Bob Philipps - Blodsförbundet - 7

<< Tillbaka


Idag ska vi tala om Gudsfruktan för den behövs i vandring med Gud i förbundet.

Heb 8:6 Men nu har denne fått ett så mycket förnämligare ämbete, som han är medlare för ett bättre förbund, vars ordning vilar på bättre löften. 7 Ty om det förra förbundet hade varit utan brist, så skulle väl plats inte ha sökts för ett annat. 8 Men nu förebrår Gud dem och säger: Se, dagar ska komma, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus; n9 inte ett sånt förbund som det jag gjorde med deras fäder, på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land. Ty de förblev inte i mitt förbund, och därför frågade inte heller jag efter dem, säger Herren.10 Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger Herren: Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen, och i deras hjärtan skall jag skriva dem, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk. 11 Då skall den ene medborgaren aldrig behöva undervisa den andre, icke den ene brodern den andre och säga: 'Lär känna Herren'; ty de skola alla känna mig, från den minste bland dem till den störste.12 Ty jag skall i nåd förlåta deras missgärningar, och deras synder skall jag aldrig mer komma ihåg.13 När han säger "ett nytt förbund", har han därmed givit till känna att det förra är föråldrat men det som föråldras och bliver gammalt, det är nära att försvinna.

Jer 24:7 Och jag skall ge dem hjärtan till att känna att jag är HERREN och de ska vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud. Ty de ska omvända sig till mig av allt sitt hjärta.

Alltså om du ej lär känna honom och han dig så är det inte Guds fel för allting är ditt i nya förbundet. Om du skall vara kapabel och få ett förvandlat sinne och att lära känna Gud så är det knutet till Ordet och hjärtat ser du det? Så varför har folk inte biblar med sig till mötena? Är det predikanternas fel som gjort budskapet otydligt eller vad det handlar om? Eftersom ingen tar det allvarligt – tänk på orden i Mt 7 till Guds folk jag känner er inte.

Innan jag läser Jer 32 så vill jag förklara någonting för er. I det nya förbundet sa Gud att han skulle ge ett nytt hjärta och en ny Ande (Hes 36) Om ni gör mig till Herre och kommer till mig med hela hjärtat. Då kommer Gud att lägga ner något i det hjärtat – DHA. Men det finns något mer Gud lägger ner – läs Jer 32.

Jer 32:38 Och de ska vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud.39 Och jag skall ge dem alla ett och samma hjärta och lära dem en och samma väg, så att de frukta mig beständigt för att det må gå dem väl och deras barn efter dem.
40 Och jag skall sluta med dem ett evigt förbund, så att jag inte upphör att följa dem och göra dem gott och min fruktan skall jag ingiva i deras hjärtan, så att de icke vika av ifrån mig. 41 Och jag skall ha min fröjd i att göra dem gott, och skall plantera dem i detta land med trofasthet, av allt mitt hjärta och all min själ.


Jer 32:38 And they shall be1961 my people,5971 and I589 will be1961 their God:430 39 And I will give5414 them one259 heart,3820 and one259 way,1870 that they may fear3372 me forever,3605, 3117 for the good2896 of them, and of their children1121 after310 them:

Lägg noga märke till vad det egentligen står här om du kommer med ditt hjärta – se v 41 kan du nu se att landet är Kristus? (Paulus använder orden – fast rotade) Fruktan som han lägger ner är inte den som finns i världen

1Jn 4:18 Räddhåga (fruktan) finns inte i kärleken, utan fullkomlig kärlek driver ut räddhågan ty i räddhågan ligger tanke på straff, och den som rädes är inte fullkomnad i kärleken.

  * Så av detta kan vi förstå vad världen vill ge

Känslan av att vara förkastad – finns i världen Känslan att aldrig räcka till – finns i världen Fördömelse – finns i världen
Rädsla för att misslyckas – finns i världen Rädslan för morgondagen – finns i världen
Rädslan för att komma till Gud – finns i världen (Det finns en som har besegrat världen åt dig)
Det är det här som är slaveriets ande

Men när du tog emot Jesus i tron så placerade han en annan fruktan in i ditt hjärta. Om du verkligen blev äkta omvänd så fick du känslan av att du aldrig skulle vilja svika honom – det var Herrens fruktan. Herrens fruktan är baserat på kärlek. Lägg märke till vad han säger nu om den här fruktan – Den kommer igenom en väg och ett hjärta och det skall göra dem gott. Alltså föra dem helt och hållet innanför gränserna i hans eget ord.

