Undervisning: DET INRE LIVET - DEN ANDLIGA STRIDEN 3

<< Tillbaka

Rom 8:29 Ty dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt (Pro-Oritzo) till att formas efter hans Sons bild för att Sonen skulle vara den förstfödde bland många bröder.

Rom 8:28 Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa (det Goda) för dem som är kallade efter hans beslut.

Eftersom Gud inte tvingar sig på dig så handlar det här om ett samarbete precis som Jesus säger.

Mat 7:13 Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den.14 Och den port är trång och den väg är smal som leder till livet och det är som finner den.

Gå Guds väg den i förväg begränsade just för sig. Det här är samma väg som gör att du kommer att finna din själ i Mt 16.

Mat 16:24 Jesus sade till sina lärjungar: "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. 25 Den som vill bevara sitt liv skall mista det men den som mister sitt liv för min skull han skall vinna det.

Vi har ju nyss lärt oss hur Satan arbetar. Jesus ville gå korsets väg. Petrus påverkad av världens andemakt går emot Herren som svarar.

Mat 16:23 Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar.

Satan försöker att hålla oss kvar i den här pyramiden med jaget i som vi har talat om nu i 2 program >> Det är alltså den breda vägen.

(1) Vi har sökt i världen för vår säkerhet. (2) Till människor för vår bekräftelse och berömmelse. (3) Och till saker och olika omständigheter för vår glädje.

För att kunna manifestera Jesu bild ut till världen måste vi leva så här. När vi läser hans ord och ber till honom med ett ärligt hjärta kommer Guds Ande att uppenbara i din ande genom intuition vad vi skall göra. Därefter kommer ditt samvete (Suneidesis) att börja påverka din vilja att utföra den information som den fått.

Det är här vi måste bestämma oss för att lyda och öppna dörren för Gud så att han kan flöda ut igenom våra liv till världen. Jesus kan bara nå ut igenom våra liv om vi med vår själ samarbetar med honom genom att lyda och underordna oss den informationen vi får inifrån och ut. (Om ni idag hör hans röst så förhärda ej hjärtat Heb 3 + 4)

Guldkalven i öknen var alltså att göra en lära som gjorde att jag kunde leva kvar i mina 3 punkter och samtidigt tro att jag tjänade Herren. (Gal 4:9)

2 Mos 32:26 Mose ställde sig i porten till lägret och ropade: Var och en som tillhör HERREN skall komma hit till mig. Då samlades alla leviterna kring honom.

Dessa fick uppdraget att ha hand om tabernaklet sedan och det är en bild på Jesu manifestation inifrån och ut till världen.

Joh 14:30 Det är inte mycket mer jag kommer att säga er ty denna världens furste kommer. Mot mig förmår han ingenting.

• Alla andemakter drar till Babylon (Upp 18)

Apg 26:18 för att du skall öppna deras ögon så att de vänder sig från mörker till ljus från Satans makt (Exousia) till Gud. Så skall ni genom tron på mig få syndernas förlåtelse och arvslott bland dem som är helgade.

Rom 13:1 Varje människa skall underordna sig den överhet (Exousia) hon har över sig. Ty det finns ingen överhet (Exousia) som inte är av Gud, och den som finns är insatt av honom.

Han har bara tilldelad auktoritet över dem som är villiga att underordna sig honom. Vem är så dum så att han vill tjäna honom då? Apg 26:18 Visar att den som inte har kunskap om Gud och Guds vägar

Satan har egentligen inget rike utan han får ett rike av Gud och det är ett rike i mörker (Olydnad och Okunskap)(Bara om du vill leva i pyramiden har han dig fast)

Gal 4:9 Men nu då ni känner Gud ja än mer har blivit kända av Gud hur kan ni då vända tillbaka till dessa svaga och ynkliga människostadgar som ni på nytt vill bli slavar under?

Allt en människa behöver göra för att bryta Satans makt i sitt liv är att börja vilja lyda Gud. Gud tvingar sig aldrig på din vilja han lockar alltid.

Apg16:16 En gång när vi var på väg till bönestället mötte vi en slavflicka som hade en spådomsande och som skaffade sina herrar goda inkomster genom att spå.17 Hon följde efter Paulus och oss andra och skrek: De här männen är den högste gudens tjänare och de förkunnar för er en väg till frälsning. 18 Så gjorde hon i flera dagar. Men Paulus blev upprörd och vände sig om och sade till anden: Jag befaller dig i Jesu Kristi namn att fara ut ur henne. Och i samma ögonblick for den ut.19 När hennes herrar såg att allt hopp om inkomster var ute för dem grep de Paulus och Silas och släpade dem till torget inför stadens myndigheter.

