Bob Philipps - Ta itu med din vrede

<< Tillbaka


En kristen är en som ständigt är inne i en förnyelseprocess och en sak som sitter djupt inne i vår själ är vrede och vi behöver öppna oss för Gud så han får tillåtelse att ta bort vreden för vrede är som en dörr som öppnar upp för andra synder. Om du kan hålla vreden tillbaka för det mesta men inte alltid så duger det inte alls han ser till hela våra liv och vill att vi skall bli sådana som håller provet.

En kristen får bara inte ursäkta vrede den måste bort för den kan riva sönder ett helt liv. Hos 6:4 Vad skall jag tag mig till med dig Efraim? Vad skall jag tag mig till med dig, Juda? Er kärlek är ju lik morgonskyn lik daggen, som tidigt försvinner. Er vandring med Herren representerar ett träd som är väl rotat som är planterat vid vattenbäckar – den ger sin frukt även när hettan kommer. Eller är vår karaktär som daggen på morgonen som försvinner när solen kommer upp med sin värme? Det här är en jämförelse mellan 2 karaktärer – testet om du är fri från vrede är om du är fri när hettan kommer.

Jag skall nu läsa några ställen som handlar om ödmjukhet. Ödmjukhet för en kristen människa är att värdera auktoriteten i Guds ord högre än all annan auktoritet. Det är så därför att vårt mål som kristna är att komma in under Guds auktoritet på alla områden i våra liv. Det är därför laglöshet är stolthet uppror! Därför är saktmod byggt på ödmjukhet och du kan inte ha saktmod om du ej har ödmjukhet för det är grunden. Saktmod är att låta Gud ta hand om mina begär mina tillgångar och mina rättigheter i livet.

Mat 5:5 Saliga är de saktmodiga, ty de ska besitta jorden.

Vad är vrede egentligen? Jo det är en reaktion på något Saktmod är en respons på något. Vrede är egentligen en reaktion på att någon pressar din rättighet som du själv har satt upp. Den har nu blivit ifrågasatt eller pressad. Saktmod är att låta alla dessa gränser vad nu än det är – ge dem till Gud den Gode herden och låta honom ta hand om mina rättigheter mina begärelser och min framtid.

Jak 1:19 Det vet I, mina älskade bröder Men var människa vare snar till att höra och sen till att tala och sen till vrede. 20 Ty en mans vrede kommer icke åstad vad rätt är inför Gud.

Vrede är en reaktion. När någonting gällande mitt liv är hotat min ekonomi eller mitt jobb eller när några av våra bekvämlighetsgränser hotas. Du kommer hem och har räknat med att din fru har gjort färdigt maten och om hon inte har gjort det så börjar vreden att rinna till inom dig. Det är alltid en reaktion på någonting. Kom ihåg det nu Vrede är en reaktion och Saktmod är en respons. Ditt jobb tex blir hotat – eller din tjänst – Saktmod är att överlåta framtiden till Gud som har kallat dig. Okej så när du vet att Gud är mäktig att öppna och stänga dörrar så vet du också att Vrede är en fel reaktion. Saktmod är att låta Gud göra det för dig och att låta honom ta hand om allt.

Därför har saktmod med tro att göra för saktmod är en aktiv levande respons till att du vet att Gud är mäktig att ta hand om alla dina saker. När Jesus rensade templet så förlorade han inte sitt saktmod – kom ihåg det för han var fortfarande under faderns auktoritet. Saktmod är så viktigt att det kommer att påverka hela ditt liv på alla områden om du inte bryr dig om den. Det första vi startade med var ödmjukhet och motsatsen var stolthet och arrogans. Med stolthet kommer Gud att vara emot dig. Med ödmjukhet kommer han att vara för dig och ge dig nåd. Och nåd är egentligen viljan och möjligheten att göra precis det som han har kallat just dig att göra.

Med ödmjukheten kommer också saktmodet. Varför är vrede och stolthet så farligt då? Jo för du kan inte ta emot ordet som är planterat i dig om du inte har en saktmodig ande.