Och det skall göra dem gott (Vad var gott?) det som är Gott är innanför gränserna för Guds ord. Guds fruktan är inte en fruktan så att vi drar oss undan honom utan det är en fruktan som skall föra oss innanför gränserna för hans eget ord. Det är en fruktan som övervinner den andra fruktan som vi talade om förut.

Vad är det som övervinner världen? Vår tro! Och därför måste tro vara knutet till EN VÄG och ETT HJÄRTA eller hur?

Jer 32:40 Och jag skall sluta med dem ett evigt förbund, så att jag inte upp hör att följa dem och göra dem gott och min fruktan skall jag ingiva i deras hjärtan, så att de icke vika av ifrån mig.

Du kan se här då tex att denna fruktan är ett måste för att du skall kunna vara i förbundet (det är tro)
Vad vill Gud göra i förbundet med dig? Jo göra dig gott (Föra dig helt in innanför ordets gränser) (Det är AGAPE)

Om du öppnar dig för de här villkoren så finns det ingen som helst begränsning för vad Gud kan göra och vill göra med ditt liv. Han kommer att bemöta och strida mot den andemakt som vill lägga på dig allt som finns i världen – Vi läste just om det.*

Så fort förbunds folket visade tecken på omvändelse var han där och inte ens Egyptens all makt kunde stoppa honom eller hur? Guds förbund med dig är att han kallar dig in i ett förbund – han har redan uppfyllt sin del och har all makt. Han väntar bara på din del av avtalet – hjärtat – om han får det så kommer nåden att börja flöda över ditt liv.

Och nåden sa vi var – Gudkraft i förbundet som möter all hans krav på dig och gör dig till den du skall vara och ser till att du är där du skall vara och att du har den kraft som du behöver. Detta är fantastiskt men om du möter honom i förbundet.

Han är då en vakt i förväg över ditt liv Han är din försörjare Han är din läkare nHan är din befriare (den som för dig ut) Han är din domare (den som avskiljer) Han är ditt Liv

Då tar han din syndaklädnad och sätter den på Jesus och förklarar dig lika rättfärdig som Jesus är rättfärdig. Så i förbundet så blir du någonting som du aldrig någonsin kan bli i dig själv. Inte bara det sker i förbundet utan du får byta ut din kraft mot hans i förbundet. (Jes 40) Han tar din styrka – kallad för svaghet – han byter det ut mot hans styrka – kallad kraft. Han tar och gömmer din svaghet helt och hållet i hans kraft och det gör att du får all hans nåd tillgänglig för att göra hans vilja – ingen skall kunna stå emot dig i alla dina livsdagar om du vandrar i hans ljus.

Jos 1:5 Ingen skall kunna stå dig emot i alla dina livsdagar såsom jag har varit med Mose, så skall jag också vara med dig jag skall inte lämna dig eller övergiva dig.

Hur gick det med Koras uppror i öknen! Som vände sig mot Mose kallelse?

Se VILLKORET!

Jos 1:7 Allenast må du vara helt frimodig och oförfärad till att i alla stycken hålla (SHAMAR) den lag (TORAH) som min tjänare Mose har givit dig och göra efter den vik inte av därifrån vare sig till höger eller till vänster på det att du må ha framgång i allt vad du företager dig. 8 Låt inte denna lagbok vara skild från din mun tänk på den både dag och natt, så att du i alla stycken (SUMMAN) håller (SHAMAR) det som är skrivet i den och gör därefter ty då ska dina vägar vara lyckosamma, och då skall du ha framgång. 9 Se, jag har bjudit dig att vara frimodig och oförfärad så var nu inte förskräckt eller försagd. Ty HERREN, din Gud, är med dig i allt vad du företar dig.

