Undervisning: DET INRE LIVET - DEN ANDLIGA STRIDEN 1

<< Tillbaka

1Tess 5:23 Må fridens Gud själv helga er helt och fullt och må er ande själ och kropp bevaras hela så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. 24 Trofast är han som har kallat er han skall också utföra sitt verk.

Information (Ljus) kommer till oss inifrån genom Ande till andeberöring och vi kallar det här för Intuition. Vårt samvete (Suneidesis) är konstruerat så att det kan ta emot den informationen och påverka vår vilja. Vår vilja är en vital länk som knyter ihop både ande och själ. Detta kommer sedan att påverka våra känslor och våra tankar. När trycket blir förstort inifrån så kommer våra kroppar att göra hans vilja och påverka den här världen.

Se illustration 1 om människans uppbygganad (Pdf) >> Detta är en bild på en som vandrar hel och fullkomlig inför Herren utan täckelse. (1 Mos 17)(2 Kor 3-4)

Vi har gång på gång tagit upp de här 3 viktiga punkterna som människan är programmerad att följa sedan barnsben.

Se illustration Pyramidmänniskan >> och hur Gal 4:9 beskriver detta som slaveriet under människostadgar >>

Många kristna kommer i svårigheter när vi väljer inte tillåta vårt samvete som är kanalen mellan ande o själ att verka fram informationen (sanningen och ljuset) inifrån och ut. Vi kan då själva stänga dörren för Jesus och låta våra tankar och viljor bli berörda av vad vi kan ta emot av andra människor och av böcker och annan info. Då riskerar vi att gå framåt som församling enligt en accepterad standard i den församlingen eller i den gruppen. (Likformas)

Detta beskrivs i den blinda församlingen Laodicea. Laodicea hade stängt igen dörren för Andens röst och var istället drivna av en kristendom som var själisk. (= olydnad + täckelse i 2 kor 3+4)

Vi drivs nu framåt genom den påtryckning och information som vi får ta emot i vår grupp istället för att drivas framåt av Anden inifrån och ut. Den vägen leder oss till ett oberoende av Gud (Kunskapens Träd)

Det är detta Heb 3 och 4 så kraftigt varnar oss för.

Heb 3:6 Men Kristus är betrodd som Son att råda över Guds hus, och hans hus är vi när vi håller fast vid vår frimodighet och vårt hopp som vi berömmer oss av. 7 Därför säger den helige Ande: I dag, om ni hör hans röst, 8 så förhärda inte era hjärtan, som när era fäder väckte min förbittring på frestelsens dag i öknen. 9 Där frestade de mig och satte mig på prov, fastän de såg mina gärningar under fyrtio år. 10 Därför blev jag vred på detta släkte och sade: Alltid far de vilse i sina hjärtan. De vill inte veta av mina vägar. 11 Då svor jag i min vrede: De skall aldrig komma in i min vila. 12 Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud. 13 Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter i dag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra. 14 Ty vi är Kristi vänner om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt. 15 Det heter: I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan som när era fäder väckte min förbittring. 16 Vilka var det då som väckte förbittring, fastän de hade hört hans röst? Var det inte alla de som Mose hade fört ut ur Egypten? 17 Vilka var han vred på under fyrtio år? Var det inte de som syndade och blev liggande döda i öknen? 18 Och vilka gällde eden han svor, att de aldrig skulle komma in i hans vila, om inte dem som var olydiga? 19 Vi ser alltså att det var för sin otros skull som de inte kunde komma in.

Vad lärde vi oss att synden som bor i oss är egentligen? Jo en makt som vill göra sig oberoende av Gud >> Och gör vi oss oberoende av Gud så förlorar vi förmågan att kunna ta emot impulserna från Herren inifrån och ut >>

Där det står ÖGA kan man lika gärna säga Sinnet och förmågan att förstå. Vid syndafallet fick man en kunskap och en visdom som var oberoende av Gud. Så när Paulus i 2 Kor 4 talar om att han ser Herren och förvandlas så ser han Herren med sina inre hjärtats ögon (Ef 1:17-18)(Eido - Teorierna i evangeliet blev en verklighet)

Vi är var och en unikt skapade av Gud och han har redan i Kristus berett ditt nya liv så att du skall kunna leva ut detta i världen och kunna göra Guds vilja. Detta liv får vi av honom igenom Anden när vi lever i en gemenskap med honom. Det måste ske inifrån och ut om du skall kunna veta och göra Guds vilja med ditt liv.

