Jesu fullbordade verk

<< Tillbaka

Rom 11:6 Men om det var av nåd (Guds Kraft) så var det inte på grund av gärningar (Egen kraft och styrka) annars vore nåden inte längre nåd.

EF 2:8 Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det 9 inte på grund av gärningar (Egen Kraft) för att ingen skall berömma sig.

Intressant är att ordet berömma sig har med att ”Lysa att göra” Jer 9: 23: 24 (De visa Jungfrurnas ljus kom från oljan) (De ovisas från den egna visheten) Nåden har sitt säte ytterst i Jesu fullbordade verk på Golgata – Därefter kopplas uppståndelsekraften in (Nåden) Det krävs Guds ord för att vi skall tro i hjärtat och det krävs ett gensvar i oss i form av en bekännelse med vår mun för att vi skall bli frälsta (befriade)

Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. 10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.

Det är verket på korset som avslutas med orden: Det är fullbordat! Joh19:30 Det måste förstås att Kristi verk på korset är ”Istället för” och han gav sig själv som ett perfekt offer för oss. Det är där korset och kristi döds betydelse för oss lyfts fram som vi får tro att kunna överlämna olika saker till honom. Han tog dina synder – Det är ditt genom tro Blodet göts för din rening från alla synder – Det är ditt genom tro – Egypten ströks på dörrposterna/fördärvaren Din fördömelse finns på korset – Det är ditt genom tro Dina bördor tog han på korset – Befrielsen kommer genom tro GT förebilder – Israels slaveri i Egypten Israel i Egypten är en förbild på människans slaveri under synden. Intiativet till frälsningen togs av Gud igenom en medlare som han hade utvalt nämligen Moses. Och igenom blodet av ett felfritt lamm blev priset betalt och Gud kunde handla med sin kraft för att frälsa. Ser vi det igen? Kraften till frälsningen låg i att lyda Gud och ta blodet av lammet och stryka på dörrposterna och i tro leva av lammet Gud i sin tur för bevarar dem från döden och för dem ut i riktning mot löfteslandet. (Ex. 6:6 - 12:13).

1Pe 1:18 Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från era fäder 19 utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och lyte.

Precis på samma sätt som påskalammet offrades för att beskydda och frälsa Israels folk från ”mordängeln” i Egypten och Guds kraft förde dem ut från fångenskapen där så är Jesus Kristus vårt offerlamm redan offrat 1Kor. 5:7

Rom 4:25 han som utlämnades för våra synders skull och uppväcktes för vår rättfärdiggörelses skull.

Det är på korset priset betalas fullt ut Frikännandet (rättfärdiggörelsen) kommer in i oss genom NÅD (Uppståndelsekraften)

Heb 1:3 Sonen utstrålar Guds härlighet och uppenbarar hans väsen och uppehåller allt genom sitt mäktiga ord. Och sedan han utfört en rening från synderna, sitter han nu på Majestätets högra sida i höjden.

Heb 8:1 Detta är en huvudpunkt i vad vi säger: Vi har en sådan överstepräst som sitter på högra sidan om Majestätets tron i himlen

Heb 7:25 Därför kan han också helt och fullt frälsa dem som genom honom kommer till Gud, ty han lever alltid för att mana gott för dem.

I GT i 2 Mosebok och i Ruts bok uppenbaras ”nära släktings rätt att köpa loss egendom” heb Goel. En nära släkting hade rätt att köpa loss egendom med ett bestämt pris om en annan släkting kom i skuld hos någon.

3 Mos 25:25 Om din broder blir fattig och säljer något av sin besittning skall hans återlösare (Goel) komma till honom och lösa tillbaka det brodern har sålt.

3 Mos 25:47 Om en främling eller inneboende hos dig kommer till välstånd och en av dina bröder råkar i fattigdom hos honom och säljer sig åt främlingen som bor hos dig, eller åt någon annan som tillhör en främmande släkt 48 skall han kunna återlösas sedan han har sålt sig.