Jam 1:20 Ty en mans vrede kommer inte åstad vad rätt är inför Gud. 21 Skaffa därför bort all orenhet och all ondska som finns kvar, och mottagen med saktmod det ord som är plantat i er, och som kan frälsa era själar.

Du kanske undrar varför du kan läsa och läsa Guds ord men det tränger inte igenom och ger det resultat det borde ge. Jo därför om du håller fast vid de mål och de begärelser och gränser som du själv har satt upp och inte överlåter dem till Herren så finns det faktiskt vrede där. I en eller annan form så finns det vrede dolt där för du håller fast vid din egen rätt. Varje gång som du håller fast vid den egna uppsatta rätten så finns det vrede på insidan. Reaktionen som kommer om den rätten hotas blir vrede och saktmod är att först i ödmjukhet överlåta all rätt och gränser till Gud om du gjort det så kommer din respons på hotet att bli att du låter Gud ta hand om dig. Om du inte har saktmod så kommer du att höra och höra men det kommer aldrig att bära någon frukt. Det är bara när ordet är inplanterat och slår rot som det kommer att påverka din karaktär.

Jak 1:19 Det vet I, mina älskade bröder. Men var människa vare snar till att höra och sen till att tala och sen till vrede. 20 Ty en mans vrede kommer inte åstad vad rätt är inför Gud. Varför stå det inte lust eller någon annan synd här? Nej för det är vrede som hindrar ordet från att slå rot i dig och bära frukt. Vers 20 – Du kan inte ha Guds rättfärdighet och vara dominerande av vrede.

Se bara på Fariseerna de fastade 2 ggr i veckan – De kunde bibeln utantill – bad mycket. Och ändå säger Jesus till folk om inte er rättfärdighet övergår fariseernas o de skriftlärdas så kommer ni aldrig in i himmelriket. Lägg märke till att det Jesus sen talar om är just vrede. Varför påverkar vrede min rättfärdighet? Jo för du kan inte ta emot Herrens ord i ditt hjärta. Se därför vers 21

Jak 1:21 Skaffa därför bort all orenhet och all ondska som finnes kvar, och mottagen med saktmod det ord som är plantat i er, och som kan frälsa era själar.

Så avsaknaden av saktmod kommer att göra att jag inte kan ta emot Guds ord i mitt hjärta och bli frälst – Jag kommer då bara att bli ordets hörare och inte dess görare.

5 Mos 11:26 Se, jag förelägger er i dag välsignelse och förbannelse: 27 välsignelse, om I hör HERRENS er Guds, bud, som jag i dag ger er, 28 och förbannelse, om I inte hör HERRENS, er Guds, bud, utan viken av ifrån den väg ag i dag bjuder er gå och följer efter andra gudar, som I inte känner.

Nyckelordet här är den Hebreiska betydelsen av ordet HÖR Det är ordet SHEMA = Och har definitionen – Först höra med öronen – sedan vakta som en skatt det du hört – sedan göra det.

5 Mos 30:1 Om du nu, när allt detta kommer över dig välsignelsen och förbannelsen som jag har förelagt dig om du lägger detta på hjärtat bland alla de folk till vilka HERREN, din Gud, då har drivit dig bort, 2 och du så vänder åter till HERREN, din Gud, och hör hans röst, du med dina barn, av allt ditt hjärta och av all din själ, i alla stycken såsom jag i dag bjuder dig

Titta extra noga på vers 11

5 Mos 30:11 Ty det bud som jag i dag ger dig är dig inte för svårt och är inte långt borta. Ja men hur skall jag då uppfylla det om det ej är svårt?

Jo titta på vers 14

5 Mos 30:14 Nej, ordet är dig mycket nära, i din mun och i ditt hjärta, så att du kan göra därefter.

Det här är ju samma ord som i Rom 10 – Ordet måste inte bara vara i din mun det måste också vara fast rotat i ditt hjärta.