1Kor 2:7 Nej, vi förkunnar Guds hemliga vishet, den vishet som är fördold och som Gud från evighet har bestämt att bli till härlighet för oss. 8 Denna vishet har ingen av den här världens härskare känt om de hade känt den, skulle de inte ha korsfäst härlighetens Herre. 9 Men vi känner, som Skriften säger, vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar honom. 10 Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande. Anden utforskar allt, också djupen i Gud. 11 Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds Ande. 12 Men vi har inte fått världens ande utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud. 13 Detta förkunnar vi också, inte med ord som mänsklig visdom lär utan med ord som Anden lär när vi återger andliga ting med andliga ord. 14 En oandlig (Själisk) människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. 15 Den andliga människan däremot bedömer allt men själv kan hon inte bedömas av någon. 16 Ty vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa honom? Men vi har Kristi sinne.

En själisk människa är Andligt blin och kan inte ta emot informationen ifrån Anden igenom Samvetet. Hon är fast i den här världens stadgar >> i pyramiden >>

Det är därför det kristna livet handlar så mycket om bön och ödmjukhet, Vi måste gå ifrån att vara en själisk kristen till att bli en Andligt kristen om vi skall kunna göra Guds vilja med våra liv.

Vittnesbörd: Vi reste runt till olika församlingar i Sverige en tidsperiod. Och nu var vi och besökte en församling i Sverige. Nu skulle församlingens ledning samlas för att lägga ut riktingen för framtiden, Vi skulle predika där på kvällen och då får Janne se en syn. En liten glad fågel som sitter och äter på en kärve. Om vi lever i landet och låter Herren tala till oss inifrån och ut så skall vi få se det verk som har har förberett åt oss. Vi kan aldrig sitta och diskutera oss fram till vad Guds vilja är för en församling!

Hur talar Gud till oss personligen?

När vi vandrat ett par år med honom så är det som en beröring av en kär vän som vi har umgåtts med i gemenskap i flera år. Precis som en kvinna och man i ett äktenskap genom flera år de känner varandra och vet. (Ginosko)

Genom gemenskapen i bibelläsningen och i bönen så tar vi emot intuition vad han vill vi skall göra och vårt samvete (Suneidesis) >> påverkar vår vilja att göra det. Och Guds vilja är att vi skall lyda vårt samvete som därför måste vara rent. Om vi har ett rent samvete så kan såra tankar och sinne ta emot informationen och vi kan förstå vad Gud säger. Din fader som bygger sin församling kommer därför att skicka information till dig om hur han vill att de skall formas och vad de skall göra. Om kanalerna är rena inifrån och ut så kan du nu bestämma om du skall föra informationen vidare till dem eller ej. Om församlingen kommer in i det här så byggs församlingen upp av Herren själv.

Din mun och dina lemmar skall kunna lyda den lilla rörelsen som först uppstod hos Gud innan världen skapades. Men i rätt tid uppenbaras i din ande genom hans Ande kommer till ditt samvete och vidare ut genom din vilja och dina tankar ut till världen.

Heb 4:16 Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.

Av sammanhanget i Heb 3+4 handlar det här om att kunna vandra i föutberedda gärningar genom att kunna ta emot information in i din ande och sedan ut i gärningar.

Frank mangs satt en gång på en bänk och upplevde Herrens närvaro där: Han sa får jag leva mitt liv igenom dig Frank? Han menade ännu starkare så han svarade JA ! Det finns ingen annan väg än inifrån och ut >>

Satan kommer att göra allt han kan för att förhindra att något av Jesu liv och ljus kan komma ut och lysa för världen genom ditt liv. Han vill förblinda våra inre ögon genom att öppna våra själiska ögon så att vi gör oss oberoende av Gud

2 Kor 4:4 Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet han som är Guds avbild. 5 Vi predikar inte oss själva, utan Jesus Kristus som Herren, och oss som era tjänare för Jesu skull.