Titta nu i Vers 9 – Var inte rädd och försagd (Världen) För att Förbundsguden är med dig. Vi kan förstå vad Paulus talar om genom att förstå förbundet.

Php 4:13 Allt förmår jag i honom som ger mig kraft.

Även om jag är svag (Och med alla svagheter som finns i världen*) Så har jag en nådakraft som övervinner alla svagheter. (Skatten i Lerkärlet)

Inte bara det utan alla dina skulder är hans. Och vi läste om var de skulderna finns nu!

Kol 2:13 Ja, också er som var döda genom era synder och genom ert kötts oomskurenhet, också er har han gjort levande med honom ty han har förlåtit oss alla våra synder. 14 Han har nämligen utplånat den handskrift som genom sina stadgar anklagade oss och låg oss i vägen; den har han skaffat undan genom att nagla den fast vid korset.15 Han har avväpnat andevärldens furstar och väldigheter och låtit dem bli till skam inför alla, i det att han i honom har triumferat över dem.

Vet du han har inga skulder alls – så den skuldfriheten blir din i förbundet. Han tar också sitt namn och stoppar in i ditt namn – så att ni 2 är perfekt identifierade tillsammans. Det är därför du kan läsa så här.

17 Men den som håller sig till Herren, han är en (ECHAD) ande (LIV) med honom.
17 But1161 he that is joined2853 unto the3588 Lord2962 is2076 one1520 spirit.4151


Vad menar han? Förbundstanken. Jesus döptes bara för att helt och hållet identifiera sig med dig och med mig och våra svagheter. Så när vi döper oss till Kristus så är det för att identifiera oss med honom och leva för vår förbundspartner.

Om du ger honom ditt hjärta så kommer alla dina fiender att bli hans fiender och alla hans fiender att bli dina fiender.
Sa vi vad fienden var? Världen och allt som finns i världen. Om vi tar någonting som är i världen kommer inte gud att jaga undan fienden mer – det kan du se i intagandet av landet.

Varför är församlingen så svag idag? Har vi tagit in världen? Sorgligt nog JA! - Se hästarna i Jes 30 – Därför tronar han i höjden tills han kan vara er nådig. När vi inte längre byter ut vår svaghet mot hans kraft utan istället försöker att bygga församling vinna mänskor för Gud i egen kraft så kommer fienden att inta. Var ärlig nu det är idag inte församlingen som längre omvänder världen utan tvärtom.

Mina älskade det här är att göra förbund med dödsriket – det är att förlita sig på världens metoder i din egen kraft och nu har du fått Gud till din fiende. Men när du ser vad som är din fiende och ber så kommer din förbundspartner som du identifierar dig med genom hans ord att börja bekämpa den fienden för dig. Det är därför vi måste ha urskiljning och vara nyktra så vi kan se vad som är av världen och det som är från Herren. Därför måste vi ha frälsningens hjälm och andens svärd.

I förbundet är det faktiskt så här att allt som han har är ditt och allting som du har är hans (ni byter ut det mot varandra)(därför är liknelserna alltid i byteshandel) För ett förbund betyder alltid att jag inte längre lever för mig själv utan jag lever för den som jag sluter förbund med. Innan vi nu läser Rom 3 så vill jag säga: Vi läste förut hur Gud har lagt sin fruktan i våra hjärtan när vi föddes på nytt.

Rom 3:9 Hur är det alltså? Är vi då något förmer än de andra? Ingalunda. Redan här förut har jag ju måst anklaga både judar och greker för att allasammans vara under synd. 10 Så är också skrivet: Ingen rättfärdig finns, inte en enda.11 Ingen förståndig finnes, ingen finnes som söker Gud. 12 Nej, alla har de avvikit, allasammans har de blivit odugliga, ingen finns som gör vad gott är det finnes ingen enda.

Ingen gör gott = Innanför gränserna för Guds ord. (Reichmann: Gör saker för Jesu skull - Rom 2)

Rom 3:13 En öppen grav är deras strupe, sina tungor bruka de till svek. Huggormsgift är inom deras läppar.
14 Deras mun är full av förbannelse och bitterhet.


Han beskriver här vad som kommer att komma ut ur deras munnar som inte har Anden i sitt hjärta.