5 Mos 30:15 Se, jag förelägger dig i dag livet och vad gott är (INNAN FÖR GRÄNSERNA) döden och vad ont är 16 då jag nu i dag bjuder dig att älska (AGAPE _ LYDA) HERREN, din Gud, att vandra på hans vägar och hålla (VAKTA SOM EN SKATT) hans bud och stadgar och rätter, för att du må leva och föröka dig, och för att HERREN, din Gud, må välsigna (TA BORT ONDSKAN) dig i det land (KRISTUS) dit du nu kommer, för att ta det i besittning.

Okej vad var nu vrede är det en förbannelse eller en välsignelse? Om det är en förbannelse så kommer det att ge andlig DÖD. Saktmod är en välsignelse och kommer att ge LIV. Så om Saktmod finns i våra liv så kommer det att producera andligt liv och Kristi karaktär eller hur? Om vrede inte får dö ner i våra liv så kommer det att föra med sig fiendeskap och fördärv. Kommer ni ihåg vad det var? En respons på att vi överlåter vår rätt vår ställning o kanske vår ekonomi o ägodelar till honom.

Vem vill inte se Herrens väg klart i sitt liv jag menar vilken väg vi skall väja vilken tjänst mm? Det finns de som läst allt de kan om hur Gud leder och de blir aldrig klokare. Det samma gäller givetvis för hur en församling skall ledas framåt – finns inte saktmod så finns heller inte ödmjukhet och finns inte ödmjukhet så kan vi ju sätta upp vilka gränser vi vill för församlingen och när det inte händer vad tror du reaktionen blir? Det är därför vi inte får ha egna agendor och planer om vi skall vandra efter Herrens agenda och komma in i hans vilja (Laodicea)

Den som vill ha ledning han må läsa bibeln och i ödmjukhet lägga ner sina egna gränser och rättigheter och sina planer så skall han få det.

Psa 25:8 HERREN är god och rättfärdig, därför undervisar han syndare om vägen. 9 Han leder de ödmjuka (saktmodiga) rätt, han lär de ödmjuka (saktmodiga) sin väg. 10 Alla HERRENS vägar är nåd och trofasthet för dem som hålla ( vakta på) hans förbund och vittnesbörd.

En av välsignelserna som ödmjukhet och saktmod för med sig är Guds mycket klara vägledning. Jag har sagt det förut du kan inte ta emot Guds ord i ditt hjärta utan ödmjukhet och saktmod

Isa 61:1 Herrens HERRENS Ande är över mig, ty HERREN har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de ödmjuka (saktmodiga) han har sänt mig till att läka dem som har ett förkrossat hjärta, till att predika frihet för de fångna och förlossning för de bundna.

Lägg noga märke till vem ordet är till – de ödmjuka och saktmodiga – Det är de som har överlåtit sin rätt sin ekonomi sin tid sina planer sin framtid åt Herren. Det är de som är förkrossade det är de som har gjort precis det som är ovan de som har överlåtit det åt Gud. Är inte ordet för de med vrede då? Jo givetvis men om personen håller fast vid sina egna uppsatta gränser – Så kommer ordet aldrig någonsin att penetrera den hårda ytan och bära frukt. Av alla förbannelser som finns så måste det vara den största att höra och höra men aldrig bära någon frukt.

I Mt 13 om Såningsmannen – Där det är god jord (Med andra ord GOD = Det som är innanför gränserna för Guds ord)(Och med det ljus vi fått nu så måste det vara den som överlåtit allt till GUD) Den goda jorden = Ett ödmjukt och saktmodigt hjärta – det är det som är den jord som bär frukt. Och frukt är inte numerärt antal i församlingen det är en Kristuskaraktär som är genomlyst av ödmjukhet o saktmod. Ser du det nu? Ordet är predikat till de ödmjuka och de saktmodiga. Vad läste vi i Jakob 1

Jak 1:21 Skaffa därför bort all orenhet och all ondska som finns kvar, och mottag med saktmod det ord som är plantat i er och som kan frälsa era själar.

