Undervisning: DET INRE LIVET - ANDENS SMÖRJELSE

<< Tillbaka

Rom 7:15 Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. 16 Om jag nu gör det jag inte vill, samtycker jag till lagen och säger att den är god. 17 Men då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. 18 Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. 19 Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. 20 Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det, utan synden (Sing) som bor i mig. 21 Jag finner alltså den lagen: jag vill göra det goda, men det onda finns hos mig. 22 Till min inre människa gläder jag mig över Guds lag, 23 men i mina lemmar ser jag en annan lag, som ligger i strid med lagen i mitt sinne och som gör mig till fånge under syndens lag i mina lemmar. 24 Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? 25 Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag.

Utöver detta så finns känslan där att jag ändå lever rätt, men utan att svärden kommer in i oss och börjar åtskilja ande - själ har vi ingen aning om vad som egentligen gömmer sig i vårt innersta för nedbrytande kraft.

Heb 4:12 Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.

1 mos 3:5 Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont."

Vi tog upp det här med ögon i studiet med syndafallet >> och vi visade där hur det kan vara en bild på hur vi tänker och på vår väg. Ordet öppnas på Hebreiska kan betyda att göra bredare.

Rom 8:5 De som lever efter sin köttsliga natur tänker på (Öga) det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på (Öga) det som hör till Anden.

Syndafallet handlar om att människan helt enkelt vill göra sig oberoende av Gud. Det finns alltså en andemakt som är kopplat till denna synd (sing) Den tvingar oss att leva för oss själva och försöka få vinning av andra människor istället för att älska dem.

Vi vill i oss själva älska andra och ge oss ut helt för Gud men vi finner snart att vi saknar totalt förmågan att göra det av rena motiv. Men Herren har berett en lösning på det här problemet redan på korset.

Rom 6:6 Vi vet (ginosko) att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt så att vi inte längre är slavar under synden. (sing)

Här beskriver Paulus vad som händer när Anden börjar att föra in korsets kraft in i mitt liv. Jo vi börjar bli fria från slaveriet inom oss som gör att lever för mig själv och föröker få vinning av andra människor. Jag börjar nu att kunna tjäna Gud om jag vill och jag kan göra det utan det här andra motivet, att kunna göra det kallas för Agapekärlek.

Den frihet vi nu talar om genom korset är den menad att vi nu skall kunna hålla Mose lag med eller? Ger den kraft till omskärelse och att hålla Sabbat mm ? Jag menar är Andens smörjelse verkligen till för att hålla stadgar och regler?

Svar NEJ!

Rom 7:1 Eller vet ni inte, bröder - jag talar till sådana som känner lagen att lagen råder över människan så länge hon lever? 2 Så är en gift kvinna genom lagen bunden vid sin man så länge han lever. Men när mannen är död, är hon fri från den lag som band henne vid mannen. 3 Därför kallas hon äktenskapsbryterska, om hon ger sig åt en annan man så länge hennes man lever. Men om mannen dör, är hon fri från lagen och är inte någon äktenskapsbryterska, om hon blir en annan mans hustru. 4 Så har också ni, mina bröder, genom Kristi kropp blivit dödade från lagen, så att ni tillhör en annan, honom som har uppstått från de döda, för att vi skall bära frukt åt Gud. 5 Ty så länge vi behärskades av vår onda natur, var de syndiga begär som väcktes till liv genom lagen verksamma i våra lemmar, så att vi bar frukt åt döden. 6 Men nu är vi lösta från lagen eftersom vi har dött bort från det som höll oss fångna. Så står vi i Andens nya tjänst och inte i bokstavens gamla tjänst.

Vers 6 Han menar nu när vi är fria genom korsets kraft så välj nu inte lagen. Vi får inte tänka så att när vi nu är fria så kan vi verkligen hålla lagen men den här gången i den nya kraften. Herren varnar oss: Se vad lagen ställde till med i era liv förut.

Lagen utmanade ögat (Tanken) att vi själva kunde göra och åstakomma någonting. Och om vi lyder vårt själsliga öga och våra egna tankar så kommer vi snart in i Rom 7:15-25 igen.

Sedan kommer då Rom 8

Rom 8:1 Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. 2 Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.

