Undervisning: DET INRE LIVET - TRO och FRUKTAN

<< Tillbaka

Fruktan sitter mycket djupt ner i vårt medvetande. Befrielse från fruktan var ju något som skulle vara en av nya förbundets välsignelse.

Luk 1:71 Han har frälst oss från våra fiender och från deras hand som hatar oss. (Satan) 72 Han har visat barmhärtighet mot våra fäder och tänkt på sitt heliga förbund, 73 enligt den ed han gav vår fader Abraham 74 att vi, frälsta ur våra fienders hand, skulle få tjäna honom utan fruktan, 75 i helighet och rättfärdighet inför honom under alla våra dagar.

En gång i början på min frälsning (Janne) så sa Herren i en profetia: Jag skall lägga in en sådan kärlek och en sådan fruktan för mig i ditt hjärta så att du kommer att vandra i blind lydnad inför mig, Jag skall ta bort all din människofruktan.

Och den profetian är lika sann för alla människor som vill vandra Herrens väg. Nu kan jag vittna om att den här befrielsen sker inte på en dag utan det är en process där vi får möta och gå igenom olika slags prövningar. Men det uppfylls i oss om vi överlåter våra liv åt Gud i svårigheterna.

Rom 8:28 Men vi veta att för dem som älska Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans rådslut.

Apg 14:21 De predikade evangeliet i staden och vann många lärjungar. Sedan återvände de till Lystra och Ikonium och Antiokia, 22 och styrkte lärjungarna och uppmanade dem att förbli i tron. De sade att vi måste gå genom många lidanden för att komma in i Guds rike.

Vi har tagit upp det förut men fruktan sitter ihop med synd (sing) som vi har med oss ända från Eden och som bor i oss säger bibeln. Vi sitter i vårt tankeliv (Öga) fast i en pyramid med 3 punkter sedan vi var små >> & >>

Agape kärleken som driver ut fruktan i våra liv. (1 Joh 4:8) Agape på grekiska >> betyder att underordna sig en konungs bud. Det innebär att Anden först måste måla upp både konungen och hans bud (Sanningen) för våra hjärtas ögon (Tankar) för att vi skall kunna lyda honom.

Av detta sammanhang så ser vi att fruktan är direkt kopplat till olydnad. Och frimodighet är direkt kopplat till lydnad för sanningen och det befriar oss alltså från fruktan. Den människa som fortfarande sitter fast i pyramiden är alltså också full av fruktan >> & >>

För att det här skall kunna brytas måste vi få se vem Herren verkligen är och vad han redan har utfört åt oss på Golgata kors. Paulus kallelse var ju att befria människor genom att öppna deras hjärtas ögon (Apg 26:18)

EF 1:17 Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får en rätt kunskap om honom. 18 Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår (Grek: Eido) vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, 19 och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft är verksam.

Vi kan ha olika teorier om vad Jesus gjorde på korset men det förvandlar och befriar oss inte från fruktan. Det är först när Anden uppenbarar detta för oss som vi kan förvandlas i vårt innersta så vi blir befriade från fruktan.

Titta noga på den här illustrationen >> Vad korset verkligen innebär och när detta blir en levande verklighet för våra hjärtas ögon så kommer befrielsen från fruktan genom tron på honom.

Vi måste uppleva det här om vi skall kunna besegra världen. Låt oss göra klart för oss en sak och det är att Anden hämtar inte sin uppenbarelse från någon annan källa än vad Jesus redan har fullbordat för oss på Golgata. Tron på Jesus är alltså direkt länkat till Golgata kors för vår befrielse. Det är därför hela GT förebildar Herrens död på korset i så många olika bilder. Satan han kommer att göra allt han kan för att hålla dina tankar borta ifrån detta mirakel som Herren gjorde för oss på Golgata.

Mat 16:21 Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och på tredje dagen uppväckas. 22 Då tog Petrus honom åt sidan och började motsäga honom: "Gud är nådig mot dig, Herre. Detta skall aldrig hända dig." 23 Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar."

Satan försöker alltså hålla oss kvar i den här pyramiden som vi har talat om så mycket genom att uppehålla den i våra liv det är människotankar >> & >> Villolärarna i Galatien var fångade i fruktan (Gal 6:12) Mänsklig visdom försöker alltid vara kvar i pyramiden samtidigt som man till det yttre vill vara religiös.

