Undervisning: Med eller utan mask, det är frågan

<< Tillbaka

4 Mos 20:7 Och HERREN talade till Mose och sade: 20:8 Tag staven, och församla menigheten, du med din broder Aron, och talen till klippan inför deras ögon, så skall den giva vatten ifrån sig; så skaffar du fram vatten åt dem ur klippan och giver menigheten och dess boskap att dricka.

Num 20:7 And the LORDH3068 spakeH1696 untoH413 Moses H4872 saying,H559 8 TakeH3947 (H853) the rod,H4294 and gather thou the assembly together,H6950 (H853) H5712 thou,H859 and AaronH175 thy brother,H251 and speakH1696 ye untoH413 the rockH5553 before their eyes;H5869 and it shall give forthH5414 his water,H4325 and thou shalt bring forthH3318 to them waterH4325 out ofH4480 the rock:H5553 so thou shalt give(H853) the congregationH5712 and their beastsH1165 drink.H8248

1696 Dabar = Guds tankar och hans plan uttryckt I ord. (Ef 1 9-11) (Logos i NT = Guds Dabar blev Kött Joh 1:14) även studie HÄR

413 Al = I rikning mot någon eller inför någon. Eller i enlighet med någonting eller om någonting.

5553 Sela = Högt upphöjd klippa till skillnad mot den klippa Mose slog på i 2 Mos 17:6 Vid Horeb den klippan har ett annat namn 6697 Tzur som betyder den lågt liggande klippan.

Vi har i dessa 2 klippor en tydlig bild på Jesu Kristi kommande som lågt liggande Guds tjänare och lidande Messias som dog på Golgata. Och den uppståndne Herren Jesus Kristus hela himmelens och jordens Herre.

1Kor 10:4 och alla drack de samma andliga dryck de drack nämligen ur en andlig klippa, som åtföljde dem, och den klippan var Kristus.

Det var alltså frågan om andligt vatten från klippan men först så skulle klippan ligga lågt och korsfästas sedan skulle klippan upphöjas.

Mose skulle nu skaffa fram andligt vatten igenom att predika Guds plan (1696 – Dabar) i enlighet med om eller inför någon (413 Al) och denna någon är klippan (5553 Sela – Församlingens Herre)

Detta Mose skulle göra kan i NT sägas med ordet 3670 Homologeo. Som betyder att tala lika med någon eller något (Gud och hans Logos)

Du kan se hur Paulus uttrycker det här.

2 Kor 2:17 Jo, vi förfalska ju inte av vinningslystnad Guds ord (Plan och rådslut) som så många andra gör utan av rent sinne, drivna av Gud, förkunna vi ordet (Plan och rådslut) i (OM) Kristus (KLIPPAN) inför Gud (Inför hans ansikte utan täckelse)

Helt klart har Paulus hämtat sitt evangelium i ensamhet genom att Den Helige Ande har uppenbarat Guds plan med klippan Jesus Kristus och hans vägar för Paulus i öknen. Borta från påverkan av människotankar. Det är just i öknen människotankarna skall bli Guds tankar.

Där förkrossas vi för att Jesus skall förbinda våra hjärtan (Tankar o vilja)
Jes 61 – Förbinda = Regera – Omsluta – Sadla – Styra.

Vi vet att Mose hade ett täckelse på sig (2 Kor 3:13) och Sven Reichmann och många andra kommentarer säger att täckelsen innebär att upphöja sina egna tankar och planer (Våra Ljus som är Mörker) över Guds tankar och planer (LOGOS)(Hans Ljus)

Ordet högmod i bibeln betyder att skina över något och betyder att vi lyfter upp vår vishet över Guds vishet. Därför är inte Jesus Herren över en högmodig människa eftersom våra tankar skall lägga sig under Kristi tankar.

Det betyder även svällande tal och det kommer av surdegen i baktrågen. Detta skall rensas ut vid påsken så att vi har osyrade degar.

Mose hade alltså ett täckelse på sig (Hyckleri) när han skulle tala till klippan eller i enlighet med eller om klippan. (Jesus Kristus) (2 Mos 34:29-35)

4 Mos 20:6 Men Mose och Aron gick bort ifrån församlingen till uppenbarelsetältets ingång och föll ned på sina ansikten. Då visade sig HERRENS härlighet för dem. (Läs nu 2 Mos 34:29-25) 7 Och HERREN talade till Mose och sade:
8 Tag staven (Auktoritet) och församla menigheten, du med din broder Aron och talen till klippan (5553 Sela) (Tala i enlighet eller om Klippan = Messias) inför deras ögon så skall den giva vatten ifrån sig så skaffar du fram vatten åt dem ur klippan (5553 Sela) och ger menigheten och dess boskap att dricka. (Andligt vatten – 1 kor 10)
9 Då tog Mose staven från dess plats inför HERRENS ansikte såsom han hade bjudit honom. 10 Och Mose och Aron sammankallade församlingen framför klippan där sade han till dem: Hör nu I gensträvige kunna vi väl ur denna klippa skaffa fram vatten åt er? (Nu hade Moses Täckelsen på) 11 Och Mose lyfte upp sin hand och slog på klippan (5553 Sela) med sin stav två gånger då kom mycket vatten ut så att menigheten och dess boskap fick dricka. 12 Men HERREN sade till Mose och Aron: Eftersom I inte trodde på mig och inte höll mig helig inför Israels barns ögon därför ska I inte få föra denna församling in i det land som jag har givit dem. 13 Detta var Meribas vatten, där Israels barn tvistade med HERREN, och där han bevisade sig helig på dem.