Så fort det står i Kristus menas den här nya människan som är skapad i honom till de gärningar som redan är fullbordade i honom (Ef 2) som bara Anden kan uppenbara för oss så vi kan SE (1 Kor 2)

Rom 8:4 Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden. 5 De som lever efter sin köttsliga natur tänker på (Öga - Väg) det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på (Öga -Väg) det som hör till Anden.

Rom 8:9 Ni däremot lever inte efter köttet utan efter Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom.

Ernest Oneill: " Där det står tänker på kan du lika gärna skriva Öga för det har samma innebörd "

Rom 8:15 Ni har inte fått slaveriets ande, så att ni på nytt skulle leva i fruktan. Nej, ni har fått barnaskapets Ande, i vilken vi ropar: "Abba! Fader!" 16 Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn.

Ernest Oneill: "Det enda sättet vi kan komma in i hela den seger som Jesus har vunnit åt oss på Golgata är att Anden tar över vårt Ögas plats ".

Många är de som har sprungit in i en kraftlös och glädjelös kristendom därför att många velat följa lagen. Många har även försökt att göra Kristendomen till en lag genom att ta vad Jesus gjorde på Golgata och igenom vår egen viljekraft och en massa rabblande bibelord trott att det skall ha en fysisk påverkan på mig.

Befrielsen i våra liv från slaveriet kommer igenom vad han redan har gjort för oss på Golgata. Men det som gör korset verkigt i våra liv är Andens smörjelse men för att få detta krävs lydnad (Apg 5)

Apg 5:31 Och Gud har med sin högra hand upphöjt honom till en hövding och frälsare, för att åt Israel förläna bättring och syndernas förlåtelse. 32 Om allt detta kunna vi själva vittna, så ock den helige Ande, vilken Gud har givit åt dem som äro honom lydiga."

Ordet lydiga på Grekiska är Petharcheo >> Och det betyder att bli överbevisat av en konung till lydnad. Det har nästan exakt samma betydelse som ordet Agape >> Underordna sig en konung och hans bud

Grunden för hela vår befrielse ligger i att Gud tog människan och omskapade henne på Golgata. Men effekten av det som skedde där kan bara komma in i våra liv igenom Anden. Rom 6 handlar om segern på Golgata Rom 7 varnar oss för att gå tillbaka till lagen igen och Rom 8 som handlar om Anden och verkligheten.

Om vi står i Andens tjänst så måste han vara initiativtagaren till det vi skall göra. Men om jag blir initiativtagaren till något kristet verk uppträder jag som Gud. Det är först när Anden tar över och blir initiativtagaren till våra handlingar som den verkligt äkta befrielsen kommer.

Du kan se det på Jesus att han aldrig tog initiativet och gjorde saker utan att först ha fått instruktioner ifrån Fadern om vad han skulle göra. Jesu prov handlade mycket om detta. (Lk 4) Jag kan slå vad om att inte Anden inte skulle ta initiativet och föra oss tillbaka igen in i den lag som håller Judarna fångna. Vad skulle då Anden vittna för dem om? Att de skall hålla lagen för att bli rättfärdiga?

Så när vi varnas i 1 Johannes att förbli i smörjelsen (Andens nya tjänst) så handlar det om att vi måste vara kvar i det att Anden måste vara initiativtagaren till det vi gör för Herren. Så att inte ha olja i sin lampa är att Jag agerar först i min egen kraft och styrka. (Sak 4)

Man blir ledsen när man hör att detta är precis det man lär ut på måmga konferenser om ledarskap. Det är att vi kan ta initiativet och göra någonting. Nu har vi så lite folk i våra kyrkor så nu måste Vi göra något. Så hoppar vi på ett tåg som handlar om församlingstillväxt genom teknik och metoder och försöker skapa tillväxt i församlingen. Detta är kött och ingenting värt inför Gud det är en Ismael.

Luk 4:18 Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet 19 och predika ett nådens år från Herren.

Ser du att det är Anden som är initiativtagaren här? Jesus blev född till att göra dessa sakerna. Men det är smörjelsen genom Anden som tar initiativet och för in oss i de förutberedda gärningarna som gäller för våra liv. Om vi inte förblir i smörjelsen så kan vi heller inte göra de saker Gud planerat för oss.