Låt mig fråga dig en sak – är inte förtal som ett gift? Är inte kritik som ett gift? Är inte själviskhet som ett gift? När vårt hjärta väljer att leva för sig själv så är det som ett gift som även kommer att beröra andra med sitt gift. Du blir förolämpad o illa behandlad o du går till en tredje person osv giftet sprider sig snabbt. Vet du vart detta startade? Jo ur det gift som kom ur ditt eget hjärta först.

Rom 3:15 Deras fötter är snara, när det gäller att utgjuta blod.

De är mycket snabba med att kritisera och fördöma andra.

Rom 3:16 Förödelse (Förstörelse) och elände (Olycka) är på deras vägar (Väg)

De är mycket snabba med att falla i synd och utgjuts blod på dem som ser ut att vara ett hot för dem och deras planer. Det ser ju nästan ut att vara (Joels arme)

17 och fridens väg känna de inte.18 Guds fruktan är inte för deras ögon.

När inte Guds fruktan finns i deras HJÄRTAS ÖGON är de snabba att synda – de har ingen frid – och det som finns i världen kommer över dem (Fruktan) Låt oss nu gå till 2 Petrusbrevet för jag vill att ni skall se lite av vad Gud lovar i det här förbundet.

2Pe 1:1 Simon Petrus, Jesu Kristi tjänare och apostel, hälsar dem som i och genom vår Guds och Frälsarens, Jesu Kristi, rättfärdighet har fått sig beskärd en lika dyrbar tro som vi. 2 Nåd och frid föröke sig hos er i kunskap (EPIGNOSIS) om Gud och vår Herre Jesus Kristus.

Sa han inte att han skulle ge oss ett hjärta till att lära känna honom? Och ju mer du känner honom genom EPIGNOSIS ju mer nåd och frid kommer du att få – det står ju faktiskt så här eller hur? Nåd ja det har jag ju sagt nu ett par gången men det är kraft från Gud som du får i förbundet att vara och göra allting som Gud kräver att du skall göra.

  Frid = Grekiska Eirene = Utspridda bitar som kommer samman till en enhet (motsats till kaos)

 
2Pe 1:3 Allt det som leder till liv och gudsfruktan har hans Gudomliga makt skänkt oss, genom kunskapen om honom som har kallat oss med sin härlighet och underkraft. 4 Genom dem har han ock skänkt oss sina dyrbara och mycket stora löften, för att I ska i kraft av dem, bli delaktiga av gudomlig natur och undkomma den förgängelse som i följd av den onda begärelsen råder i världen.

  Darbys översättning

2Pe 1:3 As his divine power has given to us all things which relate to life and godliness, through the knowledge of him that has called us by glory and virtue, 4 through which he has given to us the greatest and precious promises, that through these ye may become partakers of the divine nature, having escaped the corruption that is in the world through lust.

Det innebär att när du får den här kunskapen (Epignosis) I ditt hjärta så kommer du att se vem han verkligen är och du kommer då att överlåta ditt hjärta till honom i Gudsfruktan. Resultatet kommer att bli att din förbundspartner ännu mera kan välsigna dig med sin nåd och med sin frid (hans liv) med andra ord uppenbarelsen om vem han är kommer att få dig att vandra helt och hållet innanför gränserna för hans ord mer och mer (smala vägen) och då öppnas hans kraftfält för dig för det kommer att leda dig fram till LIVET I KRISTUS MER O MER.

Vi skall titta på ett villkor igen som är nödvändigt för att få kunna vandra in i detta.

2Co 7:1 Då vi nu har dessa löften, mina älskade, så låt oss rena oss från allt som befläckar vare sig kött eller ande, i det vi fullborda vår helgelse i Guds fruktan.

Gud säger så här till oss – jag har slutit ett förbund med er igenom Jesus och i det förbundet så finns allt som någonsin kommer att behövas för dig. Jag har gjort allting klart för er att komma in i detta som jag har gjort för er.

Jag garanterar alla fysiska behov Jag garanterar alla andliga behov Jag garanterar alla materiella behov för er
Jag har gett er allting det här som ett löfte för att ni skall komma undan den RUIN (ai) som är i VÄRLDEN genom LUST.