Nu skall jag säga något och det är du kan inte vandra i TRO och samtidigt hålla fast dina egna uppsatta gränser o dina rättigheter. Du kan inte hålla fast din egen ambition för att nå ett eget uppsatt mål och samtidigt vandra i tro. För att hålla fast vid det kommer att förstöra din tro och då kommer det in tvivel och fruktan. Först vad är TRO? TRO som kommer ifrån GUD är kunskap om GUDS vilja för dig och NÅD är den GUDAGIVNA inspirationen glädjen och KRAFTEN att göra hans vilja.

Mat 13:19 När någon hör ordet om riket, men inte förstår det, då kommer den onde och river bort det som såddes i hans hjärta. Om en sådan människa kan det sägas att säden såddes vid vägen.

Så du ser ödmjukhet – saktmod är en nödvändig sak för att ta emot Guds ord och bära frukt. Saktmod handlar inte ett dugg om att springa omkring och vara söt o snäll o menlös hela tiden – Det handlar om hjärtats attityd om vi vill sätta upp egna Agendor o Gränser (VISIONER) eller om vi vill överlåta dem åt Gud.

Isa 29:18 De döva ska på den tiden höra vad som läses för de, och de blindas ögon skola se och vara fria ifrån dunkel och mörker 19 och de ödmjuka (SAKTMODIGA) ska då känna allt större glädje i HERREN och de fattigaste bland människor ska fröjda sig i Israels Helige.

Om du går igenom en period där glädjen över frälsningen inte är så stor o underbar som den har varit då skall du stanna upp och fråga dig har jag nu trampat på SAKTMODIGHETENS ANDE? Håller jag fast vid någonting som jag måste överlåta till honom. Har jag satt upp egna gränser egna Planer och Agendor eller VISIONER och Egna uppsatta Agendor och Planer förstör TRON sa jag!

Inte bara förstör tron de stänger ute Gud (Laodicea) Du ser Ödmjukhet + Saktmod kommer alltid att föröka glädjen i GUD inte tvärtom. Förkrosselse kommer alltid att föra med sig Herrens närvaro i församlingen och i ditt eget liv och tvärtom är också sant. Om du har vrede i ditt liv så är ett av kännetecknen att när du blir förnyad i ett möte med Gud så blir du mycket snabbt torr och förlorar glädjen i Herren.

Psa 37:11 Men de ödmjuka ska besitta landet och hugnas av stor frid. Psa 37:11 But the meek6035 shall inherit3423 the earth;776 and shall delight themselves6026 in5921 the abundance7230 of peace.7965

De skall ha sin förtjusning i eller bli MJUKA i en överflöd av Shalom. Om du går igenom svåra omständigheter och inte upplever FRID – Se upp! Vad är det för RÄTT som du inte har överlåtit då? Om du är en person som lätt blir stött och ger igen eller sjunker ner i missmod – Vad skall du då kolla efter? Se på din saktmodighet.Du kan försöka allt du kan för att övervinna irritation eller förödmjukelse och hålla på en rätt eller gräns i ditt liv och det är det som måste dö.

1Pe 3:9 Vedergäll inte ont med ont inte smädelse med smädelse, utan tvärtom välsigna därtill är I ju också kallade, att I ska få välsignelse till arvedel.

Detta beskriver: SAKTMOD! Det är ju att ej hålla fast vid någon egen rätt! Om du får anklagan och smädelse mot dig så ger du inte igen med samma mynt utan du kommer att hålla fast vid Gud och hans Ord.

1Pe 3:10 Ty "den som vill älska livet och se goda dagar han avhålle sin tunga från det som är ont och sina läppar från att tala svek 11 han vände sig bort ifrån det som är ont, och göre vad gott är han söke friden, och trakte därefter. 12 Ty Herrens ögon är vända till de rättfärdiga, och hans öron till deras bön. Men Herrens ansikte är emot dem som göra det onda" 13 Och vem är den som kan göra er något ont om I nitälskar för det som är gott? 14 Skulle I än få lida för rättfärdighets skull, så är I dock saliga. "Hys ingen fruktan för dem, och låten er inte förskräckas 15 nej, Herren, Kristus, skall I hålla helig i era hjärtan." Och I ska alltid vara redo att svara var och en som av er begär skäl för det hopp som är i er, dock med saktmod och i fruktan 16 och med ett gott samvete, så att de som smäda er goda vandel i Kristus komma på skam, i fråga om det som de förtala er för.

