Undervisning: Judaisternas återkomst - Andrew Stroem - Komm: Ohlins

<< Tillbaka


Jag har vänner som kallar Jesus ”Yeshua”. Jag har ingenting emot det alls. Jag har andra vänner som firar sabbat på lördag. Det bekymrar mig inte särskilt mycket, om det inte vore för att det är en sorts ”aggressiv attityd” till det. Men under senare år har jag märkt av en oroande trend – som enligt min åsikt håller på att bli värre – och vi måste bemöta den. När kristna idag säger till mig att de är ”Torah-observanta” sätter alla möjliga alarm igång. Det kan vara så att de bara är på väg mot ”hebreiska rötter” – men oftast är det mycket mer än det. Vi vet alla att i den tidiga kyrkan var det största problemet de hade ”judaisterna” som gick omkring och försökte övertyga de hednakristna att de måste lyda bokstaven i Gamla Testamentets lag. Detta ledde till haveri av tron hos många. Det var det största problemet de hade. Hela Galaterbrevet handlar om det – och många andra delar av Nya Testamentet.

Det var en strid mellan den gamla Lagen – med dess subtila träldom– och den nya vandringen i Anden och nåden. För några månader sedan publicerade vi en kristen kvinnas vittnesbörd som blev engagerad i en messiansk grupp som långsamt underminerade hennes tro på Jesus – och egentligen konverterade henne till en praktiserande jude – även fast de alla tänkte att de var ”messianska kristna”! Hon insåg senare att hon långsamt på nästan alla sätt hade ersatt sin tro på Jesus och Nya Testamentet med att hålla Torahn. Hon hade blivit ”judaiserad”! Och jag fruktar att detta håller på att hända med väldigt många kristna idag – på alla möjliga subtila sätt. Detta är precis vad Bibeln varnar för – att förlora ”enkelheten” i tron. Och det var därför som Paulus var så starkt emot judaisterna.

Han såg att kristna frestades – inte att ha sin tro i Kristus allena – utan snarare i Kristus PLUS att hålla Lagen. Det var inte längre en enkel tro på att JESUS var deras rättfärdighet. De började nu känna att de måste hålla den gamla Lagens bokstav också – för att vara sant ”heliga”. Och så blev de ”judaiserade”. Detta är den värsta tänkbara fällan. Och så lömsk!

Låt oss titta på några viktiga skriftställen. Var snäll och öppna din Bibel i Apg 15:1-29. Hela denna passage handlar om ett stort möte som apostlarna höll för att bestämma om – med de nya hednakristna – det var nödvändigt att ”man måste omskära hedningarna och befalla dem att hålla Mose lag” (v. 5). Så vad drog apostlarna för slutsats av detta? Som Petrus förklarade under debatten om detta: ”Varför vill ni då fresta Gud och på lärjungarnas axlar lägga ett ok, som varken våra fäder eller vi själva har kunnat bära?” (v. 10). Vid slutet av detta stora möte sände apostlarna ut ett brev till de hednakristna som förklarade: ”Den helige Ande och vi har nämligen beslutat att inte lägga någon börda på er förutom följande nödvändiga föreskrifter: Ni skall avhålla er från kött som offrats åt avgudar, från blod, från kött av kvävda djur och från otukt. Ni gör rätt om ni undviker sådant. Allt väl!" (v. 28-29). Med andra ord, inget ”iakttagande av Torahn”, ingen sabbat, ingen omskärelse, ingen gammal Lag bortsett från dessa få saker. Endast denna korta lista. Det var apostlarnas uttalande. Om de hade velat säga till hedningarna ”Ni måste hålla den judiska Sabbaten” hade detta varit stället att göra det på.

Men det inkluderas definitivt inte. Och inte heller några andra tusen och en saker ur Gamla Testamentet. Det här borde naturligtvis inte vara någon överraskning för oss. I Kolosserbrevet kap 2 säger Paulus till oss väldigt tydligt att Kristus har ”strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset.” (V. 14.) Han säger sedan vidare: ”Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat. Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma, men verkligheten själv är Kristus.” (V. 16-17.)