1Joh 2:26 Detta har jag skrivit till er med tanke på dem som försöker leda er vilse. 27 Vad er beträffar, så förblir i er den smörjelse som ni har tagit emot av honom, och ni behöver inte någon som undervisar er, utan vad hans smörjelse lär er om allting är sanning och inte lögn. Förbli i honom, så som den har lärt er. 28 Ja, kära barn, förbli i honom, så att vi kan vara frimodiga när han uppenbarar sig och inte behöver stå där med skam inför honom när han kommer åter. 29 Om ni vet att han är rättfärdig, då inser ni också att var och en som gör det som är rätt är född av honom.

Här är orsaken till varför vi skall förbli i smörjelsen.

1Kor 2:9 Men vi känner, som Skriften säger, vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar honom. 10 Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande. Anden utforskar allt, också djupen i Gud. 11 Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds Ande. 12 Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud. 13 Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär, när vi återger andliga ting med andliga ord. 14 En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt.

Endast smörjelsen och inget annat kan föra in oss i de gärningar Gud redan har förberett.

EF 2:8 Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, 9 inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. 10 Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

Om inte du och jag lär oss att förbli i smörjelsen och vänta på Gud så kommer vi aldrig in i de här gärningarna. Vi kan aldrig utföra en tjänst för Gud om vi inte blir "smorda" för den precis som i GT. När smörjelsen börjar påverka ditt liv och vi mer och mer går in under den så kommer vi att röra oss mot det område vi är kallade och förberedda till.

Varenda människa är redan korsfäst med Kristus och omskapad i honom (Ef 2) Men i den nya skapelsen i kristus kan vi inte gå in om vi inte blir smorda och invigda av honom till det. Jesus måste genom Anden få bli vår mästare och vår hjälpare.

Rom 6:6 Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden.

Ernest Oneill: " De här bibelorden kommer inte att kunna bli levande i våra liv om inte Anden gör dem levande för oss. Om inte Anden får ta Ögats plats i våra liv så kommer det här aldrig att ske." Om vi tror att vi är korsfästa med honom och samtidigt tror att vi kan göra ett kristet verk hur jag vill och när jag vill så kommer vi ganska snart att falla tillbaka till den köttsliga naturen igen.

Luk 3:16 Johannes svarade dem allesammans: "Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte ens värd att knyta upp hans sandalremmar. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld.

Johannes predikade omvändelse men han sa även att: Jesus kommer och han skall döpa er i Anden. Vi predikar ofta att på korset får du syndernas förlåtelse. Men Jesus såg korset som starten och medlet med vilket han skulle föra in mänskligheten in i hans plan.

Jesus såg korset som sitt eget offer för att kunna rena oss från all synd och kunna förklara oss som rättfärdiga genom tron. För att Anden skulle kunna komma in i våra liv så att vi skulle kunna leva ut hans liv i världen och bära frukt åt Gud. Men Anden kommer inte på kött.

Apg 2:33 Sedan han nu genom Guds högra hand har blivit upphöjd och av Fadern tagit emot den utlovade helige Ande, har han utgjutit detta som ni ser och hör. 34 Ty David har inte farit upp till himlen. Men han säger: Herren sade till min Herre: Sätt dig på min högra sida, 35 tills jag har lagt dina fiender som en fotpall under dina fötter.

Jesus har alltså fått löftet om Anden (Evigt Liv) Jesus utgjuter nu Anden (Evigt Liv) över den som är förklarad rättfärdig genom tron på hans offer på Golgata. Anden handlar alltså om ett helt nytt liv i Kristus som han för in i vårt liv och vi börjar att bli det och tänka det som Gud planerat för just oss. Anden (hur Gud ser och hur Gud tänker) måste nu ersätta ditt Öga (Väg) (Hur du ser och hur du tänker)

Kristi Kors gör iväg vårt gamla Jag men bara Andens smörjelse kan föra fram det nya som verkar tillsammans med Jesus i våra liv. Många börjar bra man bereder plats inne i huset för Herren att breda ut sig. Men så slutar man och lagen kommer in och Jesus försvinner mer och mer. Snart står han utanför huset och han klappar på.

