Bob Philipps - Blodsförbundet del 3

<< Tillbaka


Igår så läste vi om blodsförbundet och gick igenom olika aspekter på det från både NT och GT. Idag så skall vi tala om det hjärta som går in i ett förbund med Gud. Vi har talat om att ett förbund är att vandra i en död. Vi har också gått igenom vad som sker när man går in i ett förbund med Gud. Vi visade att det är en utväxling av identiteter när vi går in i ett förbund med Herren. Gud fader ingår ett förbund med Gud sonen och vi får gå in i det förbundet.

Du får gå in i det förbundet på ett villkor och det är att du ger ditt hjärta åt honom. Det är faktiskt vad Gud kräver – Ett helt hjärta. Du får Jesu rättfärdighets klädnad medan Jesus tar på sig din gamla synda klädnad. Det är därför det står i 2 kor 5 så här.

2Co 5:21 Den som inte visste av någon synd, honom har han för oss gjort till synd, på det att vi i honom må bli rättfärdighet från Gud.

Du är inte en gammal död hund du är i Kristus Jesus – Som Mefiboset sa. Du är heller ingen stackars syndare – de här uttrycken kommer från en falsk ödmjukhet. Vi fick lära oss att NÅD inte bara är oförtjänt förlåtelse utan att det var kraft från Gud att stå upp och vara den och göra det som han kallar dig att göra. Du är en syndare frälst av nåd ja det är du men du är något mer du är rättfärdigjord och en ny skapelse i honom. Det finns inte en enda sak vi kan göra för att själva bli rättfärdiga hur bra jobb du än gör i kyrkan så blir du inte rättfärdig för rättfärdighet är ett LIV. Det är NÅDENS kraft som gör dig Rätttfärdig – Det är också Nådens kraft som gör att du kan leva Rättfärdigt i vardagen.

En man eller en kvinna som är rättfärdig kommer att praktisera rättfärdighet och står emot direkt synd och uppror. När en Rättfärdig person känner igen något som inte är Jesus i deras liv så överlåter de det åt Herren direkt. Det är en Rättfärdighet som du bär som gör dig lika Rättfärdig som Jesus är Rättfärdig. Det är en otrolig Rättfärdighet att i Guds ögon vara precis lika Rättfärdig som Jesus är Rättfärdig.

2Tess 2:7 Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam allenast måste den som ännu håller tillbaka först skaffas ur vägen. 8 Sedan skall "den Laglöse" träda fram, och honom skall då Herren Jesus döda med sin muns anda och tillintetgöra genom sin tillkommelses uppenbarelse 9 honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under

Det bedrövar mig starkt när jag hör någon som säger åt Satan att gå jag var i en församling för ett tag sedan där sa pastorn åt medlemmarna att vifta sina biblar i luften när de gjorde det skrek han titta på djävulen hur rädd han är för den här församlingen han är livrädd. Jag ser honom i anden nu springa härifrån denna plats. Jag skall säga er något det skakade inte djävulen ett dugg. Det enda som skrämmer honom är när du börjar att överlåta dig i förbundet för då kommer Gud att strida för dig. Om du är identifierad med Jesus då blir han rädd om du inte är det så rör det honom inte i ryggen. Alla såna trick vi kör med skratta o stampa åt djävulen biter inte ett dugg på honom det är bara din förbundspartner Jesu som rår på honom.

1Pe 5:8 Var nyktra och vaken. Eder vedersakare, djävulen, går omkring såsom ett rytande lejon och söker vem han må uppsluka. Vad Betyder det för oss att han söker? Jo han kan inte sluka vem som helst. Men det finns en annan vars ögon också söker

2Ch 16:9 TY HERRENS ögon överfara hela jorden, för att han med sin kraft skall bistå dem som med sina hjärtan hängiva sig åt honom. 2Ch 16:9 For3588 the eyes5869 of the LORD3068 run to and fro7751 throughout the whole3605 earth,776 to show himself strong2388 in the behalf of5973 them whose heart3824 is perfect8003 toward413 him

