Undervisning: DET INRE LIVET - DEN ANDLIGA STRIDEN 2

<< Tillbaka

Gud vilja med människan är att Guds sons liv skall komma in i vår ande och leva ut det livet i världen. Det är att bära frukt!

1 Mos 9:1 Och Gud välsignade Noa och hans söner och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden.

Detta är en förebild på den senare missionsbefallningen.

Mat 28:18 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: Mig är given all makt i himmelen och på jorden. 19 Gå fördenskull ut och gör alla folk till lärjungar döpande dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 lärande dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se jag är med er alla dagar intill tidens ände.

Du och jag är här på den här jorden för att andra skall kunna få se Jesus. Vi skall fyllas av Jesus och uttrycka honom för världen. Och vi kan endast göra det om vi lever inifrån och ut. Och just det är den välsignelse som Jesus vill ge dig och mig i Abrahamsförbundet. Men han tvingar ingen välsignelse på oss utan vi får den om vi böjer knä för konungen.

1Tess 5:23 Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. 24 Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk.

Detta är Abrahamsvälsignelsens mål.

Vi skall ta emot hans liv i vår ande och vi skall igenom vårt samvete och vår själ uttrycka Jesu liv till världen (Frank Mangs) Människorna i världen skall in under samma princip (Lärjungaskap)

Apg 3:25 Ni är barn till profeterna och arvtagare till förbundet som Gud slöt med era fäder när han sade till Abraham: I din avkomma skall alla folk på jorden välsignas. 26 För er först och främst har Gud låtit sin tjänare träda fram och han har sänt honom för att välsigna er genom att vända var och en bort från sina onda gärningar. (Till goda gärningar)

Helgelsen i 1 Tess 5:3 skall alltså föra med sig att vi inifrån och ut med ett nytt hjärta (Ny skapelser) kan göra de gärningar som redan är skapade för oss att vandra i (Ef 20)

Guds välsignelse i våra liv är att han vill ge oss ett nytt hjärta som kan verka inifrån och ut. Förebilden ser du i Abraham som nu får ett nytt namn (= Nytt hjärta) Hes 36 >>

Hes 36:26 Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. 27 Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar (2706 Chokh) och håller (8104 Shamar) mina lagar och följer dem.

En kommentar säger att på hebreiska kan det stå att vi skall vara på rätt plats i rätt uppgift i rätt tid. Med andra ord så kommer Guds välsignelse i våra liv göra så att Anden tar kommandot när vi "böjer knä" för Herren.

Vad är då en förbannelse? Jo det är när processen avbryts så att inte Herren kan igenom ditt liv och ditt hjärta längre nå världen med sin välsignelse. Paulus var väldigt skarp på det här området för detta är här Satan verkar för att bryta utflödet i ditt liv (Charis-ma)

Det är den uppgiften alla Satans falska läror har. Och de som predikar dessa läror är själva förbannade och utflödet är brutet i deras liv. De är återigen fångade av Satan och dragna in i slaveriet i pyramiden >> & >> De har vänt välsignelsen till en förbannelse så de lever nu utifrån och in >> Gal 1:1-10 (Gud eller Människor)

Rom 8:5 De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det (Öga) som hör till köttet men de som lever efter Anden tänker på (Öga) det som hör till Anden. (Se illustrationen Ögat >>)

2 Kor 10:4 De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader 5 och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud. Och vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus 6 och är beredda att straffa all olydnad, så snart ni har blivit fullkomligt lydiga.

Vi har vapen som gör om intet de vapen Satan förströstar på.

Luk 11:21 När den starke beväpnad vaktar sin gård får hans ägodelar vara i fred. 22 Men kommer det en som är ännu starkare och besegrar honom då tar den mannen ifrån honom alla vapen som han litade på och fördelar bytet. 23 Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.

Bibeln säger att Satans hus är ett slavhus. Och det som fångar dem är mörka tankar sedan barnsben är människan fångad med sitt jag i en pyramid för att tänka och söka efter 3 saker. Hon är slav i sitt eget tankesätt och det är de vapen som Satan förtröstar på.

Mat 16:22 Då tog Petrus honom åt sidan och började motsäga honom: "Gud är nådig mot dig, Herre. Detta skall aldrig hända dig." 23 Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar." 24 Jesus sade till sina lärjungar: "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. 25 Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. 26 Ty vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men tar skada till sin själ? Eller vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ?

Det finns ett budskap mäktigare än mänsklig visdom och det är talet om korset. Att Gud redan innan världens grund var lagd har skapat om oss i sin egen son (Klippan) och nu kan han ge oss den nya skapelsen i oss genom sin egen sons Ande. Gud han bedömer nu alla efter den här nya skapelsen vad kan då Djävulen göra dig? Om vi lever efter den här nya naturen i Anden så står han där och kan ingenting göra.

Vi måste ha ljus och kunskap från Gud för att få det levande för våra tankar. Vi mäste stänga igen köttets ögon och öppna hjärtats ögon (Andens) >> Det finns ingen annan väg att besegra världen (Pyramiden) vår tro (1 Joh 5:4)

EF 1:17 Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande så att ni får en rätt kunskap om honom. 18 Jag ber att era hjärtan skall upplysas (ÖGA) så att ni förstår (EIDO) vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga 19 och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft är verksam.

Nåden och Sanningen är den att han redan har omskapat allting i Jesus Kristus (Klippan) och det innehållet kan nu komma in i ditt liv som Jesus är full av (Joh 1) (2 Tim 1:9-11)

Upp 13:8 Alla jordens invånare (I pyramiden) kommer att tillbe det alla som inte har sitt namn skrivet i livets bok som tillhör Lammet som är slaktat från världens grundläggning.

EF 1:3 Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader som i Kristus har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelse 4 liksom han innan världens grund blev lagd har utvalt oss i honom för att vi skulle vara heliga och fläckfria inför honom. 5 I sin kärlek har han genom Jesus Kristus förutbestämt att vi skulle tas upp som hans barn enligt sin vilja och sitt beslut 6 för att den härliga nåd som han har skänkt oss i den Älskade skall prisas.

När vi läser hans ord och ber till honom med ett ärligt hjärta kommer Guds Ande att uppenbara i din ande genom intuition vad vi skall göra. Därefter kommer ditt samvete (Suneidesis) att börja påverka din vilja att utföra den information som den fått. Det är här vi måste bestämma oss för att lyda och öppna dörren för Gud så att han kan flöda ut igenom våra liv till världen.


Jesus kan bara nå ut igenom våra liv om vi med vår själ samarbetar med honom genom att lyda och underordna oss den informationen vi får inifrån och ut. (Om ni idag hör hans röst så förhärda ej hjärtat Heb 3 + 4)
Kan du se hur Heb 4 sedan talar om gärningar som redan är fullbordade? Vad var det vi sa att Gud redan hade gjort innan världen ens skapades? Jo detta förunderliga i Jesus Kristus.

EF 2:8 Ty av nåden är ni frälsta genom tron inte av er själva Guds gåva (Doron - Offer) är det 9 inte på grund av gärningar för att ingen skall berömma sig.10 Ty hans verk är vi skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett så att vi skall vandra i dem.

För vem är gärningarna beredda? Jo för dem som har kommit in i hans vila. Och det skall vi kämpa för att komma in i. (Heb 4) Det måste vara att leva inifrån och ut. När vi uttrycker Jesus Kristus uttrycker vi också de gärningar som redan är skapade i honom.