Hör nu vad jag har att säga i detta fallet så handlar det om att man kanske håller fast vid att man alltid skall bli accepterad. Ja vem skulle inte vara frimodig då om du alltid blev accepterad. Om du verkligen går korsets väg så kommer du alltid att stöta dig med dem som inte går den vägen – Så det är inte alls säkert att dina åsikter blir accepterade. Om du håller fast vid att alltid vilja ha rätt och bli accepterad av alla så kommer du att upptändas av vrede. Kan du i detta ge Gud rätt att vara Gud och ge honom rätten så kommer du att kunna vandra igenom sådana här eldar i frid. Det handlar egentligen om att verkligen känna Herren igenom erfarenhet – du måste lära dig att förtrösta på honom om du skall kunna vandra i hans seger hela tiden. Då kommer du att säga – idag är det stentorrt och det är botten alla är emot mig den här dagen – Men jag vet Herre att jag kan lita på att du är med mig ändå. Tänk på Job – i allt detta så talade han inte emot Gud.

Mat 11:28 Kom till mig, I alla som arbetar och är betungade, så skall jag ge er ro. 29 Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är saktmodig och ödmjuk i hjärtat så ska I finna ro för era själar 30 Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.

Du kan inte hålla fast en massa rätter – från kamrater från din fru från din man från vem du vill. Du kan inte om du vandrar korsets väg hålla på någon rätt att bli accepterad av alla det går bara inte – nej istället kommer du att bli missförstådd och föraktad av dem som inte går på korsets väg – kom ihåg detta nu mina älskade! Om du nu börjar sätta dig emot och stöta dig med en massa människor så kommer snart vrede att upptändas inom dig. Om du nu håller fast och håller fast vid din rätt så kommer snart Gud att anklagas och då är vi lite illa ute eller hur? Gud han vill ta dig bort ifrån världens betryck! Och han kommer att tala till dig klart och ofta gör han det igenom omständigheter. När det sker överlåt all rätt till honom och du kommer att uppleva en otroligt underbar befrielse. Om du håller fast och håller fast så kommer du att förlora striden!

Job 5:1 Ropa fritt; vem finns, som svarar dig, och till vilken av de heliga kan du vända dig? 2 Se, dåren dräps av sin grämelse, och den fåkunnige dödas av sin bitterhet. Job 5:2 For3588 wrath3708 killeth2026 the foolish191 man, and envy7068 slayeth4191 the silly6601 one. I Kj Engelska bibel finner vi följande – Vrede dödar dåren och avund slaktar den fåkunnige.

Kommer ni ihåg vad jag sade i början av bibelstudiet –

5 mos 30 Jag lägger för er 2 vägar – Välsignelse – Förbannelse. Detta är förbannelsen – Ständigt invändig storm ständigt vrede o avundsjuka. Aldrig någon inre ro.

Det här är verkligen något vi måste stanna upp o kolla i våra liv. Är du nöjd med din arvedel? Betyder Jesus något för dig? Är du arg för att du inte har den positionen som du ville ha? Är du arg för att en annan har mer o bättre vänner än du? Om du hela tiden ältar saker och ingen frid får så är det en förbannelse.

Pro 14:17 Den som är snar till vrede gör vad oförnuftigt är och en ränkfull man blir hatad.

Vet du vad det innebär? Jo det kommer igenom hela ditt liv att vara en brist på vänner och brist på respekt. Hör nu jag talar inte om en person som bara börjar explodera i ilska hela tiden nej jag talar om en person som döljer sin VREDE igenom onda planer också för man kan faktiskt göra det. (se fariseerna) En som har denna djupa vrede o bitterhet inom sig har väldigt svårt för att få några verkliga vänner omkring sig. Om du gömmer på vrede så gömmer du på en förbannelse och den förbannelsen skingrar vännerna. Du kan sitta ner o ropa varför varför varför? Men det är en förbannelse som följer en bitter och vred mänska.