Han starkt stöttar dem vars hjärta är helt och hållet hans. En Sökare GUD han söker efter hjärtan som är överlåtna till honom. Se vad Gud söker – Joh 4 de som tillber i ande o i sanning Djävulen han söker de som har ett delat hjärta de äter han upp. De som inte tillber i ande och i sanning. Satan kommer alltså med falska under o tecken för att bedra. Det är inte säkert att du är i Jesus Kristus för att du är välsignad materiellt du kan ja en avgud i hjärtat och Satan kan välsigna dig. Det står tom att Guds regn faller över de justa och de ojusta. Så därför att det är olika välsignelser och under o tecken så är det inte alls säker att det är från GUD. Bara därför att du har det bra eller ser ut att ha det så är det inte ett tecken på att din livsstil är rätt inför Gud.

2Tess 2:10 och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedra dem som gå förlorade, till straff därför att de inte gav kärleken till sanningen rum, så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder också Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen

Vet du vad om du är för sanningen och jag talar någonting som är i motsats till er lära så går jag omedelbart hem och kollar upp det. Och om du älskar någon person eller samfund eller speciell kyrka så kommer du att bli arg. Men vem är du arg på egentligen? På Gud! Jag har haft Pastorer som sagt att de läst bibeln för en del och de har sagt: ja jag vet att det är sant men det stämmer inte med vår tradition. Jag kan av hjärtat säga er att det är massor av saker vi fått itutat under vägen som är tradition men inte sanning. Om man inte vill ha sanningen ja man slipper men man kommer att få nått annat istället som straff - En kraftig villfarelse. Vad kan den vilseledande influensen vara?

Det kan faktiskt vara du själv. Det är en som stadfäster och förstärker en lögn. Om du har ett hjärta fullt av bitterhet och förtal kan du gissa vilka mänskor som kommer att dras till dig? Kom ihåg att inte alla som säger Herre Herre skall komma in i Himmelriket inte ens om man profeterar eller driver ut onda andar – Nej bara de som gör min himmelske faders vilja.

1Tes 4:2 I vet ju vilka bud vi har givit er genom Herren Jesus. 3 Ty detta är Guds vilja, detta som hör till er helgelse, att I avhåller er från otukt. Alltså allting som inte har en helgande influens i ditt liv är otukt – lustar – girighet – vrede mm mm 4 och att var och en av er vet att har sin egen maka i helgelse och ära, 5 inte i begärelses lusta såsom hedningarna vilka inte känna Gud.

Vi lärde oss något förut i förbundet och det var att du aldrig kan göra Guds del av avtalet – men Gud kommer inte heller att göra våran del. En del av vår del är att veta hur vi skall hålla våra kärl i helighet

Heb 12:14 Far efter frid med alla och efter helgelse ty utan helgelse får ingen se Herren.

Alltså om vi inte lär oss att hålla våra kärl rena i helgelse så kommer vi inte heller att få se Herren och det är väl ganska allvarligt eller hur.

Rom 12:1 Så förmanar jag nu eder, mina bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära edra kroppar (KÄRL) till ett levande, heligt och Gud välbehagligt offer er andliga tempeltjänst. 2 Och skicka er inte efter denna tidsålders väsende, utan förvandlen er genom ert sinnes förnyelse, så att I kan pröva vad som är Guds vilja, vad som är gott och välbehagligt och fullkomligt.

Du kan göra vilka kristna saker som helst sjunga lovsång o be i timmar eller vittna för massor av mänskor. Men ändå inte bära fram din kropp som ett levande heligt offer till Gud. Vi kommer att lära oss att det enda offer som Gud tar emot är ett hjärta som ingår i ett förbund med honom. Vi har i dom tidigare studierna lagt en liten grund så att vi skall kunna lära oss känna igen ett förbund. Om du går in i en Kristen bokhandel och försöker att få tag i en bok om förbund så kommer du att få det här och jag vill inte kritisera någon. Men allt som jag har fått fram i dessa moderna böcker om förbund är vilken välsignelse det är om man vandrar i förbundet. Men det vi skall lära oss och förstå är hur vi kommer in i förbund och hur vi uppehåller förbundet. Vi måste också få veta vad konsekvenserna blir av ett brutet förbund. Och svaret är ett ja om du nu undrar – det går att bryta förbundet i Nya testamentet.

