Undervisning: Lär känna din fiende

<< Tillbaka

LÄR KÄNNA DIN FIENDE (Lögnaren) Det första vår fiende gör är att låtsas som om han inte finns, när du blir frälst och börjar att studera bibeln så kommer du snart att börja att förstå att Djävulen är en motståndare till allt som är från Gud.

2Co 2:11 för att vi inte skall bli överlistade av Satan. Hans avsikter känner vi till.

Hans avsikter är att bedra så många som möjligt och göra en så bra kopia som möjligt av kristus och förskapa sig till en ljusets ängel för att kunna bedra oss.

2Co 11:3 Men jag är rädd för att liksom ormen med sin list bedrog Eva, så skall också era sinnen fördärvas och vändas bort från den uppriktiga och rena troheten mot Kristus. 4 Ty om någon kommer till er och predikar en annan Jesus än den vi har predikat, eller om ni tar emot en främmande ande eller ett främmande evangelium som ni tidigare inte tagit emot, då fördrar ni det bara alltför väl.

2Kor 11:13 Sådana som de är falska apostlar, ohederliga arbetare, och uppträder som Kristi apostlar.14 Och det är inget att förvåna sig över. Satan själv gör sig lik en ljusets ängel.15 Därför är det inte underligt att också hans tjänare uppträder som tjänare åt rättfärdigheten. Men de kommer att få det slut som de förtjänar.

Satan är en ond fallen ängel och alla änglarna är skapade och därför har inte Satan något av Guds allsmäktighet.

Col 1:16 Ty i honom (Kristus) skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom.

Joh 1:1 I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till.

Alla teologer är i alla fall överens om att Satan finns beskriven i Jes 14 och Hes 28.

Konungen över Babel

Jes 14:12 Hur har du inte fallit från himlen, du strålande stjärna, du gryningens son! Hur har du inte blivit fälld till jorden, du som slog ner folken till marken! 13 Du sade i ditt hjärta: Jag skall stiga upp till himlen, ovanför Guds stjärnor skall jag upprätta min tron. Jag skall sätta mig på mötesberget längst upp i norr. 14 Jag skall stiga upp över molnens höjder, jag skall göra mig lik den Högste. 15 Men ner till dödsriket blev du förd, längst ner i graven.

Här har vi Satans yttersta mål att likna den högstes avbild! Vilket är Jesus Kristus!

Col 1:15 Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat.

Ordet Antikrist betyder egentligen – Istället för Kristus! Och i vedermödan skall vi tvingas att tillbe hans bild.(kopia)(lögn) Vilddjurets bild och Satans bild (kopia)(lögn) är givetvis samma sak. Kan det vara så att det handlar om Eukaristen? (Jesu verkliga närvaro i katolska nattvarden? Evangelisten Mike Gendron tror det.

Eze 28:12 Du människobarn, stäm upp en klagosång över kungen i Tyrus och säg till honom: Så säger Herren, HERREN: Du var en mönsterbild av fullkomlighet, full av visdom och fullkomlig i skönhet.13 I Eden, Guds lustgård, var du, höljd i alla slags ädelstenar: karneol, topas och kalcedon, krysolit, onyx och jaspis, safir, karbunkel och smaragd. Med guld var dina tamburiner och flöjter utsmyckade, framställda den dag du skapades.14 Du var en smord, beskyddande kerub, och jag hade satt dig på Guds heliga berg. Där gick du omkring bland gnistrande stenar.15 Du var fullkomlig på alla dina vägar från den dag då du skapades, till dess att orättfärdighet blev funnen hos dig.16 Genom din stora handel fylldes du med våld, och du syndade. Därför drev jag dig bort från Guds berg och förgjorde dig, du beskyddande kerub mitt bland de gnistrande stenarna.17 Eftersom ditt hjärta var högmodigt på grund av din skönhet, och du fördärvade din visdom på grund av din prakt, kastade jag ner dig till jorden och utlämnade dig åt kungar till att beskådas.18 Genom dina många missgärningar och din oärliga handel vanhelgade du dina helgedomar. Därför lät jag eld gå ut från dig, och den förtärde dig. Jag gjorde dig till aska på marken inför alla som såg dig.19 Alla som kände dig bland folken häpnade över dig. Du fick ett fasansfullt slut och du skall inte mer finnas till."

Ordet för orättfärdighet är det hebreiska ordet för laglöshet – som betyder att i detta fallet ta någonting Från Gud och förvrida det så att det passar mig. Så laglösheten i NT kommer att handla om att förvrida Guds raka vägar och hans ord. Och det är precis vad Satans söner ”huggormsynglen” (ogräset) gör och som kommer att bli ändetidens avfall.

Act 13:10 och sade: O du djävulens barn, du som är full av allt slags svek och arglistighet och en fiende till allt vad rätt är, skall du då inte upphöra att förvrida Herrens raka vägar?