Ecc 7:9 (7:10) Var inte för hastig i ditt sinne till att gräma dig (VREDE) ty grämelse bor (DJUPT NERE) i dårars bröst.

Du kan förstå detta igenom att efter när en konfrontation gjort och du har blivit arg så försöker den här ilskan att komma in på djupet av ditt liv och ta över även på andra områden. Du kommer att märka det för den kommer att komma upp igen och igen. Det räcker med att du ser omständigheten eller personen igen eller kanske orden igen så rinner ilskan till inom dig och du får bita ihop dina tänder. Varför det då jo för bibeln säger att den bor djupt nere i dig. Du kanske kan trycka ner det men det kokar inom dig och så kommer alla tankar o hat vad man skulle ha sagt osv. Även om du inte skulle komma i samma situation igen så kommer vreden att komma upp men i en annan form för de finns där djupt nere. Jag vill nu säga er att det kan vara en ond ande – men mycket sällan. Jag har sett fullkomliga idiotiska saker ske i befrielsetjänsten.

Pro 19:19 Den som förgår sig i vrede, han må plikta därför, ty om du vill ställa till rätta, så gör du det allenast värre. Pro 19:19 A man of great1419 wrath2534 shall suffer5375 punishment:6066 for3588 if518 thou deliver5337 him, yet5750 thou must do it again.3254

Du måste bli fullkomligt överbevisad och upplyst av ordet vilken stor förbannelse som det finns i vrede – först då du ödmjukar dig under Herren och ger honom det blir du befriad. Jag har sett befrielsetjänst som befriat från vrede om och om igen men den kommer alltid tillbaka till samma person igen. Vrede o hat diskvalificerar en mänska från himlen om han inte ödmjukar sig. Om du låter vreden regera i ditt hjärta så kommer du att leva ett ostabilt liv och ofta falla i synder. Jag skulle kunna berätta fall efter fall. Män som har problem hemma med sina fruar. De brukar ha 2 problem ett av dem är vredesproblemet och det andra brukar vara Pornografiproblem. De här personerna gör allt de kan för att bli kvitt sitt Pornografiproblem

Men de här männen låter denna vrede koka över sina fruar istället. Du kommer aldrig att få se ett stabilt liv hos dem som har detta problem. De talar om att deras problem är ett omoraliskt problem – Men det är inte sant det är bara frukten av vredesproblemet som är rotat djupt nere i deras hjärtan. Vi har fått lära oss i våra religiösa kretsar helt felaktigt att den där pornografi synden är mkt större än vredessynden. Vi har inga som helst problem med vårt syndaregister som säger att knarkare o drinkare kommer att hamna i helvetet.

Men den här till syntes fine mannen som öser bitterhet o ilska över sin fru där hemma där ingen ser honom det gör liksom inget. Om du inte kommer ur den här religiösa ofriheten som vi byggt upp så kommer vi aldrig att kunna vandra i riktig frihet. En sak till som vreden kommer att ställa till med – Du kommer att få uppleva att himlen är som en koppar – Du kommer aldrig igenom med dina böner. (Fördömelsen hänger som ett svart moln) Vad är det för välsignelse med att låta vreden fara från mig då! I trafiken bli du arg då? Det stannar inte med bara trafiken den sprider sig in i hjärtats djup. Och därifrån så börjar den att leta sig ut till andra områden och förbittra omgivningen. Den kommer alltid att komma ut efter ett tag om du inte ödmjukar dig inför Herren.

Här kommer en välsignad väg istället – Det gör ont att respondera i saktmodet. Reagera i ilska när köttet – att stå emot i saktmod det kostar verkligen på.

