Bob Philipps - Blodsförbundet 6

<< Tillbaka



Neh 9:6 Du allena är HERREN. Du har gjort himlarna och himlarnas himmel och hela deras härskara, jorden och allt vad därpå är haven och allt vad som är i dem, och det är du som behåller det allt vid liv och himmelens härskara tillber dig. 7 Du är HERREN Gud, som utvalde Abram och förde honom ut från det kaldeiska Ur och gav honom namnet Abraham. 8 Och du fann hans hjärta fast i tron inför dig, och du slöt med honom det förbundet att du skulle ge åt hans säd kananéernas, hetiternas, amoréernas, perisséernas, jebuséernas och girgaséernas land, ja, giva det åt dem och du uppfyllde dina ord, ty du är rättfärdig.

Hur kunde Abraham vara kvar i ett förbund med Gud? Jo han var ärligt och sann och fast i tron. Han testades av Gud och han höll provet. Testet består i att man vill göra Guds vilja mer än man vill göra sin egen vilja.

Sven Reichmann:  Planera och göra sin egen vilja för sin egen skull är kött
Att göra saker för för Jesu skull är Ande. Gud vill egentligen handla med alla som han handlade med Abraham.
Vi skall nu läsa hur Israels barn kom ut ur slaveriet.

Jag sa ju nyss att han vill handla med alla som han handlade med Abraham och vi kommer att se det här. Hur handlade han med Abraham? Jo han gick mellan styckena istället för Abraham. Det han räknar som rättfärdigt är när han får ett hjärta som verkligen lyssnar till honom när han talar. Nu i Egypten kommer det en Farao upp som förtrycker dem, men lägg noga märke till HUR de kom ut ur Slaveriet

Exo 2:23 Så förflöt en lång tid och därunder dog konungen i Egypten. Men Israels barn suckade över sin träldom och klagade och deras rop över träldomen steg upp till Gud. 24 Och Gud hörde deras jämmer och Gud tänkte på sitt förbund med Abraham, Isak och Jakob. 25 Och Gud såg till Israels barn och Gud lät sig vårda om dem.

De började alltså ropa till Gud och han tog till sitt hjärta att de var avkomlingar till Abraham. Och han mötte dem för han är den som står fast vid sitt förbund han kan inte förneka sig själv.

  Neh 9:8 Du uppfyllde dina ord, ty du är rättfärdig.

En som är rättfärdig är en som uppfyller sina ord. Med andra ord en som är rättfärdig han lever också som ordet säger. Jag frågar er gjorde Israels barn någonting speciellt för att Gud skulle börja förbarma sig och handla med Israels barn? NEJ! Det enda de gjorde var att börja ropa till honom om hjälp från ett äkta hjärta.

Låt mig fråga er en sak vad hade de att offra till Gud eftersom han grep in så här? Absolut ingenting. Och vad har du att offra till Gud för att han skall börja handla med dig och visa sin Godhet mot dig? Absolut Ingenting. Israels barn var i Abrahams förbund så därför grep Gud in han som var Abrahams förbundspartner – Du är precis på samma sätt inympad i det äkta olivträdet så precis samma sak gäller för dig igenom Jesus Kristus.(Rom 11)

Nu går vi tillbaka igen till Neh 9 – Jag vill visa er att förbundet som Gud gör är för den som kommer till honom med ett helt och sant hjärta.

Neh 9:9 Och du såg till våra fäders betryck i Egypten och hörde deras rop vid Röda havet. Vad var det som Gud gjorde när de ropade till honom? Jo han kom ihåg sitt förbund med Abraham – Isak – Jakob. 10 Du gjorde tecken och under på Farao och på alla hans tjänare och på allt folket i hans land ty du förnam att dessa handlade övermodigt (STOLT HÖGMOD) mot dem, och du gjorde dig ett namn, som är detsamma än i dag.

Neh 9:10 And showedst5414 signs226 and wonders4159 upon Pharaoh,6547 and on all3605 his servants,5650 and on all3605 the people5971 of his land:776 for3588 thou knewest3045 that3588 they dealt proudly2102 against5921 them. So didst thou get6213 thee a name,8034 as it is this2088 day.3117

  (Obs Jannes komm) Du Nathan (GAV) (Utropade) owt (FÖRBUNDS TECKNET)(KORSET) och (Förbunds tecknet korset med följande tecken attesterande tecken)Kom över FARAO – Det är en förbannelse!