Gal 6:12 Alla som vill ha gott anseende genom något yttre försöker tvinga er till omskärelse, och detta bara för att de inte skall bli förföljda för Kristi kors. (Fruktan)

Är det inte precis det som nu händer i många församlingar? Varför vill man bli mer och mer lik världen? Vi vill att världen och människor skall tala gott om oss eller hur? (Tecken på Fruktan)

Luk 6:26 Ve er, när alla människor (Världen) talar väl om er! På samma sätt gjorde deras fäder med de falska profeterna. 27 Men till er som lyssnar säger jag: Älska (Agape) era fiender och gör gott mot dem som hatar er.

Det säger mig att Baalsprofeterna och Isebels Asera-profeter hade ett budskap som passade in med vad människor ville höra på den tiden. Och att det är en profetisk bild på vad vi nu ser hända i den avfallna församlingen idag.

1Joh 4:1 Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen. 2 Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud, 3 och varje ande som inte bekänner Jesus, (Homologeo) han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen.

Homologos = Homo = Lika Logos = Guds plan och rådslut

Alltså varje ande som inte bekänner att Jesus redan har kommit och fullbordat allting som vi behöver för vår frälsning inklusive alla gärningarna mm - Är inte från Gud! Korsets budskap är ju att han har redan gjort allt färdigt! >>

Om vi inte förstår detta kan vi heller inte förstå verserna i Hebreerbrevet 6

Heb 6:1 Låt oss därför lämna bakom oss de första grunderna i Kristi lära och föras till fullkomlighet. Låt oss inte på nytt lägga grunden med omvändelse från döda gärningar och tro på Gud, 2 med undervisning om reningar och handpåläggning, om de dödas uppståndelse och en evig dom. 3 Ja, detta vill vi göra, om Gud tillåter. 4 Ty de som en gång tagit emot ljuset och smakat den himmelska gåvan, fått del av den helige Ande 5 och smakat det goda Gudsordet och den kommande världens krafter 6 men sedan avfallit, dem är det omöjligt att föra till ny omvändelse, eftersom de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom. 7 Ty en åker som dricker regnet som ofta faller på den och som ger god gröda åt dem som den brukas för, den åkern får välsignelse från Gud. 8 Men bär den törnen och tistlar är den värdelös, och förbannelsen är inte långt borta. Slutet blir att den bränns av.

Guds visdom eller mänsklig visdom handlar om med vilket öga (Tankesätt >> ) jag ser på min omgivning. En som är blind kan inte leda någon ut i frihet. Han har sig själv i centrum i allting han gör och använder andra för sin egen vinning skull. Man skulle kunna säga att han bara springer runt i den här pyramiden med sina likasinnade. Och när han blir ledare för en kristen verksamhet blir det alltid efter pyramidmodellen i Jak brev 2:1-6. Varför får den rike en högre plats än den fattige? Jo för min eller vår egen vinning och säkerhets skull.

Det var precis det här Jesus menade i sin liknelse om att döma. Det handlar inte ett dugg om att varna för villolärare utan det handlar om hur vi skall se på vår nästa i församlingen där alla är ett i Jesus Kristus (Gal 3:28)

Mat 7:1 Döm inte, så blir ni inte dömda. 2 Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er. 3 Varför ser du flisan i din broders öga (Tankesätt >>) men märker inte bjälken i ditt eget öga? 4 Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? 5 Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se (Tänka) så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga.

Vi skall kunna urskilja vad som är Gott och vad som är Ont men vi kan omöjligt göra det i vår egen kraft för Andens svärd måste komma in och göra det åt oss (Heb 4:12)

Jesus menar här att själiska människor aldrig kan bedöma en andlig sak rätt eller fel för vi har ingen aning om detta (1 kor 2)

Det första som hände efter syndafallet var ju att deras egna (själiska) ögon öppnades (tankesätt) och samtidigt stängdes dörren till Gud (1 Kor 2:14) (Otro)

Fikonlöven symboliserar den här jakten på de 3 punkterna i pyramiden vi så ofta återkommer till. Det som människan förut fick inströmmande i sitt liv genom Gud i hans Andliga Rike. Måste hon nu själv jaga efter. (Jes 51:1-2)

Många människor är som Sackeus han gömde sig nämligen i ett mullbärsfikonträd (Lk 19) Han ville se Jesus och det är precis det som är avgörande vilka fikonlöv du än har runt dig. Jesus talade sedan sådana personliga sanningsord till Sackeus att han blev alldelses förvandlad. Det står sedan så underbart.

