Undervisning: DET INRE LIVET - Syndafallet , Trädet och Mystiken

<< Tillbaka

1 mos 2:16 Och HERREN Gud gav mannen denna befallning: "Du kan fritt äta av alla träd i lustgården, 17 men av trädet med kunskap om gott och ont skall du inte äta, ty den dag du äter av det skall du döden dö."

" Vi måste förstå att Adam och Eva stod inför ett val precis som vi gör. Gud hade redan omskapat hela människosläktet i Jesus Kristus redan innan den här händelsen skedde, Gud visste ju redan om att de skulle misslyckas. Om det inte varit för Guds nåd i Jesus Kristus (Upp 13:8) hade Gud dödat dem på fläcken." Ernest Oneill

Guds vilja för Adam o Eva var att de skulle äta av Livets Träd och kunna få del av hans härlighet, (Namn) för att invändigt kunna bli lik Jesus Kristus Guds Son. Så att de skulle kunna leva ut hans liv och ha gemenskap med honom.

Rom 3:23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, 24 och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. 25 Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna,

Inför Gud så är detta redan fullbordat! Men skulle bli en verklighet genom Jesus Kristsus på Golgata så att vi skulle kunna få detta livet och kunna leva ut det i världen.

Upp 13:8 Alla jordens invånare kommer att tillbe det, alla som inte har sitt namn skrivet i livets bok som tillhör Lammet som är slaktat "från världens grundläggning".

Läs även 2 Tim 1:9-10 + Ef 2:6-10 Detta var alltså för Gud redan en verklighet! Därför är nåden en bild på vad som redan fanns i Guds rådslut innan Jorden skapades men som blev ett fullbordat faktum när Jesus kom.

När det står Andligt liv eller evigt Liv i bibeln så handlar det om Guds eget liv. Endast han har det livet som alltid har varit är nu och kommer för all evighet att vara.

Joh 10:10 Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd.

När vi talar om livets träd så talar vi om Jesus och Den Helige Ande. Fadern vill att vi skulle ha en sådan gemenskap med honom så att Guds eget liv skulle genom Anden flöda igenom oss ut i världen. Detta är vad Gud menar med vänskap.

Joh 15:13 Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. 14 Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. 15 Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta. 16 Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn.

Vi har alltså ett val här precis som Adam och Eva i Eden.

Man skulle kunna säga att vi kan följa 2 vägar eller 2 tankesätt eller 2 ögon.

Lägg märke till att det handlar mycket om ÖGON (Tankesätt) vid kunskapens träd. Ernest Oneill menar att SE och att TÄNKA är i bibeln samma sak.

1 Mos 3:1 Men ormen var listigare än alla markens djur som HERREN Gud hade gjort. Han sade till kvinnan:"Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla träd i lustgården?" 2 Kvinnan svarade ormen: "Vi får äta av frukten från träden i lustgården, 3 men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: Ät inte av den och rör inte vid den ty då kommer ni att dö." 4 Då sade ormen till kvinnan: "Ni skall visst inte dö! 5 Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont." 6 Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt. 7 Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och gjorde höftskynken åt sig.

Och med det Ernest Oneill har lärt oss >> så säger ormen: Era ögon (Tankar) kan göras bredare genom kunskapen ni får genom detta trädet. Och vad sa vi att ögat även symboliserade? Jo Tanke eller Väg!

Det här tankesättet bekräftas ju av Jesus i Mt 7:13-23 när han talar om en smal väg (Tankesätt)(Öga) och en bred väg (Tankesätt)(Öga) och i det sammanhanget nämns även träd och dess frukt.

Mt 7:13 till slutet ser vi är en profetia som även gäller tills domen börjar och det är en ledtråd för att kunna förstå den villfarelsens andemakt som nu är verksam i de olydiga.

Det här är precis vad som sker nu i kristenheten genom den andemakten som kommer in igenom mystiken. Deras öga blir bredare (Tankesätt - Väg)

Exempel Henry Nouwen skrev en bok som heter: THE WAY OF THE HEART (Connecting with God through prayer Wisdom and Silence) " Du kan använda enkla ord eller fraser för att du skall kunna sjunka ner i ditt eget sinne i hjärtat. Den här vägen till Gud öppnar upp för Guds aktiva närvaro i ditt liv " (Sid 81)

Då skall vi se vart den här kunskapen och visdomen har lett honom.