Upp 3:20 Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.

Ernest ONeill: " Många förtår inte innebörden riktigt i den här versen. Allting börjar med att vi har en måltid med Anden. Vi är födda av Gud och Anden kommer till vårt hus som en gäst för att äta med oss. Vi har hand om möblemanget och vi låter Anden få den plats vi tycker han skall ha. Gentleman som han är sitter han där och har en måltid med oss.

Nu är det vi som är initiativtagare till den här måltiden och det är vi som styr över möblemanget i huset och över sittplatserna. Men det kommer en tid för den troende när han kommer att märka att han är påväg att förlora allting på grund av det gamla Jaget. Då måste det bli ombytta roller för Anden måste ta över rollen som värden och han kommer att ha måltid med mig. När den tiden kommer är det dags för oss att överlåta både huset och möblemanget till honom och han säger då åt mig vart jag skall sitta och även bestämma vad jag skall äta. "

När vi kommit dit kan vi uppleva fullheten i Anden och det kan vi bara komma till när vi underordnar oss Andens ledarskap. När Anden smörjer oss så är det för att Jesu liv skall manifesteras för andra i världen. Det är smörjelsen som ger oss Jesu tankar och förvandlar vårt samvete till en fest och en glädje. Han låter oss sedan få sprida denna glädje och frid till andra i församlingen så att också de påverkas.

Smörjelsen kommer över oss med en kärlek som vi vet inte kommer från oss själva. Det är smörjelsen som ger oss den kraften vi behöver och som beskyddar oss från synden. Ingredienserna man använde när man framställde smörjelseoljan i Tabernaklet är en bild på vad Anden vill föra in i våra liv.

Myrra - Det användes till att lindra smärta och det är precis vad Anden kan göra i våra liv. Omedelbart när vi möter motstånd och förtal och får lida för Jesus så kommer smörjelsen att ta bort smärtan. Så att vi kan fortsätta fästa våra ögon på Jesus så att vi inte glider in i Jaget igen. För att bli upptagen med Jagets mer dolda sida som heter självömkan.

Det här är en gåva från Gud och det är nåd.

Apg 2:38 Petrus svarade dem: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva. 39 Ty er gäller löftet och era barn och alla dem som är långt borta, så många som Herren vår Gud kallar."

Kalmus är en annan del av smörjelsen. Den tar bort surhet i magen Den befriar oss från gamla oförätter och bitterhet. Vi slutar helt enkelt upp att bli sura och att vilja ge igen. Smörjelsen hjälper oss att kunna se Jesus i människor istället.

Kanel och det har en uppiggande förmåga som skänker dig villighet att tjäna honom.

Kassia Det ger styrka och kraft och Andens smörjelse ger oss förmågan att kunna gå igenom de svåraste saker som vi annars aldrig klarat av.

2 Kor 12:7 Och för att jag inte skall bli högmodig på grund av dessa utomordentligt höga uppenbarelser, har jag fått en törntagg i köttet, en Satans ängel, som slår mig i ansiktet, för att jag inte skall förhäva mig. 8 Tre gånger bad jag att Herren skulle ta den ifrån mig, 9 men han svarade mig: "Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet." Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig. 10 Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark.

Här kan vi se att "smörjelsen" är att vandra i nåden och nåden är det Gud redan utfört i Jesus Kristus när han omformade hela människosläktet i honom redan inna världen fanns. Det innebär att det finns en smörjelse och en invigning i en nåd som Herren redan har beskärt oss redan innan vi låg i vårt modersliv.

Anden ger oss genom "smörjelsen" kraft att bära vilka saker somhelst som han har bestämt att vi skall gå igenom tillsammans med honom. Därför kommer ingenting att vara för svårt för oss när vi vandrar i nåden och har Jesus vid vår sida.

Utan Gud är det omöjligt men med Gud är allting möjligt.

Mat 19:26 Men Jesus såg på dem och sade till dem: "För människor är detta omöjligt, men för Gud är allting möjligt."

Olivoljan i smörjelsen står för ljus men också för att jämna ut friktioner mellan människor så att livet i församlingen där vi har så mycket olika personligheter skall kunna gå gnisselfritt.