Luk 19:9 Jesus sade till honom: "I dag har frälsning kommit till denna familj, eftersom också han är en Abrahams son. 10 Ty Människosonen har kommit för att uppsöka och frälsa det som var förlorat."

Sackaios var också redan precis som Adam och Eva omskapad i Jesus Kristus i Guds eviga rådslut. Men den nya identiteten skulle gått förlorad om inte Sackeus omvänt sig till Gud. Mitt i sina fikonlöv och sina pengar var han urless och ensam i livet. (och driven av fruktan)

Det var i fruktan som Abraham försökte uppfylla Guds löften med sin familj (Hagar - Ismael) (1 Mos 16) Han omvände sig senare och underordnade sig fick förlåtelse och det öppnade upp för Guds nåd. (1 Mos 17)

1 Mos 21:1 HERREN såg till Sara så som han hade lovat, och HERREN gjorde med Sara som han hade sagt. 2 Sara blev havande och födde en son åt Abraham på hans ålderdom, just vid den tid som Gud hade sagt honom. 3 Abraham gav den son som Sara hade fött åt honom namnet Isak.

Det är någonting om Gud vi måste lära oss och det är att det Gud har lovat har han också redan bestämt och när tiden är inne så kommer han också att fullborda detta. Gud är den ende som är totalt sann och totalt rättfärdig och han kan aldrig skifta från ljus till mörker.

Jak 1:16 Bedra inte er själva, mina älskade bröder.17 Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.

Hans kallelse och hans förutbestämmande när det gäller dig står alltid fast och han kommer att göra det. Trots att dina omständigheter ser ut att gå åt det motsatta hållet. Det som förändras är aldrig Gud men det är hur vi ser på sker och ting berorende på vilket öga vi ser med.

Men vi tvivlar därför att i oss bor en kraft som kallas för synd (sing) och som är kopplat till fruktan. En del är så hårt bundna i det här att de målar liksom upp en bild av ett misslyckande redan innan situationen uppstått. (förunderlgt hur ofta vi gör det)

1 Mos 12:1 HERREN sade till Abram: "Gå ut ur ditt land och från din släkt och din fars hus och bege dig till det land som jag skall visa dig. 2 Där skall jag göra dig till ett stort folk. Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli en välsignelse.

1 Mos 12:4 Abram begav sig i väg som HERREN hade sagt till honom, och Lot gick med honom. Abram var sjuttiofem år när han lämnade Haran.

Vad är Lot en bild på? Jo på våra själiska ögon (Tankar) när de får styra stänger vi igen för våra Andliga ögon (Tankar) Det var Lot som ledde Abraham till Egypten. Det var Lots herdar som ville ha de bästa bitarna som deras ögon såg. (1 Mos 13) Lot utvalde det bästa hans ögon såg (Tankar)

1 Mos 13:14 HERREN sade till Abram sedan Lot hade skilt sig från honom: "Lyft din blick och se dig omkring från den plats där du står, mot norr och söder, öster och väster. 15 Hela det land som du ser skall jag ge åt dig och dina efterkommande för evig tid. 16 Och jag skall låta dem bli som stoftet på jorden. Om någon kan räkna stoftet på jorden skall också dina efterkommande kunna räknas. 17 Bryt upp och drag igenom landet i hela dess längd och bredd, ty åt dig skall jag ge det."

Rom 4:19 Han sviktade inte i tron då han tänkte på att hans egen kropp saknade livskraft - han var då omkring hundra år och att Saras moderliv var dött. 20 Han tvivlade inte i otro på Guds löfte utan blev i stället starkare i tron och gav Gud äran. 21 Han var övertygad om att vad Gud hade lovat, det var han också mäktig att hålla. 22 Därför "räknades det honom till rättfärdighet."

Gud vill att saker som han har lovat oss skall komma fram genom tro. Inte av att vi springer omkring och manipulerar människor och omständigheter för att vi skall få se resultat.

Rom 4:18 Där allt hopp var ute, trodde och hoppades han att han skulle bli fader till många folk, som det var sagt: Så talrika skall dina efterkommande bli.

När vi bygger upp en relation med Gud så utvecklas samtidigt en förståelse i hjärtat av vem Gud är och vad han egentligen är. Teorierna blir utbytta mot verklighet (Eido) och våra hjärtas ögon öppnas i vandringen i gemenskap med honom (Ef 1:17-18) Det är därför relationen med honom är viktigare än det vi gör för honom.