Vad skulle Gud göra mot Abrahams fiender i förbundet?

Exo 23:22 Men om du hör hans röst och gör allt vad jag säger (GÅ KORSETS VÄG) så skall jag bli en fiende till dina fiender och en ovän till dina ovänner.

Exo 23:27 Förskräckelse för mig skall jag sända framför dig och vålla förvirring bland alla de folk som du kommer till, och jag skall driva alla dina fiender på flykten för dig.
Exo 23:27 I will send7971 (853) my fear367 before6440 thee, and will destroy2000 (853) all3605 the people5971 to whom834 thou shalt come,935 and I will make5414 (853) all3605 thine enemies341 turn their backs6203 unto413 thee.

Den som går Korsets väg och är lydig fridsförbundet – vad lovar han? Dina fiender skall krossas framför dig!
Hur är det då i NT?

Rom 16:17 Men jag förmanar er, mina bröder, att ha akt på dem som vålla tvedräkt och kunna bli er till fall i strid med den lära som I har inhämtat drag er ifrån dem.

Detta är ju en fras som är hämtad från KORAS UPPROR i Num 16:21 Skilj er från denna menighet

4 Mos 16:26 Och han talade till menigheten och sade: "Vik bort ifrån (DRA ER UNDAN) dessa ogudaktiga människors tält, och kom inte vid något som tillhör dem, på det att I inte mån förgås genom alla deras synder.

Rom 16:18 Ty sådana tjäna inte vår Herre Kristus, (KORSET) utan sin egen buk och genom sina milda ord och sitt fagra tal bedrar de oskyldiga människors hjärtan. 19 Er lydnad är ju känd av alla. Över er gläder jag mig därför men jag skulle önska att I var visa i fråga om det goda (INNANFÖR GRÄNSERNA TILL GUDS ORD) och menlösa i fråga om det onda.(DET SOM ÄR UTANFÖR GRÄNSERNA I GUDS ORD) 20 Och fridens (FÖRA IHOP TILL EN ENHET) Gud (FÖRBUNDS GUDEN) skall snart låta Satan (MOTSTÅNDAREN) bli krossad under era fötter. Vår Herres, Jesu Kristi, nåd vare med er.

Du kan även se det här i NT

Upp 3:9 Se jag vill överlämna åt dig några från Satans synagoga några av dem som säga sig vara judar (ÄR I FÖRBUNDET) men inte är det utan ljuga ja jag vill göra så att de komma att falla ned för dina fötter och de ska förstå att jag har fått dig kär.

Neh 9:10 Du gjorde tecken och under på Farao och på alla hans tjänare och på allt folket i hans land ty du förnam att dessa handlade övermodigt (STOLT HÖGMOD) mot dem och du gjorde dig ett namn som är detsamma än i dag.
11 Havet klöv du itu för dem, så att de gick mitt igenom havet på torr mark men deras förföljare lät du sjunka i djupet såsom stenar, i väldiga vatten.


And their persecutors7291 thou threwest7993 into the deeps,4688 as3644 a stone68 into the mighty5794 waters.4325


Vad händer med dem som står emot korset? När de försöker gå samma väg och förföljer dem? Förbannelsen drabbar dem! De sjunker ner i djupa vatten (djup dy!)

Kolla in i Uppenbarelseboken hur det skall gå med Babylon?

Upp 18:20 Gläd dig över vad som har vederfarits henne, du himmel och I helige och I apostlar och profeter, då nu Gud har hållit dom över henne och utkrävt vedergällning för er! 21 Och en väldig ängel tog upp en sten, lik en stor kvarnsten, och kastade den i havet och sade: Så skall Babylon den stora staden, med fart störtas ned och aldrig mer bli funnen.

 Mat 18:6 Men den som förför (ÄR EN STÖTESTEN) en av dessa små som tro på (EIS) mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes ned i havets djup.

Det här är viktigt att vi förstår det är inte du som skall strida och kämpa för att gå hans väg som han har kallat dig till – det som sker vid Röda havet är korsets väg – och den som försöker att komma bakifrån och förfölja den som går korsets väg = (En av hans minsta som tror in i mig)

Han får Gud själv till fiende – Du kan vila tryggt i detta! Det var därför det var så viktigt att de skulle hålla frid!(förbundet)


Neh 9:12 Du ledde dem om dagen med en molnstod, och om natten med en eldstod, för att lysa dem på den väg de skulle gå. 13 Och du steg ned på berget Sinai och talade till dem från himmelen och gav dem rättfärdiga rätter och riktiga lagar, goda stadgar och bud.