" Idag tror jag personligen att Jesus kom för att öppna vägen till Guds hus, alla mänskor kan gå in genom den dörren vare sig de känner Jesus eller ej. Idag ser jag det som min kallelse att hjälpa varenda person att hitta sin egen väg till Gud." Sabbatical Journey – H Nouwen.

Vad sa Jesus? Mat 7:13-23 är en profetia vad som skulle komma igenom falska profeter igenom mysticismen villfarelsens andemakt gör alltså vägen bredare (Ögat och Tanken) precis som det kan stå på hebreiskan i stycket om kunskapens träd (1 Mos 3:1-7) >>

Jesus fortsatte berättelsen i Mt 7 genom att visa att detta skulle leda fram till ett hus byggt på sand (Världskyrkan) och ett hus byggt på klippan (Nåden fullbordad i Jesus Kristus)

Låt oss ta ett par citat till från några mystiker.

Alan Jones skriver i sin bok: Reimaginin Christianity: " Livet i den kontemplativa bönen i kärlek och upplevelse i gemenskap med alla ting. Själen föds i och utifrån Guds hemlighetsfulla tystnad. Denna mystiska hemlighetsfulla tystnad är hjärtat till Mysticism och där möts inte bara de stora traditionerna (religionerna) utan där kan alla människor mötas."

Ray Yungen: " Det råder ingen tvekan om att det är precis den här andemakten som nu håller på att dra ihop världsreligionen och världskyrkan Och den kontemplativa bönens slutmål är en trance där man upplever sig vara ett med allting det är Panteism. "

Tony Jones: " Den grundläggande metoden som används i molnet är att komma bortom tanken till en plats där en total stillhet råder med Herren. Den troende måste först uppnå ett tillstånd av tystnad och kontemplativitet. Först efter detta så verkar Gud i våra liv. "

Gary Thomas: " Kontemplativ bön eller Centrerings bön fungerar så här att du tar ett ord Jesus eller Fader går bra att använda i din bön. Upprepa nu tyst detta ord inom dig i ditt sinne en bestämd tid ända tills ditt hjärta tycks upprepa orden lika automatiskt och ofrivilligt som du andas. " (" Det är så här emerging churchfolket får kontakt med Gud " - Ray Yungen)

Sue Munk Kidd: Hon var söndagsskollärare i en baptistkyrka och fick låna en bok om kontemplativ bön av Thomas Merton. Hon berättar sedan hur hon gick in i steget till Gudsmedvetande och blev allt med världsalltet. Så därför är det skapade Gud för henne.

Rom 1:18 Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. 19 Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem Gud har ju uppenbarat det för dem. 20 Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. 21 Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. 22 De påstod att de var visa, men de blev dårar. 23 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. 24 Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. 25 De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen. 26 Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. 27 På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse.

Om Panteismen är lögnen här så borde det väl också vara det på andra ställen i bibeln med. Kom ihåg vem som är lögnens fader jo ormen. Vad är det för Andemakt som säger att man är ett med världsalltet? Ja inte är det Guds Ande i alla fall. 

2 Tess 2:3 Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, 4 motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. 5 Kommer ni inte ihåg att jag sade er detta, när jag ännu var hos er? 6 Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. 7 Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. 8 Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst. 9 Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under 10 och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen 12 och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten. 13 Men vi är skyldiga att alltid tacka Gud för er bröder, Herrens älskade, eftersom Gud från begynnelsen har utvalt er till att bli frälsta, genom att Anden helgar er och ni tror sanningen. 14 Det är detta som Gud har kallat er till genom vårt evangelium, för att ni skall vinna vår Herre Jesu Kristi härlighet. 15 Stå alltså fasta och håll er till de lärdomar ni har fått, muntligt eller genom brev. 16 Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, 17 uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning.

Som sagt var om lögnen här är Panteism så kan det förklara en del av vad vilddjurets bild kan vara för någonting. Det måste ha att göra med att tillbe den här skapelsen. Bakom det här miljösträvandet i FN så ligger en religiös New Age - Panteism.