Undervisning: Bibelnycklar

<< Tillbaka

BIBELNYCKLAR TILL HJÄLP I DIN BIBELLÄSNING

OHLINS: Guds namn är viktigt Elohim eller Theos >> För att kunna förstå det här.

Det här får bli en Ohlinsk fundering. 13/8-09 Vad var det för stup som Solveig upplevde att hon klarade sig undan som hon berättade i Strömstad? >> Kanske det vägval som nu presenteras för oss alla som ett alternativ till Guds väg? Och en väg som inte är Guds väg brukar ju också kallas för tomhet. Det står också att skökan är ett djupt stup eller grop och hon kommer att få många att falla ner i stupet. Vi förstod att det var så för vi har ju själva blivit varnade på exakt samma sätt. Det här skall hjälpa oss att kunna undvika gropen. (Pred 7:27)

Guds Väg: Ingen människa i kan ju ta någon ära och berömma sig genom att gå på hans väg och vänta på hans öppna dörrar och låta honom göra de förutberedda gärningarna igenom oss med sin kraft.

Den brud som Jesus kommer för att hämta vandrar på det sättet. Och hon är klädd i fint vitt linne.

Upp 19:7 Låt oss glädjas och fröjda oss och ge honom äran ty tiden är inne för Lammets bröllop och dess brud har gjort sig redo. 8 Och åt henne har blivit givet att kläda sig i fint linne skinande och rent. Det fina linnet är de heligas rättfärdighet. (Frikännade från dom)(Att vandra innanför domaren Elohim och hans gränser = Agape) (Det är att vandra på Guds väg)

Hur har bruden gjort sig redo? Jo genom att vända om till Guds väg och vandra på den och ge Gud äran. Det var precis så Jesus vandrade och vi är skyldiga att vandra som han vandrade. (Läs 1 Johannes 2:3-11) Den som är i ljuset han vandrar alltså på Guds väg. (Läs ovan) Han är ett med Herren och tillhör alltså bruden.

Lägg mycket noga märke till att den som är i mörkret vandrar på en väg som utåt sett ser ut som den riktiga vägen men där man inte säger sig behöva vandra i hans förutberedda gärningar eller vänta på hans bestämda tid. Det här är vägvalet som nu presenteras över hela världen som ett prov för oss. Bruden eller skökan Jerusalem eller Babylon det är frågan. Läs också noga och jämför Rom 1:21-23 + Jes 29 13-16 (Obs! Ordet för känna i Rom 1:21 Ginosko används bara för en troende) Vi finner den falska "laglösa" kristendomen i Mt 7 ledda dit av de falska vägvisarna. Vad du än gör nu så följ dem inte! Du skall följa Guds Väg ! Det var när detta >> först Kom till Sverige som Herren började varna oss för vad som var på gång. Se >> 

Insatt 13/8-09

 Watchmann Nee: Herren ger oss urskiljning genom att han skiljer det andliga från det själsliga. HÄR 22/4

Sven Reichmann SYND när det står i singularis i Bibeln så handlar det om en böjelse som bor i oss och som motarbetar Gud och hans vilja i våra liv (köttets natur). 21/4 -09

Matthew Henry om ”Starke mannen” LK 11:21 HÄR

Torsten Nilsson – Om Guds kraft till frälsning Rom 1:16-17 HÄR

Sven Reichmann: När Gud leder dig in i kraftfältet (Ande) så leder han dig samtidigt in i den svaghet han har valt just för dig, för att du inte skall förlita dig på din egen kraft (kött).

Sven Reichmann: Paulus tar upp Romarbrevet 7 för att det är det stadiet vi går igenom tills vi når Rom 8

Watchman Nee: Gudsriket bor i dem som ödmjukt tar emot Jesu fullbordade verk på Golgata och håller fast vid det. Det är dessa som har Jesus som Herre i sina liv. Det är bara dessa som är ETT med honom och varandra. Satan däremot han har sina tjänare som styrs av mörkret (lögn och uppblandat ljus). Han regerar igenom människors kött och hans rike kallas för VÄRLDEN. Han kallas även för denna tidsålders Gud och världens furste.

Sven Reichmann: Mörker i Bibeln är inte rent mörker utan det är uppblandat ljus. En lögn är alltid uppblandad sanning.

Sven Reichmann: Kött är att göra saker för sin egen skull och Ande (agape) är att göra saker för Jesu skull.

Sven Reichmann: En delad håg i Jakobs brev är att vara dubbel och drivas av två saker/motiv samtidigt.

Det dolda motivet = att själv få berömmelse och anseende av det man gör. Trots att man gör det i Guds namn.

Ohlins: Ovanstående från Sven Reichmann förklarar vad hyckleri är. En hycklare uppträder bakom en mask eller ett täckelse. Han ger ett sken utåt att man är Gudfruktig men i hjärtat finns ett helt annat motiv, nämligen att själv komma fram och få berömmelse från människor. Det var det som Jesus sa att fariseerna gjorde. En hycklare är en som är bakom ett täckelse och just LOT betyder täckelse. Han följde Abraham med dolda motiv.

Stephen Kaung: Samvetet är dörren och porten eller man kan säga kanalen mellan ande och själ. Samvetet drivs av intuition och ett orent samvete drivs ständigt av kravet att försöka göra gott men det onda motivet finns alltid där. Därför måste vi omskäras i hjärtat.

Ohlin: Guds ord i Bibeln är Dabar eller Logos på hebreiska och kännetecknar hans ord men hans ord är också hans plan och hans rådslut och hans väg. Det kan du se om du studerar Jes 55.

Ohlin: En VÄG i Bibeln är ett tankesätt följt av handling därför innebär en omvändelse att byta väg. Tex Jes 55.

Jerry Potter: Det är svårt att förstå syndafallet om man inte fattar att äta är samma sak som att leva av någonting. Att äta av livets träd är då samma sak som att leva av Tro.

Jerry Potter: Herren har sagt till mig att vi gör samma sak i kristenheten idag som folket gjorde med guldkalven. Vi tar Guds ord (guld) och vi formar den gud vi vill med våra tankar. Men den guden är en avgud och följer vi den kommer vi att komma bort från Gud och sluta i fördärvet. (Det är ordet för laglöshet på hebreiska)

Watchman Nee: Den gamla människan är totalt oduglig och går inte att reparera. Hon är fullständigt obrukbar. Gud har valt är att korsfästa den gamla människan. Gud vill ge oss något helt nytt att följa - en ny väg som vi aldrig vandrat på förut. På den vägen kan inte den gamla människan få tillträde. Hon måste dö. Guds ord rensar och tvättar oss från all synd genom Kristi dyrbara blod OM vi lever i LJUSET. Synden här är våra gärningar som vi utfört med vår gamla människa. Lägg märke till att Bibeln aldrig säger att vår gamla människa skall tvättas och renas. Kristi blod tvättar bort våra synder, inte den gamla människan, för den gamla människan skall korsfästas och det är Bibelns klara lära.