Här verkar Satan med en falsk profetisk ande, det finns ingen Auktoritet eller Kraft som inte Gud tillåter att verka för ett syfte. Satan kan inget göra det kan du se i Jobs liv. Han fick fråga Gud om att få tillåtelse.

Joh 8:44 Ni har djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till det vill ni göra. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida eftersom sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.

Domen är av fri vilja också för vi får göra precis som vill om vi vill.

Joh 3:19 Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. 20 Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. (Han vill inte) 21 Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud." (Han vill)

Alltså den som vill göra de begärelser som Satan ger impulser till har honom till fader. Han är fångad i pyramiden för han vill egentligen vara där eller han förstår inte att han befinner sig där. Det måste alltså handla om att min vilja förvandlas på ett sådant sätt att jag vill göra Guds vilja istället för att göra Satans vilja. Guds barn är alltså den som är född av honom och vill göra hans vilja.

Vi måste följa honom för att kunna bli ett Guds barn och få en förvandlad vilja.

Joh 12:35 Jesus sade till dem: Ännu en kort tid är ljuset ibland er. Vandra medan ni har ljuset så att mörkret inte övervinner er. Den som vandrar i mörkret vet inte vart han går. 36 Tro på ljuset, medan ni har ljuset, så att ni blir ljusets barn." (Så att ni vill) När Jesus hade sagt detta drog han sig tillbaka och dolde sig för dem.

Gud vill hjälpa oss men kom ihåg att Gud arbetar inifrån din ande genom son ande för att igenom ditt samvete nå din själ och din vilja så att du lyder honom. Om du idag hör hans röst så förhärda inte ditt hjärta ... (Heb 4:7)

Fil 2:12 Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er. 13 Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske. 14 Gör allt utan att klaga och tveka, 15 så att ni blir fläckfria och rena, Guds oskyldiga barn mitt ibland ett falskt och fördärvat släkte, bland vilka ni lyser som stjärnor i världen,

När rösten når ditt samvete som fungerar som en dörr mellan din ande och din själ så kan du vara olydig och stänga igen dörren för Andens röst. Och det är otro och det är olydnad. Helt automatiskt om vi inte lyder Gud så kommer vi att lyda en annan nämligen Satan. Han ges auktoritet bara om vi är olydiga Guds ljus bara om vi förkastar hans maningar.

EF 2:2 i vilka I förut vandraden, efter denna världs och tidsålders sätt, i det I följden fursten över luftens härsmakt, över den andemakt som nu är verksam i de ohörsamma. (GK: De Otroende)

2 kor 4:4 Ty den här tidsålderns gud har förblindat de otroendes sinnen, så att de inte ser ljuset som strålar ut från evangeliet om Kristi härlighet han som är Guds avbild. 5 Vi predikar inte oss själva, utan Jesus Kristus som Herren, och oss som era tjänare för Jesu skull. 6 Ty Gud som sade: "Ljus skall lysa fram ur mörkret", han har låtit ljus lysa upp våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall sprida sitt sken.

Vi har sagt det förut att SE i bibeln är förknippat med ÖGON. Det har att göra med HUR du och jag tänker. Den som har ljus i sitt hjärta han är Andlig och han tänker på det som hör Anden till. Den som inte har ljus i sitt hjärta han tänker på det som hör köttet till (3 punkterna i Pyramiden >> & >>)

Rom 8:5 De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det som hör till köttet men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden.

Kain var av den onde och han ville göra sin egen vilja först men han ville samtidigt ta över Guds hus. Guds hus på jorden det var ju så att säga då den familjen. Märk väl att han förkastade det ljus som kom till honom från Herren.

Precis vad Satan vill igenom oss se konungen i Babylon. Jes 14

Jes 14:12 Hur har du icke fallit ifrån himmelen, du strålande morgonstjärna! Hur har du icke blivit fälld till jorden, du folkens förgörare! 13 Det var du som sade i ditt hjärta: 'Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjärnor vill jag ställa min tron; jag vill sätta mig på gudaförsamlingens berg längst uppe i norr. 14 Jag vill stiga upp över molnens höjder göra mig lik den Högste.