Någon av hans bröder kan lösa tillbaka honom. Följande krävs av en Goel Han skall vara en nära släkting Han skall ha rikedom att köpa oss fria Han får inte inneha samma skuld som den han skall köpa loss Han måste ju även vara villig att betala priset begärt. Vår älskade frälsare och närmaste släkting Jesus Kristus är vår Goel och han uppfyller alla dessa kraven. Han kom igenom Jungfrun och fri från Adams skuld Han gick villigt till korset för sina släktingars skull Hans dyrbara blod betalade det höga priset satt Vittnesbördet I NT Nt uppenbarar vilken situation alla oförlossade är i – de är sålda i syndens slaveri Rom. 7:14 - 6:20. 3 grekiska ord som uppenbarar den fulla bilden av vad Kristus gjorde och vad hans blod köpte oss fria ifrån Agorazo = att köpa loss från slavmarknaden

Upp 5:9; 14:3-4 Exagorazo = att köpa loss och ta ut från marknadsplatsen för att aldrig återvända dit igen Gal. 3:13; 4:5) Lutroo = löst och frisläppt - Titus 2:14 1Pet. 1:18 Jesus Kristus betalade ett fullt pris för dig genom sitt dyrbara blod (han prutade inte en gång)

Det här ligger och väntar i evangeliet och så fort evangeliet predikas och någon responderar i tro så ges denna oerhörda rikedom till den person som tror. Han får omedelbart uppleva hur Kristi uppståndelsekraft kommer genom NÅDEN och gör detta levande på insidan.

Joh 8:34 Jesus svarade: Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav. 35 Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid. 36 Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.

Bibeln talar även om en full förlossning! Så det vi får uppleva på denna sidan evigheten är enligt bibeln inte en 100 % uppfyllnad Den kommer att komma vid Jesu Tillkommelse Rom. 8:23; Phil. 3:21.

Våra kroppar kommer att förvandlas vid den sista basunens ljud1Cor. 15:35-58. Kristi försoning på Golgata försonade oss med en helig Gud (elohim) Domaren som sätter upp reglerna och själv dömer.

Col 1:21 Också åt eder, som förut var bortkomna från honom och genom ert sinnelag hans fiender, i det att I gjorden vad ont var 22 också åt er har han nu skaffat försoning i hans jordiska kropp, genom hans död, för att kunna ställa er fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga 23 om I nämligen förblir i tron, väl grundade och fasta, utan att låta rubba eder från det hopp som tillbjudes oss i evangelium, det evangelium som I har hört, och som blivit predikat bland allt skapat under himmelen, det vars tjänare jag, Paulus, har blivit.

Ordet Försoning “Katalasso” betyder att någonting förändras totalt.

2Co 5:18 Men alltsammans kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och givit åt oss försoningens ämbete.

Det finns sådan kraft i orden om Jesu död på Golgata att det kan förändra människors liv totalt. Försoning är någonting som tar hand om problemet med en vred och sårad Gud. Kristi död är det enda som tillfredställer Guds krav på rättfärdighet och det enda som håller tillbaka hans vrede från en människa. Att vi sätter tro till det Jesus Kristus gjorde på Golgata tillfredställer Gud – om det nu är så måste korset vara det som är i centrum i varje kristens liv.För talet om korset och predikan om korset är någonting som behagar Gud.

3 viktiga saker i Försoningen En person som kommer med en gåva för att få bort vreden av en annan förklarar sig själv underordnad till den som har vreden.

Phi 2:6 han som var till i Gudsskepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, 7 utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare skepnad, när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa 8 och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset.

Försoningsgåvan var sådan att den skulle ta bort vreden från den som var arg men den måste komma före den skyldige. Jesus Kristus själv är den dyrbara gåvan så därför var det nödvändigt att han gick före oss in i Guds närhet. Om vi själva i vårt tillstånd skulle gå före det att gåvan var accepterad skulle vi bli dödade av hans vrede.

Heb 10:19 Eftersom vi nu, mina bröder, hava en fast tillförsikt att få gå in i det allraheligaste i och genom Jesu blod, 20 i det att han åt oss har invigt en ny och levande väg ditin genom förlåten det är genom sitt kött 21 och eftersom vi hava en stor överstepräst över Guds hus,

Givaren måste vara så rik att han kan presentera en gåva av tillräckligt värde för att resultat skall uppnås.

Heb 9:11 Men Kristus kom såsom överstepräst för det tillkommande goda och genom det större och fullkomligare tabernakel som inte är gjort med händer, det är, som inte tillhör den skapelse som nu är,12 gick han, inte med bockars och kalvars blod, utan med sitt eget blod, en gång för alla in i det allraheligaste och vann en evig förlossning.13 Ty om redan blod av bockar och tjurar och aska av en ko, stänkt på dem som ha blivit orenade, helgar till utvärtes renhet, 14 huru mycket mer skall inte Kristi blod då han nu genom evig ande har framburit sig själv såsom ett felfritt offer åt Gud rena våra samveten från döda gärningar till att tjäna den levande Guden! 15 Så är han medlare för ett nytt förbund, på det att de som var kallade skulle få det utlovade eviga arvet, därigenom att en led döden till förlossning ifrån överträdelserna under det förra förbundet.16 Ty där ett testamente finnes, där måste det styrkas att den som har gjort testamentet är död.17 Först genom döden blir ju ett testamente giltigt, varemot det inte äger gällande kraft, så länge den som har gjort det ännu lever.18 Därför har inte heller det förra förbundet blivit invigt utan blod.19 Ty sedan alla buden, såsom de lyda i lagen, hade blivit av Moses kungjorda för allt folket, tog han blod av kalvar och bockar, tillika med vatten och röd ull och isop, och bestänkte såväl själva boken som allt folket 20 och sade: "Detta är förbundets blod, det förbunds som Gud har stadgat för eder. 21 Likaledes stänkte han ock blod på tabernaklet och på alla de ting som hörde till gudstjänsten. 22 Så renas enligt lagen nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.