Är inte det intressant jag som trodde att lagen var någonting dåligt.

14 Du gav dem kunskap om din heliga sabbat och gav dem bud och stadgar och lag genom din tjänare Mose.
15 Och du gav dem bröd från himmelen, när de hungrade, och lät vatten komma ut ur klippan, när de törstade och du tillsade dem att gå och ta i besittning det land som du med upplyft hand hade lovat ge åt dem.


Vet du varför Gud gör allt det här för? Jo för att uppfylla sin del av förbundet och genom att förhärliga sig själv och hans heliga namn. Men hur gensvarade de?

Neh9:16 Men våra fäder, de var övermodiga de var hårdnackade så att de inte hörde på dina bud. 17 De ville inte höra och tänkte inte på de under som du hade gjort med dem, utan var hårdnackade och valde i sin gensträvighet en anförare, för att vända tillbaka till sin träldom. Men du är en förlåtande Gud, nådig och barmhärtig, långmodig och stor i mildhet; och du övergav dem inte. 18 Nej, fastän de gjorde åt sig en gjuten kalv och sade: Detta är din Gud, han som har fört dig upp ur Egypten och fastän de gjorde sig skyldiga till stora hädelser, 19 så övergav du dem likväl inte i öknen, efter din stora barmhärtighet. Molnstoden vek om dagen inte ifrån dem, utan ledde dem på vägen, ej heller eldstoden om natten, utan lyste dem på den väg de skulle gå. 20 Din gode Ande sände du att undervisa dem, och ditt manna förvägrade du inte deras mun, och vatten gav du dem, när de törstade.

Gå nu med mig till Ps 78


Psa 78:5 Ty han upprättade ett vittnesbörd i Jakob och stiftade en lag i Israel han påbjöd den för våra fäder, och de skulle kungöra den för sina barn. 6 Så skulle det bli kunnigt för ett kommande släkte, för barn som en gång skulle födas, och dessa skulle stå upp och förtälja det för sina barn 7 Då skulle de sätta sitt hopp till Gud och inte förgäta Guds verk, utan ta hans bud i akt.

Var inte det precis vad han sa till Abraham att göra? Gud vill ha deras hjärta och han vill att de skall VAKTA PÅ HANS BUD (AGAPE)

8 Och de skulle inte bli, såsom deras fäder, ett gensträvigt och upproriskt släkte, ett släkte som icke höll sitt hjärta ståndaktigt, och vars ande inte var trofast mot Gud.

Psa 78:8 And might not3808 be1961 as their fathers,1 a stubborn5637 and rebellious4784 generation;1755 a generation1755 that set not their heart aright,3559, (KUN) 3808, 3820 and whose spirit7307 was not3808 steadfast539 with854 God.410

(En intressant sak bara vad skulle prästerna göra som bar arken när de skulle in I landet?)

Jos 4:3 And command6680 ye them, saying,559 Take5375 you hence4480, 2088 out of the midst4480, 8432 of Jordan,3383 out of the place4480, 4673 where the priests'3548 feet7272 stood firm,3559 (KUN) twelve8147, 6240 stones,68 and ye shall carry them over5674, (853) with5973 you, and leave5117 them in the lodging place,4411 where834 ye shall lodge3885 this night.3915

Det var alltså några som fick gå först I förutberedda gärningar (KUN)


Ps 78:8 whose spirit7307 was not3808 steadfast539 with854 God.410

Det var ju därför att Abraham hade ett sånt hjärta som Gud slöt förbund med honom.
Gud vill att vi skall ha ett hjärta som litar på vad han säger och som förlitar sig på hans rättfärdighet (Neh 9:8 – han uppfyller sitt ord)

 Men vad hände?

Psa 78:10 De höllo (Shamar = Vaktade) inte Guds förbund, och efter hans lag ville de ej vandra. 11 De glömde hans gärningar och de under han hade låtit dem se.