Ser vi att det finns någonting förunderligt i oss som kallas för synd som gör att får vi bara chansen så avsätter vi Herren från våra hjärtan och tar över firman själva.

EF 2:8 Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva Guds gåva (Doron = Offer) är det, 9 inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig. 10 Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett så att vi skall vandra i dem.

ONeill: Redan innan den här världen skapades så tog Gud hela människosläktet och dödade detta i sin son Jesus Kristus. (Upp 13:8) Men han omskapade hela människoläktet igen och nu så kan han ge sin Sons Ande in i varenda människa som bestämmer sig för att lyda honom och omvända sig från pyramiden >> Och följa Jesus Kristus Mt 16:24-26.

Nåden och Tron och Frälsningen och Offret fanns alltså redan innan världen var till.

2Tim1:9 Han har frälst oss och kallat oss med en helig kallelse inte på grund av det som vi har uträttat utan i kraft av sitt beslut och sin nåd som han har gett oss i Kristus Jesus från evighet 10 och som nu har blivit uppenbarad när vår Frälsare Kristus Jesus trädde fram. Han har gjort slut på döden och fört liv och odödlighet fram i ljuset genom evangelium. 11 Detta har jag blivit satt till att tjäna som förkunnare, apostel och lärare.

När vi nu läser om Abrahams Tro så var det just denna märkliga NÅD som hans TRO vilade på. Gud har redan en ny identitet för dig i Jesus Kristus och i NÅDEN genom TRON tar du emot detta ifrån Gud. Denna nya identitet i Kristus Jesus är skapad till förutberedda gärningar. Din gamla natur utifrån och in kan bara utföra döda gärningar.

Rom 4:16 Därför heter det "av tro", för att det skulle vara av nåd och löftet stå fast för alla hans avkomlingar inte bara för dem som hör till lagens folk utan också för dem som har Abrahams tro, han som är allas vår fader. 17 Så står det skrivet: Till fader för många folk har jag satt dig, och det är han inför Gud som han trodde på, honom som gör de döda levande och kallar på det som inte är, som om det vore till. 18 Där allt hopp var ute, trodde och hoppades han att han skulle bli fader till många folk, som det var sagt: Så talrika skall dina efterkommande bli. 19 Han sviktade inte i tron då han tänkte på att hans egen kropp saknade livskraft - han var då omkring hundra år och att Saras moderliv var dött. Rom 4:20 Han tvivlade inte i otro på Guds löfte utan blev i stället starkare i tron och gav Gud äran. 21 Han var övertygad om att vad Gud hade lovat det var han också mäktig att hålla.

Här ser vi det igen att det handlar NÅD och TRO och LÖFTE (alltid Jesus Kristus) Inför Gud är han den här nya identiteten som är omskapad i Kristus Jesus innan världens grund var lagd (NÅDEN) Bara en människa som lever utanför pyramiden och världens stadgar är en ny skapelse i Kristus Jesus.

Lägg märke till att Galaterna hade fallit ur nåden - och in i Pyramiden igen >> Och den som lever i pyramiden utanför Guds Nåd han är tillbaka igen i Adam och lever för sig själv igen.

Gal 5:4 Ni har kommit bort ifrån Kristus ni som försöker bli rättfärdiga genom lagen. Ni har fallit ur nåden.

2 Kor5:14 Ty Kristi kärlek driver oss, eftersom vi är övertygade om att en har dött i allas ställe, och därför har alla dött. 15 Och han dog för alla, för att de som lever inte längre skall leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem.16 Därför känner vi inte längre någon på ett ytligt sätt. Även om vi lärt känna Kristus på ett ytligt sätt känner vi honom inte längre så. 17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi se det nya har kommit.

Lägg märke till att det står att alla har dött och då menas varenda människa som har levt och kommer att födas för att leva på den här jorden är dödade i Jesus Kristus redan innan världen skapades. Vi kan därför nu dö ner i honom och låta hans heliga Ande forma fram i oss det han planerat att vi skall bli redan innan världen skapades.

Rom 6:3 Eller vet ni inte att vi alla som har blivit döpta till Kristus Jesus har blivit döpta till hans död? 4 Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. 5 Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans. 6 Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt så att vi inte längre är slavar under synden. 7 Ty den som är död är friad från synd. 8 Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också skall leva med honom.