Så alla dessa handlingar i Gamla Testamentet är bara en ”skugga” av det Nya. Det är faktiskt så, som Hebreerbrevet klargör, att hela Gamla förbundet bara var en ”typ” eller skugga av det som skulle komma. Det var inte det riktiga! Det gör oss inte mer ”heliga”! Det verkliga innehållet, substansen, återfinns i Kristus – och bara i Honom. De gamla Torah-”kraven” spikades fast på korset tillsammans med Jesus. Vi behöver inte dem längre. Om någon säger till dig att Nya Testamentet bara är en ”fortsättning” på det Gamla, spring iväg långt bort från den personen. De vet helt enkelt inte vad de talar om. Det som de spottar ut är faktiskt farlig hädelse.

Som Paulus säger i Romarbrevet är det alltså bara nödvändigt att uppmärksamma Sabbaten om vårt samvete är svagt på detta område – och om vi känner att vi måste: ”Den som är svag i tron skall ni ta emot utan att sätta er till doms över hans betänkligheter. En har tro till att äta allt, men en annan som är svag äter bara grönsaker. Den som äter skall inte förakta den som inte äter, och den som inte äter skall inte döma den som äter. Gud har ju tagit emot honom. Vem är du som dömer en annans tjänare? Det är inför sin egen Herre han står eller faller. Men han kommer att stå, ty Herren har makt att hålla honom upprätt. Den ene sätter en dag högre än en annan, den andre håller alla dagar för lika. Var och en bör vara fullt övertygad i sitt sinne. Den som lägger vikt vid en viss dag gör det för Herren, och den som äter gör det för Herren. Han tackar ju Gud. Den som låter bli att äta gör det för Herren, och även han tackar Gud.” (Rom 14:1-6.)

Så vi ”måste” inte iaktta Sabbaten. Det gör oss inte mer ”heliga” eller rättfärdiga genom att göra så. Det har helt enkelt bara att göra med samvetet. Detta går emot en massa undervisning som är i omlopp just nu. Det finns en massa farlig ”Tillbaka till Torahn”-typ av betoning som för med sig mycken skada för många människor. Många av dem märker inte ens vad som händer med dem. Paulus talar tydligt om för oss i Galaterbrevet att du kan förlora din frälsning genom att förtrösta på Lagen i din kristna vandring: ”Ni iakttar noga dagar och månader och särskilda tider och år. Jag är rädd att jag har ansträngt mig förgäves bland er.” (Gal 4:10-11.) Han fortsätter sedan med att säga: ”Ni har kommit bort ifrån Kristus, ni som försöker bli rättfärdiga genom lagen. Ni har fallit ur nåden.” (Gal 5:4.) Alarmerande uttalanden, eller hur?

Ni förstår, det är en direkt förolämpning mot Kristi verk och mot Gud av oss om vi går tillbaka till ”laggärningarna” för att försöka göra oss mer ”rättfärdiga” i Hans ögon. Det är att sätta vår tillit till något annat än bara Jesus. Vi ”lägger till gärningar” för vår frälsning. Och det duger inte. Jag tror att precis som galaterna behöver många människor idag omvända sig från att försöka lägga till den gamla Lagen till deras frälsning – ibland på diskreta sätt – ibland väldigt mycket. Detta är inget vi kan leka med. Det kan vara ytterst dödligt. Om du är en som lägger till ”iakttagande av Torahn” till din tro, uppmanar jag dig att omvända dig.

Andrew Stroem översättningen gjord av Maj–Lis Wirth

OHLIN - KOMMENTAR: 

Judaizers >>  >>

Jesus är väldig tydlig när han talar till den samaritiska kvinnan att tiden redan då var inne att Fadern skulle tillbes i Ande och Sanning och inte ens i Jerusalem (Templet). Även fast det står i lagen att de skall upp till Jerusalem 3 gånger per år och offra. Judarnas egen Messias och den store uttydaren av Guds ord Profeten borde ju veta vad han säger.