(Janne o Komm – Det är därför vi har Nattvarden som en åminnelse av förbundet?)(Förbundet är en obligation)

Psa 78:12 Ja, inför deras fäder hade han gjort under, i Egyptens land, på Soans mark. 13 Han klöv havet och lät dem gå därigenom och lät vattnet stå såsom en hög. 14 Han ledde dem om dagen med molnskyn, och hela natten med eldens sken 15 Han klöv sönder klippor i öknen och gav dem rikligen att dricka, såsom ur väldiga hav. 16 Rinnande bäckar lät han framgå ur klippan och vatten flyta ned såsom strömmar. 17 Likväl syndade de allt framgent mot honom och var gensträviga mot den Högste, i öknen. 18 De frestade Gud i sina hjärtan i det de begärde mat för sin lystnad.
19 Och de talade mot Gud de sade: Kan väl Gud duka ett bord i öknen? 20 Se, visst slog han klippan, så att vatten flödade och bäckar strömmade fram, men kan han också ge bröd eller skaffa kött åt sitt folk? 21 Så förgrymmades då HERREN, när han hörde det och eld upptändes i Jakob, jag, vrede kom över Israel, 22 eftersom de inte trodde på Gud och ej förtröstade på hans frälsning. 23 Och han gav befallning åt skyarna i höjden och öppnade himmelens dörrar 24 han lät manna regna över dem till föda, och korn från himmelen gav han dem. 25 Änglabröd fick människor äta; han sände dem mat till fyllest 26 Han lät östanvinden fara ut på himmelen, och genom sin makt förde han sunnanvinden fram.
27 Och han lät kött regna över dem såsom stoft, bevingade fåglar såsom havets sand 28 han lät det falla ned i sitt läger, runt omkring sin boning. 29 Då åt de och blev övermätta; han lät dem få vad de hade lystnad efter. 30 Men ännu hade de inte stillat sin lystnad, ännu var maten i deras mun,31 då kom Guds vrede över dem han sände död bland deras ypperste och slog ned Israels unga män. 32 Likväl syndade de alltjämt och trodde inte på hans under.


Det är om de här det står i Korinterbrevet i Nya testamentet som en varning för oss som har slutet inpå oss att vi kan göra på samma sätt.

Mat 5:17 I ska inte mena att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att fullborda. 18 Ty sannerligen säger jag er Intill dess himmel och jord förgås, skall inte den minsta bokstav, inte en enda prick av lagen förgås, förrän det allt har fullbordats.

Lagen kom till för att den skulle leda oss till Jesus!
Om de såg till lagen med ett ärligt hjärta så skulle de förstått att det är omöjligt att uppfylla i vårt fallna tillstånd. De skulle då verkligen ha kommit till en förkrosselse och till ett offer och det offret är Jesus.

Jesus sa till fariseerna att innan Abraham var till JAG ÄR – du är inte ens 50 år och har sett Abraham. Då sa Jesus – Abraham såg min dag och gladdes (Det gjorde Mose på berget med)

Vet du vad Abraham såg? En rykande eldslåga och en ugn. Jesus! Han gick emellan styckena istället för Abraham. Och han trodde Gud och det blev honom räknat som rättfärdighet.

Nu skall vi gå till 1 Timoteus men innan vill jag säga att det är bäst att du kommer till Jesus med hela ditt hjärta till honom för annars kommer han att handla med oss som han gjorde med Israels barn. Och det är att du börjar att tjäna honom enligt lagens princip. Om du kommer till Jesus och verkligen kommer in till honom så kommer du att upptäcka att han är heligare än du trodde att han var.

Och så fort era vägar är i konflikt överlåter du sin del åt honom – det är trofastheten i förbundet. I gengäld så blir han allting som du kan tänka dig att han är för dig. Vägröjare – En stridsman – En God herde

1Ti 1:5 Och förmaningens ändamål (MÅL) är kärlek (AGAPE) av ett rent hjärta och av ett gott samvete och av en oskrymtad tro.

Alltså äga ett rent hjärta = Att vara trofast mot Gud

1Ti 1:6 Från dessa stycken har somliga farit vilse och vänt sin håg till fåfängligt tal 7 människor som vilja vara lärare i lagen, fastän de inte förstå ens vad de själva tala, eller vad de ting är, som de med sådan säkerhet orda om. 8 Men vi veta att lagen är god, om man nämligen brukar den såsom lagen bör brukas,

De fortsätter alltså att säga Herre Herre – Men de upprättar läror som inte leder dig IN I KRISTUS utan håller dig kvar i världen.