Heb 10:1 Ty lagen innehåller en skugga av det tillkommande goda, men framställer inte tingen i deras verkliga gestalt därför kan den aldrig genom de offer som ständigt frambäras, år efter år på samma sätt, fullkomna dem som framträda med sådana.

Förstår vi lagen rätt här? Den kunde med alla sina offer aldrig fullkomna någon. Galaterbrevet Kap 3 säger att den lagen kunde aldrig ge Rättfärdighet och liv

Heb 10:2 Annars skulle man väl ha upphört att offra, då ju de som så förrättade sin gudstjänst inte mer kunde veta med sig någon synd, sedan de en gång hade blivit renade. 3 Men just i offren ligger en årlig påminnelse om synd. 4 Ty omöjligt är att tjurars och bockars blod skulle kunna bortta synder.

Dessa synder kunde aldrig förmedla liv och föra in en rättfärdighet i ditt samvete – för då skulle de inte mer behöva offra. Men dessa offer påminde dem och påminde dem om synd år efter år. Så nu skall jag säga nått som måste sjunka in djupt i dig o det är att Gud vill inte att du skall ha synder på dit samvete. För om du gör det så kommer du att vilja offra saker o ting till Gud för att blidka honom. Man vill stilla sitt samvete genom offer eller uppoffringar. Om du har ett syndasamvete så vill du att den där pressen skall upphöra och du kan tex spela god vara givmild och på så sätt så sätter du upp din en egen rättfärdighet.

Det finns inte en enda chans att du skulle kunna offra något offer för dig själv det har Jesus själv redan gjort en gång för alla på Golgata. Gud har en bättre väg se vers 19

Heb 10:19 Eftersom vi nu, mina bröder, ha en fast tillförsikt att få gå in i det allraheligaste i och genom Jesu blod, 20 i det att han åt oss har invigt en ny och levande väg ditin genom förlåten - det är genom sitt kött 21 och eftersom vi ha en stor överstepräst över Guds hus. :22 så låt oss med uppriktiga (ALETHOS)hjärtan gå fram i full trosvisshet, bestänkta till våra hjärtan och därigenom renade från ett ont samvete, och till kroppen tvagna med rent vatten.

När vi nu talar om Jesu blod så undrar jag har det med förbund att göra? JA Gud vill ha ditt samvete rent inför honom. Och det står i 1Jn 3:21 Mina älskade, om vårt hjärta inte fördömer oss, så har vi frimodighet inför Gud Men om du försöker att göra massa uppoffringar för din synd och kommer till Gud på Kains väg då kan han inte välsigna dig för han kan bara ta emot ett enda offer Herren Jesus Kristus. För att få denna rening i samvetet och för att komma till honom så är det en speciellt villkor att sanningsfullt hjärta Det finns alltså ett villkor för att komma till honom och få sitt samvete renat och kroppen tvagen med rent vatten i ordet Och det är ett SANNINGS HJÄRTA. Det spelar ingen som helst roll hur mycket du läser och läser om Kristi rättfärdighet eller citerar det.

Det kommer att vara helt dött i ditt hjärta om ditt hjärta är delat och har avgudar och fullt med egoism. Det är bara GUD som kan rensa ditt samvete och det enda som kan rensa ditt samvete är Kristi blod. Men du måste komma med ett hjärta i sanning.

Heb 10:5 Därför säger han vid sitt inträde i världen: Slaktoffer och spisoffer begärde du inte, men en kropp beredde du åt mig 6 i brännoffer och syndoffer fann du inte behag. 7 Då sade jag: 'Se, jag kommer - i bokrullen är skrivet om mig - för att göra din vilja, o Gud. Vem var den kroppen? Jesus 8 Sedan han först har sagt: Slaktoffer och spisoffer, brännoffer och syndoffer begärde du inte och i sådana fann du inte behag - och dock frambäras de efter lagen 9 säger han vidare: Se, jag kommer för att göra din vilja. Så tar han bort det förra, för att sätta det andra i stället. 10 Och i kraft av denna "vilja" har vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi "kropp" en gång för alla har blivit offrad.

