus i höjden! Våra kära, idag är vi en dag närmre att få möta Dem ansikte mot ansikte, och vilken dag det ska bli!

Born to Watch, 9 maj 2010.