1Ti 1:9 och om man förstår detta, att lagen är till inte för rättfärdiga människor, utan för dem som trotsa lag och myndighet, för ogudaktiga och syndare, oheliga och oandliga människor, fadermördare och modermördare, för mandråpare

 

Vad betyder det?

1Jn 3:9 Var och en som är född av Gud, han gör inte synd, ty Guds säd förblir i honom han kan inte synda, eftersom han är född av Gud. 10 Där av är uppenbart vilka som är Guds barn, och vilka som är

djävulens barn, därav att var och en som inte gör vad rättfärdigt är, han är inte av Gud, ej heller den som inte älskar sin broder.

 Janne Ohlin kommentar / Läs nu liknelsen om ogräset bland vetet. Mt 13 så kommer du nu att förstå det bättre – Ogräset är Darnel när det kom till mognad saknas sädeskornet i axet.

Janne Ohlin Kommentar / Kain var av den onde – Hans namn betyder Grundlägga – Bygga upp – För egen vinning (ära)

Hör du det avguden idag heter kyrkbyggnad och projekt – överallt där jag reser idag och det är i massor av församlingar. Så kommer folk och beklagar sig : Min pastor har förlänge sedan slutat att predika om korset istället predikas projekt och vad vi skall göra och det brukar vara att forma oss efter det projektet. Men min syster eller mormor eller någon annan släkting är med eller har byggt upp församlingen så därför fortsätter jag.

Då min älskade så sätter du mänskor högre än Gud och begår synd. För du gör dig delaktig i Pastorns synder. Vet du att det handlar om dit hjärta för det här bevisar ett Gud inte har ditt hjärta för du börjar nu att offra i projektet istället för till Gud. Det finns en lära som pågår idag som säger att himmelriket och Gudsriket är 2 skiljda saker.

Joh 3:3 Jesus svarade och sade till honom: Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa inte blir född på nytt, så kan hon inte få se Guds rike.

Många använder Rom 7 som en förevändning för att leva med vissa synder i sitt liv och rycka på axlarna åt dem för Paulus kom ju till himlen o jag med.

Gal 5:17 Ty köttet har begärelse mot Anden, och Anden mot köttet de två ligga ju i strid med varandra, för att hindra er att göra vad I viljen.

Rom 7:24 Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? 25 Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag, sådan jag är i mig själv, visserligen med min håg Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag.

Han menar att den som fortsätter att synda utan att överlåta sig till herren blir det en fällande dom för. Men vem skall befria från detta? Rom 7:25 Gud vare tack, genom Jesus Kristus, vår Herre

  Och vad är det som sätter oss fria = Sanningen!

Rom 8:1 Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. 2 Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri ifrån syndens och dödens lag.

Alltså om du vandrar i anden med ett helt hjärta i förbundet så kommer du inte in under lagen – För Gud ger dig Anden för att du skall kunna uppfylla allting som han kräver av dig.

Rom 8:3 Ty det som lagen inte kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borta synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet. 4 Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som vandra inte efter köttet, utan efter Anden.

Kristus gjorde det och han gav oss Anden! (förbundet)
Rom 8:4 Så skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandra inte efter köttet, utan efter Anden.

Alltså du skall INTE uppleva det på nått sätt att du är tvungen att blidka Gud igenom att göra saker för honom. Nej det är gjort en gång för alla.

Rom 8:14 Ty alla de som drivas av Guds Ande, de är Guds barn. 15 I har ju inte fått en träldomens ande, så att I åter skulle känna fruktan I har fått en barnaskapets ande i vilken vi ropa: Abba! Fader!
Rom 8:13 Ty om i lever efter köttet, så ska I dö (Skiljas från Guds välsignade influens) men om I genom Ande dödar kroppens gärningar, så ska I leva.(Ha Guds välsignade influens)(Apg 3:26)

Precis så här fungerar det att vandra i Ande och Sanning.

Om du överlåter ditt hjärta till honom och genom ljuset urskiljer din fiende så kommer han att strida för dig mot den fienden. För dina fiender i förbundet har blivit hans fiender och han kommer att ge dig av sin nåd och välsignelse till dig och den kraften kommer att besegra fienden.