Din del är att göra dig ren från denna värld. (Det var när Abraham kom tillbaka och skiljde sig från Lot (TÄCKELSEN) som hela landet öppnades för honom)(Förbundet) Det var i Guds fruktan Abraham kunde välja landet – Han vågade inget annat.(Innan hade han vänt tillbaka till utgångspunkten)

Du såg de här mänskorna i Rom 3 som vi läste om de saknade Gudsfruktan för ögonen (De hade täckelse LOT)

Psa 36:1 För sångmästaren av HERRENS tjänare David. (36:2) I mitt hjärta betänker jag vad synden säger till den ogudaktige, till den för vilkens ögon Guds fruktan ej finnes

Heb = Synden (MÖRKRET) säger i den ondes hjärta att ingen kommer att upptäcka synden
Men vad var det som Gud lägger ner i våra hjärtan vid pånyttfödelsen?

GUDSFRUKTAN

Om nu GUDSFRUKTAN (LJUSET) saknas i hjärtat så kommer (SYNDEN – MÖRKRET) att tala i hjärtat för GUDSFRUKTAN finns inte i hans HJÄRTAS ÖGON. Så där inte GUDSFRUKTAN – LJUSET finns där kommer det folket att bli öppna för synden (Mörkret)

Vet ni vad som händer idag? Vi har utvecklat hela läroserier och mänskliga tankesatser som gör precis det som vi läser om just här. Och så tar man bort Gudsfruktan bort från mänskors ögon. Och så predikar man en falsk nåd och en falsk frid. Därför har vi en stor del av Kristi kropp som är fångad i världen och dess fruktan istället. För FörbundsGuden kommer inte att göra sin del förrän vi kommer till honom med hela hjärtat.

Det enda du kan höra idag på vissa ställen är hur du kan bli välsignad I KRISTUS men man går inte in i förbundsrelation med honom = Man hör och hör men inte gör. Man vet inte att villkoret ligger i att du måste göra din del och det är att ge hela ditt hjärta och vandra i helighet.

Vi kan söka efter välsignelserna (som Jakob) du kan ropa du kan be men det är inte föränn du ger honom ditt hjärta välsignelsen blir din (Jakobs nöd) Om det inte finns någon Gudsfruktan (ljus) i hjärtat så kommer välsignelserna som du söker vara samma som (ditt hjärtas begär)

Tror du Satan är dum? Han är efter Gud den visaste varelsen i universum Han kommer att konstruera sina falska läror så att det kommer att se GOTT ut fast det är ONT – fattar du det eller KUNSKAPENS TRÄD GOTT OCH ONT.

Vi vet att i ändens tid kommer det att kännetecknas av ett stort avfall och massor av falska läror eller hur? Jag tror att de kommer att vara konstruerade så att dina begärelser kommer att se ut som om de uppfylls i Jesu namn genom lärosatser.

Framgångs evangeliet Församlingsbyggen med massor av ledare (makt över andra)

Psa 36:3 (34:4) Hans muns ord är fördärv och svek han vill icke göra vad förståndigt och gott är.
Psa 36:4 (34:5) Fördärv tänker han ut på sitt läger, han träder på den väg (TANKESÄTT + HANDLING) som inte är god (INNANFÖR GRÄNSERNA) han skyr inte för något ont. (UTANFÖR GRÄNSERNA)

He deviseth2803 mischief205 (AVEN) upon5921 his bed4904
(Psalm 36 visar att aven är att böja herrens ord)

(Komm Janne O) Just här i Psalm 36 så visar sammanhanget att ordet Aven 205 (Laglöshet) är att ta Herrens ord vrida det så att det passar mina tankar.

Ps 1 Handlar om en ärlig människa so mediterar på Herrens ord  både natt och dag utan att böja det och hon bär frukt i rätt tid.

Jag vill visa er en beskrivning på en person som inte har Gudsfruktan framför sina ögon. Eller en församling som inte har det.

Hos 10:1 Israel var ett frodigt vinträd som satte frukt. Men ju mer frukt han fick, dess flera altaren gjorde han åt sig ju bättre det gick hans land, dess präktigare stoder reste han.