Joh 4:20 Våra fäder hava tillbett på detta berg, men I sägen att i Jerusalem den plats finnes där man bör tillbedja. 21 Jesus sade till henne: "Tro mig, kvinna: den tid kommer, då det varken är på detta berg eller i Jerusalem som I skolen tillbedja Fadern. 22 I tillber vad I inte kännen, vi tillber vad vi känna - ty frälsningen kommer från judarna 23 men den tid skall komma, ja, den är redan inne, då sanna tillbedjare ska tillbedja Fadern i ande och sanning ty sådana tillbedjare vill Fadern ha. 24 Gud är ande, och de som tillbedja måste tillbedja i ande och sanning." 25 Kvinnan sade till honom: "Jag vet att Messias skall komma, han som ock kallas Kristus; när han kommer, skall han förkunna oss allt." 26 Jesus svarade henne: "Jag, som talar med dig, är den du nu nämnde."

Vi tycker det är väldigt synd att en i övrigt så bra blogg som Aletheia (Sanningen) börjar sända ut en del oroväckande signaler. >>

Citat på Forumet Aletheia: Vi vet ju att Petrus, Johannes (Apg 3:1) och Paulus (Apg 21:26) deltog i offertjänsten efter det att Jesus fullbordat sitt uppdrag”

Svar: När det gäller Apg 3:1 så är det ju faktiskt precis tvärtom om du läser hela kapitlet 3 så handlar det om att de är redskap att hämta folk ur Judiska offersystemet till syndaförlåtelsen i Jesu Kristi blod istället. (Helt uppenbart)

Med andra ord blodet av tjurar och bockar gäller inte längre, Guds lamm har invigt en ny och levande väg.

Citat: Haggai och det där om täckelse: ”Än i dag ligger en slöja över deras hjärtan när man läser ur Moses lag.” (2 Kor 3:15) Vad händer när man tar bort slöjan? Jo, de ser Moses lag tydligt.

Svar: Fel Haggai! De ser inte Mose lag tydligt med hjärtat. Utan de ser Guds egen Avbild - Herrens Härlighet i Jesu Kristi Ansikte. Hjärtat inspireras av livet i Guds Ande så att du av nauren gör allt vad lagen kräver. Det är just detta som är skillnaden mellan Lagen och Nåden. Lagen är egen kraft och Nåden är Guds kraft till frälsning för var och en som tror (Blir inspirerade av Anden)

Har man ett Judaistiskt sinnelag så blir det ju förståss konsekvenser när man skall tolka det profetiska ordet. Tänk gärna till i den här frågan för den är viktig för oss troende för Antikrists skall avskaffa det dagliga offret och sätta upp förödelsens styggelse på helig plats. Är tempelplatsen och det kommande templet den ”heliga platsen” eller är Jesus kristus och hans tempel ”den heliga platsen”? Eller kan det rent av vara så att vi kommer att få se båda sakerna ske? Vi skrev lite igår i funderingarna om det. >>

Andy Glanberger hadde en del att säga i ämnet innan han försvann ifrån Aletheia. Sen dess verkar ingen ha tagit upp ämnet Ny - Judaismen. Andy lade in en bloggpost i slutet av Februari 2008 >> En översättning av Åge Ålekjaerr "De moderna judaisterna"

Att det uppfattades som negativt av en del på forumet är lätt att se. han varnades snabbt av en person som sa:

Det finns fler som vill strida mot bröder och systrar som vägrar sluta lyssna till sin Pappas bud… ”I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot de övriga av hennes barn, mot dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd.” Upp 12:17 Andy, var försiktig så att du inte bestrider din egen Far! Må Herren välsigna dig och bevare dig! Din broder XXXX

Nästa bloggpost från Andy G Lyder: Finns välsignelsen hos Israel och Judarna? Del 1-6 >> Den verkar vara bortplockad från Aletheia - Bara forums kommentarerna kvar - Varför är de bortplockade?

Och kommentarern kom snabbt:

Andy det blir inte mycket kvar av din bibel när du har förandligat allt som är i skriften först lagen sen Israels folk! Hoppa av detta tåg Andy innan det är för sent! Jag återkommer med mer utförliga kommentarer senare. Må Herren bevare dig min broder! XXX

Oj man var rädd att Andy var på väg att falla av! Och när Andy försvann 21 / 9 2008 och startade eget >> Just då varnade John Nilsson samtidigt för utvecklingen i Aletheia >>

Ja vart står man idag ungefär i år senare ? Är det närmare lag än nåd? Det tycker jag att du får avgöra själv. Önskar själv att läsa Andy G:s Finns välsignelsen hos Israel och hos Judarna.? Del 1-6.

Janne Ohlin / GBG