1 Mos 15:4 Men HERRENS ord kom till honom: "Denne skall inte ärva dig, utan en som kommer från din egen kropp skall bli din arvinge." 5 Sedan förde han honom ut och sade: "Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem", och han sade till honom: "Så skall din avkomma bli."

1 Mos 15:6 Och Abram trodde på HERREN, och han räknade honom det till rättfärdighet.

1 Mos 17:1 När Abram var nittionio år uppenbarade sig HERREN för honom och sade: "Jag är Gud den Allsmäktige. Vandra inför mig och var fullkomlig. 2 Jag skall sluta förbund mellan mig och dig, och jag skall föröka dig mycket." 3 Då föll Abram ner på sitt ansikte, och Gud sade till honom: 4 "Se, detta är mitt förbund med dig: Du skall bli fader till många folk. 5 Därför skall du inte mer heta Abram, utan ditt namn skall vara Abraham, ty jag har gjort dig till fader för många folk.

Innan löftet gick i fullbordan så skulle Abraham bli totalt befriad från att försöka göra någonting i egen kraft (Lag) Utan han skulle helt och hållet förlita sig på Gud. Gud visste ju om vad som fanns i Abrahams hjärta hela tiden och som måste dö ner (Se Hagar - Ismael)(Det fanns fruktan där)

Det här visar att Gud vill att vå relation och vår kärlek till honom skall betyda mera än gärningarna och kallelsen. Det var just därför det dröjde så länge innan löftet uppfylldes. Om vi nu tittar på ändetidens avfall i Mt 7 så ser vi där att gärningarna kommer att upphöjas mer än relationen till honom.

Om Gud visar dig något så kommer det också med all sannorlikhet att ske men det sker i hans tid inte vår.

Hab 2:1 Jag vill stå på min vaktpost och ställa mig i tornet. Jag vill spana för att se vad han skall tala till mig, vilket svar jag skall få på min klagan. 2 Herren svarade mig och sade: Skriv upp synen och rista in den på skrivtavlor, så att den lätt kan läsas. 3 Ty ännu måste synen vänta på sin tid, men den skyndar mot sin fullbordan och ljuger inte. Om den dröjer, vänta på den, ty den kommer helt visst, den skall inte utebli.

Synen kommer att uppfyllas men när det kommer att ske så har också din relation med Gud förändrats på vägen till löftenas uppfyllelse. Vi ser därför ofta en lång ökenperiod hos de redskap Gud tänker använda.

Apg 7:23 När han hade fyllt fyrtio år, steg den tanken upp i hans hjärta att han skulle besöka sina bröder, Israels barn. 24 Han fick då se hur en av dem blev illa behandlad, och han tog honom i försvar och hämnades honom genom att slå ihjäl egyptiern. 25 Nu trodde Mose att hans bröder skulle förstå att Gud ville rädda dem genom hans hand, men det gjorde de inte. 26 Nästa dag kom han på några av dem när de slogs, och han försökte få dem att bli sams. Han sade: Ni män är ju bröder. Varför gör ni varandra illa? 27 Men den som hade handlat orätt mot sin landsman stötte undan Mose och svarade: Vem har satt dig till ledare och domare över oss? 28 Tänker du döda mig så som du dödade egyptiern i går? 29 Vid de orden flydde Mose, och han levde sedan som främling i Midjans land, där han fick två söner. 30 När fyrtio år hade gått, visade sig en ängel för honom i öknen vid Sinai berg, i flamman från en brinnande törnbuske.

40 år senare var han fortfarande på baksidan av berget. Det var bara de sista 40 åren som Gud kunde använda sig av Mose. Bara de sista 40 åren hade han lärt sig att inte förlita sig på sin egen styrka och säkerhet.

Ett hjärta som skall bli använt av Gud får inte sätt upp några egna agendor eller planera hur man skall sköta sina egna resurser för det är mänskligt hopp. Gud vill istället förstöra vårt mänskliga hopp och föra oss in i hans hopp genom att skaka allt som kan skaka i våra liv. Det gäller oss personligen men också församlingen.

Rom 4:17 Så står det skrivet: Till fader för många folk har jag satt dig, och det är han inför Gud som han trodde på, honom som gör de döda levande och kallar på det som inte är, som om det vore till.

Rom 4:19 Han sviktade inte i tron då han tänkte på att hans egen kropp saknade livskraft - han var då omkring hundra år - och att Saras moderliv var dött.