Kan ni se att Gud bara är intresserad av ett sant och ärligt hjärta. Vad gör egentligen ett sant hjärta? Jo det kommer för att göra din vilja. Vi skall nu titta lite på Ps 40

Psa 40:1 För sångmästaren; av David; en psalm. (40:2) Stadigt förbidade jag HERREN, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop. 2 (40:3) Han drog mig upp ur fördärvets grop, ur den djupa dyn; han ställde mina fötter på en klippa, han gjorde mina steg fasta; 3 (40:4) han lade i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud. Det skola många se och varda häpna, och skola förtrösta på HERREN. 4 40:5) Säll är den man som sätter sin förtröstan till HERREN; och inte vänder sig till dem som är stolta och vika av i lögn. 5 (40:6) Stora är de under du har gjort, HERRE, min Gud, och de tankar du har tänkt för oss dig är intet likt. Jag ville förkunna dem och tala om dem, men de stå inte till att räkna. 6 (40:7) Till slaktoffer och spisoffer har du icke behag - öppna öron har du givit mig - brännoffer och syndoffer begär du icke. 7 (40:8) Därför säger jag: "Se, jag kommer; i bokrullen är skrivet vad jag skall göra. 8 (40:9) Att göra din vilja, min Gud, är min lust, och din lag är i mitt hjärta.

Så det enda offer som behagar Gud är ett som är villigt att göra hans vilja. Vi läste lite förut om vad hans vilja var.

1Tess 4:2 I vet ju vilka bud vi har givit er genom Herren Jesus. 3 Ty detta är Guds vilja, detta som hör till er helgelse, att I avhållen er från otukt. Alltså allting som inte har en helgande influens i ditt liv är otukt – lustar – girighet – vrede mm mm 1Th 4:4 och att var och en av er vet att har sin egen maka (KÄRL)i helgelse och ära, 5 inte i begärelses lusta såsom hedningarna vilka inte känna Gud.

Nu går vi tillbaks igen till Heb 10 – Jag måste tjata in det här för många har ingen aning om att GT o NT passar ihop. En del säger att det inte finns någon NÅD i GT utan bara lag men det är inte riktigt sant. Under lagen så var det regler och en massa offer – när någon syndade så beskrev lagen offret. Och när ha frambar detta offer till prästen då fick han försoning för synd. Men vi läste precis att dessa offer inte tog bort själva medvetenheten i samvetet om synd ej heller gjorde de dem fullkomliga. Men gav de någon form av nåd? Ja för den nåden gjorde att de kunde komma under blodet. Varför då? Jo bara därför att det pekade på Jesus. Vad gjorde de då när de upplevde synd? De kom till offret och trodde på det – fick de nåd? Ja! När du kommer att synda i NT vad gör du då? Du gör detsamma som de gjorde du kommer till offret. Räcker det offret ja!

Är det nåd ja! Skillnaden är att det bara täckte synden i GT men synden tas bort i NT. Det är viktigt att vi vet det här men om vi syndar vad gör vi då? Vi kommer till offret hans namn är Jesus. Och hur kommer du? Jo du kommer till honom med ett sant o ärligt hjärta.

Heb 10:14 Ty med ett enda offer har han för beständigt fullkomnat dem som bli helgade. En sak som det inte står är att med ett offer en gång så har du blivit helgad för all framtid. Ty med ett enda offer = Jesus o det är det enda offer som behövs. Så har han möjligheten att helga för all framtid. Heb 10:15 Härom vittnar jämväl Den Helige Ande för oss. Ty sedan Herren hade sagt: 16 Detta är det förbund som jag skall sluta med dem i kommande dagar säger han: Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan, och i deras sinnen skall jag skriva dem 17 och vidare: Deras synder och deras orättfärdiga gärningar skall jag aldrig mer komma ihåg. 18 Men där förlåtelse för dessa är given, där behövs inte mer något offer för synd. Jag skall förklara vad det betyder o det är om det nu finns ett sådant perfekt offer som så fullkomligt renar ditt samvete så att du inte har medvetenhet av någon synd. Så behövs heller inget mera offer för synd!