Pro 14:29 He that is slow750 to wrath639 is of great7227 understanding:8394 but he that is hasty7116 of spirit7307 exalteth7311 folly.200 Pro 14:29 Den som är tålmodig (SAKTMODIG) visar gott förstånd, men den som är snar till vrede går långt i oförnuft. Pro 14:30 Ett saktmodigt hjärta är kroppens liv, men bittert sinne (VREDE) är röta i benen. Benen här står för den inre stabiliteten och inre livet o frimodigheten.

Pro 15:1 Ett mjukt svar stillar vrede, men ett hårt ord kommer harm åstad.(VREDE) Det är de orden som bubblar upp inom dig som du skulle vilja säga som du ligger och tänker på som också väcker upp vrede. Pro 15:2 De visas tunga meddelar god kunskap (Det som är innanför Guds gränser) men dårars mun flödar över av oförnuft. (Världen)

Om du aktivt överlåter och står emot vreden så kommer Herren att uppenbara sin kunskap för dig du kommer att få se honom som han verkligen är. Det är en fråga om ödmjukhet och saktmod eller hur? Håller jag på och håller fast vid en rätt. Har jag överlåtit den rätten till dig? Rätten till dina pengar eller din fritid är känsliga saker eller hur? Om du ger dig in i vreden och konfrontationen så kommer det att skada dig. Om du vill böja dig då och be och överlåta förbittringen och vreden till Herren då så kommer det en belöning – Herren vill ge dig stor insikt och kunskap och vända vreden och förbittringen från dig och om det är i mellan makar så vill han ta bort det.

Pro 16:32 Bättre är en tålmodig (SAKTMODIG) man än en stark, och bättre den som styr sitt sinne än den som intar en stad.

Det är faktiskt så att vrede inte får Gud att strida för dig men om du låter vreden och förbittringen fara så kommer Herren att strida för dig.

Psa 37:8 Avhåll dig från vrede och låt förbittringen fara harmas inte därmed gör du blott illa. Grundtexen = Vreden leder bara till större synder.

Pro 22:24 Giv dig inte i sällskap med den som lätt vredgas eller i lag med en snarsticken man, 25 på det att du inte må lära dig hans vägar och bereda en snara för ditt liv.

Vet du vad det här betyder i ett äktenskap? Jo inom snar framtid så grälar de på varan och vreden blir ännu mer i hjärtat Ge absolut inte igen med samma mynt. Nej saktmodets väg är böja dig under hans hand och in under hans ord istället. Det handlar om att överlåta min tid mina pengar min vilja till Herren. ovänskap, kiv, avund, vrede, genstridighet, tvedräkt, partisöndring, de ärver inte riket men!

Gal 5:22 Andens frukt åter är kärlek, glädje, frid, tålamod, mildhet, godhet, trofasthet, 23 saktmod, återhållsamhet. Mot sådant är inte lagen.

Saktmod kommer ur NÅD – Vad sa jag att det var? Det är inte bara viljan att göra utan också att kunna göra. NÅD är den GUDAGIVNA inspirationen glädjen och KRAFTEN att göra hans vilja.Och du vet vi har idag möjligheten att komma till Nådens Tron. En som är Saktmodig han tror att Gud har makt att Förse – Beskydda – Öppna och påverka alla omständigheter. Alltså en saktmodig man är en som gått korsets väg han har överlåtit sina rättigheter och alla planer till Gud han tror och är i mkt stort behov av att Herren Förser och Att Herren beskyddar honom och att Herren verkligen är nära för att hjälpa mitt i omständigheterna. Och om han inte ser att Gud förändrar omständigheterna så hoppas han ändå. Det står i bibeln saliga de saktmodiga för de skall ärva jorden. Det är inte själva jorden som han menar – det är Jesu liv han menar som skall styra jorden – ödmjukhet och saktmod. Du kommer att ärva Herrens liv o kraft över dina omständigheter. Du kommer med andra ord att få honom att gå tillrätta med – Den synden Det problemet Den omständigheten Din karaktär Ditt äktenskap och han kommer då att lyfta dig upp från jorden. Han kommer att upphöja dig med sin kraft över de jordiska omständigheterna.