Vem bar han frukt åt? Sig själv! Ju mer han gjorde det ju mer altaren gjorde han åt sig (Det gör avfallna församlingar)

Vi talar inte om förbundet vi talar bara om en sak säg Jesu namn bara en gång snälla – så du med i vår statistik och vi kan berömma oss. (det kallar de för frukt) Ju mer uppmuntran en sån här person får av mänskor desstå mer avgudar kommer han att få i sitt hjärta.

Vad var problemet? Hjärtat! Hos 10:2 Deras hjärtan är hala (DELADE) nu ska de lida vad de har förskyllt. Han skall själv bryta ned deras altaren, förstöra deras stoder. Delade betyder att Gud inte hade hela deras hjärta!

Hos 10:3 Ja, nu ska de få säga: Vi har blivit utan konung, därför att vi inte fruktade HERREN. Dock, en konung, vad skulle nu han kunna göra för oss? Hos 10:3 For now they will say, We have no king, for we feared not Jehovah
and a king, what can he do for us?


Titta noga vad de säger I sina hjärtan/vi har ingen kung! De satte frukt för sig själva. För att de inte hade någon Gudsfruktan! Sen säger de – En kung vad skulle han kunna göra för oss? Ser du de söker efter vägar som skall kunna välsigna deras begär men med religiösa förtecken.

Hos 10:4 De tala tomma ord, de svärja falska er, de sluta förbund men såsom en bitter planta skjuter domen upp ur markens fåror.

12 Så ut åt eder i rättfärdighet, skörden efter kärlekens bud, bryt er ny mark; ty det är tid att söka HERREN, för att han skall komma och låta rättfärdighet regna över er. 13 I har plöjt ogudaktighet, orättfärdighet har I skördat, I har ätit lögnaktighets frukt, i förlitande på er väg, på era många hjältar.

Bryt ny mark = Hjärtats hårdhet För tiden är inne att han skall regna rättfärdighet över er

Hos 10:13 Ye have plowed2790 wickedness,7562 ye have reaped7114 iniquity b5766 ye have eaten398 the fruit6529 of lies:3585 because3588 thou didst trust982 in thy way,1870 in the multitude7230 of thy mighty men.1368

  Ni har plöjt ondska – Man plöjde faktiskt ner sådden på den här tiden
Ondska = det som är utanför gränserna för hans ord (Sven Reichmann/ Ondska är Egoism)

Vad skördar man då? Jo 5766 AVEL = Samma sak som gjorde att Satan föll i Hes 28:15
I har ätit lögnaktighets frukt (PSEVDO) i förlitande på er väg (TANKESÄTT + HANDLING på era många hjältar. (ANTALET MÄNGDEN)

Om du inte har någon konung över dig – Så är det enkelt att samla ihop en massa män som säger precis det jag vill höra och sedan förlita mig på att det är på det viset. Men om jag har EN kung över mig så är det bara en sak som kommer att styra mitt liv och det är vad han säger eller hur.

Om jag inte har någon kung över mig så kan jag rätta mig efter vad predikanten si eller så säger.Eller jag köper en bok i bokhandeln och rättar mig efter vad den eller den säger är rätt. Men om du har en konung över dig så kommer du att uppleva att hans smörjelse undervisar dig om allting och det är sanningen. Du måste förstå en sak om du förkastar hans ord så förkastar du kungen själv. Därför är inte en predikant som är under smörjelsen en som kittlar andra i öronen utan han för in mänskor på Kungens väg.

Så här svarar Gud folket se på Guds hjärta nu

Hos 11:1 När Israel var ung, fick jag honom kär och ut ur Egypten (VÄRLDEN) kallade jag min son. 2 Men ju mer de har blivit kallade, dess mer har de dragit sig undan de frambära offer åt Baalerna, och åt belätena tända de offereld.

Finns Baal idag? Finns avgudar idag? Ser du i verserna det är HJÄRTAT som är problemet.

Hos 11:3 Och likväl var det jag som lärde Efraim att gå, och som tog dem upp i mina armar. Men de förstod inte att jag ville hela dem. 4 Med lena band drog jag dem, med kärlekens tåg; jag lättade oket över deras halsar, jag sänkte mig ned till dem och gav dem föda. 5 Borde de då inte få vända tillbaka till Egyptens land eller få Assur till sin konung, eftersom de inte vilja omvända sig?