Då kan vi förstå vad han menar i vers 26

Heb 10:26 Ty om vi med berått mod synda, sedan vi har undfått kunskapen om sanningen, så återstår inte mer något offer för våra synder,

Det betyder detta! Gud har berett ett enda offer för synd – och det finns bara ett enda sätt att komma till det offret – det är med ett helt sant odelat hjärta när vi kommer till det offret på det sättet så behövs inga andra offer för synd. Men om du kommer till honom med ett delat hjärta och en massa falska läppar och älskar din synd och håller på att med vet och vilja synda och synda så finns det i alla fall inget annat offer för synd. Om det nu är så här så måste vi ta reda på hur det hjärta ser ut som Gud kräver att vi skall ha.

27 utan endast en förskräcklig väntan på dom och glöden av en eld som skall förtära motståndarna.

Lägg märke till att han inte försöker att skrämma världen det är de kristna han skriver till här.

Heb 10:30 Vi veta ju vem han är som sade: "Min är hämnden jag skall vedergälla det och åter: Herren skall döma sitt folk."

Act 3:18 Men Gud har på detta sätt låtit det gå i fullbordan, som han förut genom alla sina profeters mun hade förkunnat, nämligen att hans Smorde skulle lida. Act 3:19 Gör därför bättring och omvänd er, så att edra synder bli utplånade Lägg märke till att det inte står övertäckta utan det står utplånade Act 3:20 på det att tider av vederkvickelse må komma från Herren, i det att han sänder den Messias som han har utsett åt eder, nämligen Jesus

Vi vänder på det för det är precis lika sant det blir inga tider av vederkvickelse om vi inte vandrar i omvändelse.

Act 3:21 vilken dock himmelen måste behålla intill de tider då allt skall bli upprättat igen, varom Gud har talat genom sina forntida heliga profeters mun. 22 Moses har ju sagt: 'En profet skall Herren Gud låta uppstå åt er, av era bröder, en som är mig lik honom ska I lyssna till i allt vad han talar till er. 23 Och det skall ske att var och en som inte lyssnar till den profeten, han skall utrotas ur folket.

I ordet lyssnar här ligger det också ordet göra – om vi inte hör och gör så skall vi bli utrotade ur folket – kära vänner är det här NT eller är det GT? Vad håller vi egentligen på att leka med egentligen då om det är så här allvarligt

Act 3:24 Och sedan har alla profeterna, både Samuel och de som följde efter honom, så många som har talat, också bebådat dessa tider. 25 I är själva barn av profeterna och delaktiga i det förbund som Gud slöt med edra fäder, när han sade till Abraham: Och i din säd ska alla släkter på jorden varda välsignade. 26 För er först och främst har Gud låtit sin tjänare uppstå, och han har sänt honom för att välsigna er när I en och var, omvänder er från er ondska.

5 mos 28 kan vi i de första 14 verserna läsa om Herrens välsignelse om vi i allt lyder honom Från vers 15 o framåt så kommer förbannelserna o jag ser dessa förbannelser fullkomligt regna ner över kristna idag och en del säger att de inte ens existerar. Men de existerar verkligen och du kan bryta förbundet med Gud och komma in i en förbannelse. Jag har inga problem alls att säga att det ej finns någon förbannelse för dem som är i Kristus Jesus. Det jag har lite problem med är vissa människor som säger sig vara I KRISTUS. Om Guds ord är evigt så måste det ha en början och ett nu och en fortsatt skeende och efter det jag är borta så kommer ändå ordet att tala samma sak för det är evigt.

Om du kommer till Jesus måste du göra honom till herre i ditt liv annars är det inte meningen att du kommer överhuvudtaget. Men om du börjar att ärligt vandra med honom så kommer du att märka en sak du trodde att du gett honom allt men nu kommer det upp saker i livet som inte stämmer med honom. Frågan är nu vad gör du? Du omvänder dig med hela ditt hjärta och börjar att vandra med honom igen- du förnekar synderna o står emot dem och vänder dig till Herren för att få nåd till hjälp i rätt tid. Om du är en sån ärlig person som lyssnar till honom i allt så är du Act 3:25 I är själva barn av profeterna och delaktiga i det förbund som Gud slöt med era fäder, när han sade till Abraham: Och i din säd skola alla släkter på jorden varda välsignade.