I NÅDEN är hela den här förvandlingen redan ett fullbordat faktum genom TRON

Paulus kunde glatt utbrista

Gal 6:14 För min del vill jag aldrig berömma mig av något annat än vår Herre Jesu Kristi kors genom vilket världen är korsfäst för mig och jag för världen. 15 Det har ingen betydelse om man är omskuren eller oomskuren. Det som verkligen betyder något är en ny skapelse. 16 Frid och barmhärtighet över dem som följer denna regel, ja, över Guds Israel.

Paulus menar att han har genom NÅDEN i Kraft av Lammets offer innan världens begynnelse. Han själv har blivit förlåten och han har dött och blivit omskapad och är nu en ny skapelse i Kristus Jesus. Den nya skapelsen är befriad från världen >> (Pyramiden)

ONEILL: Judarna visste om att Gud på nått sätt tänkte att förlåta människorna deras synder. Men de visste inte hur detta skulle kunna gå till. De predikade därför att man skulle tro den som skulle komma för att de skulle få förlåtelse för sina synder.

Joh 1:29 Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: Se Guds lamm, som tar bort världens synd.

Joh 4:25 Kvinnan sade till honom: Jag vet att Messias skall komma han som kallas Kristus. När han kommer skall han förkunna allt för oss.

Att det var syndaförlåtelsen hon syftade på är ju helt uppenbart.

Joh 4:39 Många samariter från den staden kom till tro på honom genom kvinnans ord då hon vittnade: "Han har sagt mig allt vad jag har gjort."

Mat 11:2 Johannes fick i fängelset höra talas om Kristi gärningar. Han sände då bud med sina lärjungar 3 och frågade honom: Är du den som skulle komma eller skall vi vänta på någon annan?"

Jesus själv förlät synder.

Luk 5:20 Jesus såg deras tro och sade: "Min vän du har fått förlåtelse för dina synder." 21 De skriftlärda och fariseerna tänkte: "Vad är det för en hädare? Vem kan förlåta synder? Det kan ingen utom Gud."

Många vandrar i en sådan okunskap om Herrens vägar idag. Man tar emot Jesus i ett möte och man går vidare och man växer inte och får kunskap om Gud så att man kan uppleva befrielse. Man lever i pyramiden men man förstår det inte heller.

Jag kände inte till att Satan ville hålla mig kvar i den här pyramiden. Men att Gud ville att jag skulle dö ner från mig själv och att han redan hade förberett allt detta åt mig av bara nåd redan innan någon människa fanns till.

Hur många är det som förstår att vi måste själva arbeta på vår frälsning? Gud tvingar oss inte till någonting! Jamen är vi inte frälsta redan? Jo vi är FRÄLSTA av NÅD och det är vi om vi fortsätter att genom TRON att låta NÅDEN utföra sitt verk i mig (Frukt) Nåden är också Sanningen glöm inte det.

Fil 2:12 Därför mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er. 13 Ty Gud är den som verkar i er både vilja och gärning för att hans goda vilja skall ske. 14 Gör allt utan att klaga och tveka 15 så att ni blir fläckfria och rena, Guds oskyldiga barn mitt ibland ett falskt och fördärvat släkte, bland vilka ni lyser som stjärnor i världen (1 Tess 5:3)

Gud börjar med att verka med sin NÅD och Sanning in i din ande. Han vill att du skall få vägledning i livet och att du skall kunna förstå honom. All information (Ljus) som kommer in går till ditt samvete och påverkar din vilja. Nu kommer det kritiska för du måste välja själv om du släpper vidare ljuset eller om du stänger för det. Öppnar du upp för nåden så kommer du att kunna uttrycka för världen just den NÅD som är utmätt åt dig. (CHARI-SMA)

Här är hemligheten till nådegåvorna de fås tillsammans med Agape.

1Kor 14:1 Sträva ivrigt efter kärleken men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva.

Man skulle kunna säga när man vet vad ordet agape betyder >> Att det betyder samma som Fil 2:12-15 Se till att ni underordnar er ljuset som kommer inifrån och ut. Men samtidigt när ni gör det så kan ni få de gåvor i funktion i era liv som Anden vill ge er att tjäna honom med i hans kropp.