Den nedsjunkna människan var så fattig at hon aldrig någonsin kunde få fram en gåva som skulle stilla Guds vrede. Så Gud var så god och barmhärtig mot oss att han gav oss denna gåva helt fritt och förintet nämligen Jesus Kristus. Förebilden är då Abraham ska offra sin son Isak på Moria berg som ett brännoffer. När Isak såg elden och altaret sa han: var är offerlammet? Och Abraham svarade: Gud kommer nog att själv före oss med ett offerlamm. Och Gud som alltid håller sina löften säger:

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall inte förgås, utan hava evigt liv. 17 Ty inte sände Gud sin Son i världen för att döma världen, utan för att världen skulle bli frälst genom honom.

På den stora försoningsdagen – så skulle Överste – Prästen gå in i Det allra Heligaste med blod och stänka det framför Nådastolen (försoningsplatsen) Och det var för Israels alla synder. Uppfyllelsen av detta kom genom Jesus Kristus Guds eviga Nådastol (försoningsplats)

Heb 10:1 Lagen innehåller endast en skugga av det goda som kommer och inte tingen i deras verkliga gestalt. Därför kan lagen aldrig genom samma offer som ständigt år efter år frambärs, fullkomna dem som träder fram. 2 Skulle man inte annars ha upphört att offra? De som förrättar offertjänsten skulle då redan en gång för alla ha blivit renade och inte längre haft några synder på sitt samvete. 3 Men nu ligger i dessa offer en årlig påminnelse om synder 4 Ty det är omöjligt att tjurars och bockars blod skulle kunna utplåna synder. 5 När Kristus träder in i världen säger han därför: Offer och gåvor begärde du inte, men en kropp har du berett åt mig. 6 Brännoffer och syndoffer gladde dig inte. 7 Då sade jag: Se, jag har kommit, Gud, för att göra din vilja. I bokrullen är det skrivet om mig. 8 Först säger han: "Offer och gåvor, brännoffer och syndoffer begärde du inte och gladde dig inte", fast de bärs fram enligt lagen. 9 Sedan säger han: "Se, jag har kommit för att göra din vilja." Så upphäver han det första för att fastställa det andra. 10 Och i kraft av denna vilja är vi helgade genom att Jesu Kristi kropp blev offrad en gång för alla. 11 Alla andra präster står dag efter dag och förrättar sin tjänst och bär gång på gång fram samma offer, som aldrig kan ta bort synderna. 12 Men Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider, och han har satt sig på Guds högra sida 13 och väntar nu på att hans fiender skall läggas som en fotpall under hans fötter. 14 Genom ett enda offer har han för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga. 15 Om detta vittnar också den helige Ande för oss. Först säger han: 16 Detta är det förbund som jag skall sluta med dem efter denna tid säger Herren. Och sedan: Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen, 17 och deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg. 18 Och där synderna är förlåtna behövs det inte längre något syndoffer. 19 Bröder, i kraft av Jesu blod kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste 20 på den nya och levande väg som han har öppnat för oss genom förlåten, det vill säga sitt kött. 21 Vi har en stor präst över Guds hus. 22 Låt oss därför med uppriktigt hjärta gå fram i full trosvisshet, med ett hjärta som är renat från ett ont samvete och med en kropp som är badad i rent vatten. 23 Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast. 24 Låt oss ge akt på varandra och uppmuntra varandra till kärlek och goda gärningar. 25 Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.

När en ångerfull syndare genom tron vänder sig till Kristus så ges detta försonande verk till syndaren I fullt mått. Gud får en förändrad syn på syndaren för nu täcks synden av någonting som han verkligen älskar sin egen son. Och den som kommer med försoningsblodet till Gud och förlitar sig bara på detta offer han gör Gud glad och Gud ger rättfärdighet och frid.