Han säger de går inte ända tillbaka till Egypten men de ser ut som världen – de har satt en annan konung över dem än Jesus.

Hos 11:5 Borde de då iNTe få vända tillbaka till Egyptens land eller få Assur till sin konung, eftersom de icke vilja omvända sig? :6 Ja, svärdet skall rasa i deras städer och förstöra deras bommar och frossa omkring sig, för deras anslags skull. 7 Ty mitt folks håg står till avfall från mig; och hur mycket man än kallar dem till den som är därovan, så höjer sig ändå ingen.

Vet du varför det var så här? De hade ingen Gudsfruktan för deras ögon. Om dina hjärtas ögon inte har Gudsfruktan (ljus) så kommer du inte ha en chans när satans frestelser kommer. Om du har lust och – bara säger Gud förlåt mig så kommer ditt hjärta att dras till lust. Om det inte finns Gudsfruktan (ljus) så kommer folk att springa hit och dit för att få sina begärelser fyllda.

Nu skall vi läsa Hesekiel 11 Där står hur du är när du har ett hjärta för honom.

Eze 11:17 men därför skall du nu säga: Så säger Herren, HERREN: Jag skall församla er ifrån folkslagen och hämta er tillhopa från de länder dit I haven blivit förströdda, och skall giva er Israels land. 18 Och när de har kommit dit, ska de skaffa bort därifrån alla de skändliga och styggeliga avgudar som nu finnas där.

Ser du VEM som skall göra detta? VI

Eze 11:19 Och jag skall ge dem alla ett och samma hjärta, och en ny ande skall jag låta komma i deras bröst jag skall ta bort stenhjärtat ur deras kropp och ge dem ett hjärta av kött,

Hjärta av kött är ett hjärta som är öppet för Den Helige Andes ledning.

Eze 11:20 så att de vandra efter mina stadgar och hålla mina rätter och göra efter dem, och de ska vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud. 21 Men (VILLKOR) de vilkas hjärtan efterfölja de skändliga och styggeliga avgudarnas hjärtan, deras gärningar skall jag låta komma över deras huvuden, säger Herren, HERREN.

Gud säger att han skall bygga ett hus idag eller hur? Vad är det för hus han bygger i NT där Anden skall bo?
Vi själva är det templet eller hur?

Psa 127:1 En vallfartssång av Salomo. Om HERREN inte bygger huset, så arbeta de fåfängt, som bygga därpå.Om HERREN inte bevarar staden, så vakar väktaren fåfängt.

Isa 66:1 Så säger HERREN: Himmelen är min tron, och jorden är min fotapall vad för ett hus skullen I då kunna bygga åt mig, och vad för en plats skulle tjäna mig till vilostad? 2 Min hand har ju gjort allt detta, och så har allt detta blivit till, säger HERREN. Men till den skådar jag ned, som är betryckt och har en förkrossad ande, och till den som fruktar för mitt ord.

Snälla du vad kan vi göra för att bygga ett sånt hus?

Det är så att vi måste ha gudsfruktan ljus (för våra andliga ögon) annars talar synden till oss att ingen kommer att finna din synd. Men Gud säger jag har lagt Gudsfruktan i ditt inre – men vad händer med den?

Pro 24:3 Genom vishet varder ett hus uppbyggt, och genom förstånd hålls det vid makt. 4 Genom klokhet bli kamrarna fyllda med allt vad dyrbart och ljuvligt är.

Låt oss se nu det är vi som templet han talar om eller hur och Jesus är hörnstenen.

1Pe 2:5 och låt er själva såsom levande stenar uppbyggas till ett andligt hus, så att I blir ett "heligt prästerskap", som skall frambära andliga offer, vilka genom Jesus Kristus är välbehagliga för Gud.

Vi skall låta oss uppbyggas till en Andens boning eller hur? Det är Guds vilja för våra liv eller hur?
Nu skall vi se hur Gud bygger detta tempel

 

Fortsättning i nr 8