Vers 10 Paulus förklarar i 2 Korintierbrevet vad det innebär att sätta på sig ett täckelse. Det Mose skulle ha gjort istället för att sätta ett täckelse för sitt ansikte var detta.

2 Kor 4:1 Därför då vi nu, genom den barmhärtighet som har vederfarits oss, har detta ämbete så fälla vi inte modet.
2 Nej vi har frånsagt oss allt skamligt hemlighetsväsen och gå inte illfundigt till väga ej heller förfalska vi Guds ord utan framlägga öppet sanningen och anbefalla oss så, inför Gud hos var människas samvete. 3 Och om vårt evangelium nu verkligen är bortskymt av ett täckelse, så finnes det täckelset hos dem som gå förlorade. 4 Ty de otrognas sinnen (Otroendes olydigas hjärtan) har denna tidsålders gud så förblindat, att de inte se det sken som utgår från evangelium om Kristi Guds egen avbilds, härlighet. 5 Vi predika ju inte oss själva (Som Mose gjorde) utan Kristus Jesus såsom Herre (KLIPPAN) och oss såsom tjänare åt er för Jesu skull. 6 Ty den Gud som sade: Ljus skall lysa fram ur mörkret han är den som har låtit ljus gå upp i våra hjärtan för att kunskapen om Guds härlighet som strålar fram i Kristi ansikte skall kunna sprida sitt sken. (Genom våra munnar till andra människor)

Så att lysa är att bekänna (Homologeo) samma sak som lyser in i vårt hjärtat och inte  sätta täckelse över det.  Men det finns ett annat ljus som är falskt och är mörker.

Det är när vi sätter ett täckelse över ljuset som strålar in i våra hjärtan från Kristi ansikte som vi upphöjer oss själva och vårt ljus (Som är mörker) över Guds ljus. (Jer 9:23-24) Ordet berömma sig = Att lysa att skina.

Mose upphöjde människotankar över Guds tankar 4 Mos 20:12

1Kor 10:11 Men detta vederfors dem för att tjäna till en varnagel och det blev upptecknat till lärdom för oss som har tidernas ände inpå oss. (Rom 15:4)

Straffet i GT: Ni kommer inte in i landet!
Straffet i NT: Ni kommer inte in i himlen! Mt 25 Jungfrurna (2 ljus)

Mt 24:45- Kan du se ett ledarskap som upphäver sig över de andra tjänarna.

4 Mos 20:12 ger oss lärdomen att om vi tar det ljus (Sanningen) vi får från Kristi ansikte och förmedlar detta utan täckelse så byggs församlingen upp på klippan Kristus.

Men att ta och sätta ett täckelse för sitt ansikte är att stoppa ljuset och istället förmedla andra tankar till folket det är att bygga på sand. Låt oss kolla det!

4 Mos 20:12 Men HERREN sade till Mose och Aron: Eftersom I inte trodde (Byggde) på mig och inte höll mig helig (Avskiljd från världens sätt) inför Israels barns ögon därför ska I inte få föra denna församling in i det land som jag har givit dem.

Trodde på mig = Heb: 539 Aman Rot: Byggde på mig!

1Kor 3:12 men om någon bygger på den grunden med guld, silver och dyrbara stenar eller med trä, hö och strå,

Innan så har han talat om att vattna och då har han 5 Mos 32 I Åtanke men att vattna och att bygga är exakt likadant. Det är att kunna förmedla den sanning som kommer in i våra hjärtan till andra människor utan att sätta någon täckelse för ljuset i form av människotankar.

Höll mig helig = Avskiljd från ert och världens sätt att tänka. Det är att bygga med Trä Hö och Strå.

Det är här Paulus hämtar sin undervisning ifrån när han förklarar för Korintierna att man inte kan bygga på någon annan grund än den som redan är lagd nämligen Jesus Kristus klippan. Vad har vi nu lärt oss? Jo att sätta ett täckelse för sitt ansikte det är att uppträda med dolda motiv och förfalska skriften för egen vinnings skull.

Det är att bygga församling på en annan grund än den som redan ligger och alltså är det att bygga på sanden. Det är att förmedla en annan bild av Jesus Kristus till folket och att upphöja sina tankar över sanningen.

1Kor 3:16 Vet I inte att I är ett Guds tempel (HUS) och att Guds Ande bor i er? 17 Om nu någon fördärvar Guds tempel, så skall Gud fördärva honom; ty Guds tempel är heligt, och det templet är I. 18 Ingen bedrage sig själv. Om någon bland er menar sig vara vis genom denna tidsålders visdom så blive han en dåre, för att han skall kunna bli vis.