Du kan se i 2 Petrusbrevet att de laglösas villfarelse är ett förvridet evangelium och de som inte ger kärleken till sanningen rum i sina hjärtan kommer att bedras av lögnen 2 Tess 2

2Pe 3:16 Så gör han i alla sina brev, när han i dem talar om sådant, fastän visserligen i dem finnes ett och annat som är svårt att förstå, och som okunniga och obefästa människor vrångt uttyda (FÖRVRIDER) såsom de också göra med de övriga skrifterna, sig själva till fördärv. 17 Då I nu således, mina älskade, har fått veta detta i förväg, så ta er till vara för att bli indragna i de gudlösas villfarelse och därigenom förlora ert fäste.

Om du studerar verserna innan så kommer du att se att det handlar om en ”förfalskning på Jesu tillkommelse” Och det stämmer ju med ”den laglöse” tillkommelse i 2 Tess 2.

När föll då Satan? Det verkar vara helt klart att han redan gjort det i 1 Mos 1:1 Kunskapens träd måste i alla fall representera någonting som Satan gjorde i himlen som blev hans fall. Kunskapens träd är laglöshet – på grekiska betyder det förbjuden mat för får. Och på Heb: Att förvrida något som Gud sagt (Evangelium) för att det passar mig. Man kan inte låta bli att tänka på guldkalven här. Guldet står enligt Jerry Potter för Guds ord och man formar den precis till vad människor vill höra. Precis på samma sätt kommer det att vara i ändens tid

2Ti 4:1 Jag uppmanar dig allvarligt vid Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, och inför hans uppenbarelse och hans rike: 2 predika ordet, träd fram i tid och otid, bestraffa, tillrättavisa och förmana, med allt tålamod och all undervisning.3 Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen.4 De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter.

Vi kan se och förstå att Satan bara har den auktoritet som Gud själv tilldelar honom eftersom Gud har all auktoritet. Gud använder sig av det onda för sin egen skull på något sätt. Falska profeter kommer från Satan och i GT så står det att det var Gud som sände dem för att pröva om hans folk älskad honom eller inte.

5 Mos 13:1 Om en profet eller en som har drömsyner träder fram hos dig och han ger dig något tecken eller under, 2 och sedan detta tecken eller under som han talat med dig om inträffar och han då säger: "Låt oss följa andra gudar, gudar som du inte känner, och låt oss tjäna dem" 3 då skall du inte lyssna på den profetens ord eller på den som har drömsyner, ty HERREN, er Gud, prövar er för att finna om ni älskar HERREN, er Gud, av hela ert hjärta och hela er själ. 4 HERREN, er Gud, skall ni följa, honom skall ni frukta, hans bud skall ni hålla, hans röst skall ni lyssna till, honom skall ni tjäna och honom skall ni hålla er till.

Med andra ord de som älskar Herren (hans sanning) kommer inte att gå på profetens budskap med under och tecken. De som inte älskar Herren (hans sanning) kommer att dras med genom ett falskt budskap med under och tecken.

2Tess 2:9 honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under 10 och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de inte gav kärleken till sanningen rum, så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen,

Gud gör det igen precis som han gjorde i GT – 2 Petrus brevet vers 1-2 säger i grundtexten att precis av samma orsak som han sände falska profeter i GT så sänder han falska lärare och falska profeter i NT. Dessa falska profeter kommer att föra ut ur Kristus dem som ej älskar honom.

2Pe 2:1 Men det fanns också falska profeter bland folket, liksom det bland er kommer att finnas falska lärare som smyger in förödande läror. De skall till och med förneka den Herre som har friköpt dem och drar så plötsligt fördärv över sig. 2 Många skall följa dem i deras utsvävningar, och för deras skull kommer sanningens väg att smädas.

Vers 2 har i grekiskan: Många skall följa dem ut (ex) i fördärvet. Då vet vi att det är samma folk som 1 Johannes brevet talar om.

1Jo 2:17 Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja förblir i evighet.18 Kära barn, den sista tiden är här. Och liksom ni har hört att Antikrist skall komma, så har redan nu många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att den sista tiden har kommit.19 Från oss har de utgått, (EX) men de hörde aldrig till oss. Om de hade hört till oss skulle de ha blivit kvar hos oss. Men detta skedde för att det skulle bli uppenbart att inte alla hör till oss.

Vad är det som skedde? Jo aposteln menar stora avfallet! Det finns alltså en Gudomlig vilja bakom det stora avfallet som har med rening av bruden att göra. Därför så står det i 2 Tess 2 om att Först så måste avfallet ha skett. Bara det äkta kommer att bestå stormen som nu kommer över världen – Bara de som sagt nej till världens metoder och visdom och kraft kommer att få uppleva den nåden som för oss igenom prövningen.