Fördärvar Huset skall Gud fördärva = Den som inför en process som gör att Guds Hus slutar upp att byggas upp på Klippan igenom Guds vishet. Honom skall Gud fördärva = I honom skall det börja en process som berövar honom allt liv från Gud så det enda som blir kvar är Trä – Hö – Strå.

Han skall med andra ord förlora det han tror sig ha och istället fångas allt starkare i sin egen visdom. Vilket verserna efteråt också förklarar.

1Kor 3:19 Ty denna världens visdom är dårskap inför Gud. Det är ju skrivet: Han fångar de visa i deras klokskap.
20 så ock: Herren känner de visas tankar han vet att de är fåfängliga. (3152 Mataios = Tomma)

Så har vi nog fått förklaringen till hur man istället för att gå från härlighet till härlighet går från förblindelse till förblindelse i vårt land.

När Mose satt täckelset för sitt ansikte och skulle tala till klippan men slog så säger Psaltaren.

Psa 106:32 De förtörnade honom också vid Meribas vatten, och det gick Mose illa för deras skull. 33 Ty de var gensträviga mot hans Ande, och han talade obetänksamt (TOMMA ORD) med sina läppar.

Vem är utan täckelse idag inför Herrens ansikte så att han kan förmedla den härligheten och kunskapen om Gud?

Du har väl hört vad våra stora ledare talar om? Församlingsbyggen genom att studera tabeller och statistik. När det gått som längst så säger man att man kan finna Gud i sig själv.

Man kan ganska snart förstå att det är en stor brist på Gudsfruktan i vårt land – Satans viskande stämma: Skulle då Gud ha sagt? Har man trott på.

Vi tror inte idag att någon dom eller vrede kommer att drabba oss överhuvudtaget. Men Paulus är solklar

EF 5:6 Låten ingen bedrag er med tomma ord ty för sådana synder kommer Guds vrede (3709 Orgay) över de ohörsamma. (De blinda – otroende) Ordet Orgay handlar om en evig vrede. Heb 3 +4 Visar att det är de som inte kommer in i vilan.

I 2 Tess 2 så kommer villfarelsen att sändas från Gud själv över dessa som inte tar emot kärleken (Agapen) som kommer ifrån sanningen (Ljuset) så att de kan bli frälsta (Komma in i landet – himlen)

2 Tess 2:9 honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under10 och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de inte gav kärleken till sanningen rum så att de kunde bliva frälsta. 11 Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen, 12 för att de ska bli dömda, alla dessa som inte har satt tro till sanningen utan funnit behag i orättfärdigheten.

Sven Reichmann: När människan från början föll i synd så gick människan sönder och det Gud vill tala om för oss är att tro är det som kan återställa människan i ursprungligt skick. Djupast sett så var det tro som människan tappade bort i Eden.

Om Gud får ge dig och mig tro som en gåva så kommer vi att återställas till det vi var tänkta till från början. Alltså är din personlighet och dina gåvor och de gärningar som Gud tänkt för dig förlorade i syndafallet men igenom tron så upprättas allt detta igen och du kan bara bli den Gud redan har bestämt dig till att bli.

Så att uppträda bakom en mask det är att försöka vara en annan än den som Gud har tänkt och bestämt att du skall vara och bli. Gud hade bestämt att Abraham skulle bli och vara en fader för många folk och den bilden klarar vi inte av att plocka fram.

Men Gud för oss igenom olika händelser i livet så vi får göra våra vägval och väljer vi honom så blir vi formade till det som var tänkt från början. Nu börjar jag förstå varför Gud en natt på Linneahuset kom till mig och sa

Psa 103:2 Lova HERREN min själ och förgät inte vad gott han har gjort, 3 han som förlåter dig alla dina missgärningar och helar alla dina brister

Lova = 1288 Barak = Böj knä för = Välsignad eller bli välsignad. Glöm ej vad Gott han har gjort = Golgata Kors.
Han förlåter oss allt som är förvridet. Verbet betyder även en befrielse från det förvridna.

Det är det förvridna som är den bild vi är i oss själva och som vi har om oss själva som gör att vi ser på oss själva med mänskliga ögon. Det är den förvridna bilden vi ser hos oss som ger oss smärta. Denna förvridna bild vill Gud hela tillbaka till ursprungligt skick igen. Det är frälsningen i Jesus Kristus.

Denna förvridna bild kallas också för vår yttre människa den yttre människan skall förkrossas och korsfästas så att den inre människan den som Gud redan har bestämt om dig skall kunna ta över. David i bibeln var smord till att vara konung och han var det inför Gud men utvändigt såg det inte alls ut som om det stämde. Han jagades och förföljdes var i grottor och grät.

Gud ledde David in och igenom många smala passage för att han skulle kunna upphöja honom till Konung. Men samtidigt så var detta en process där en som var högre konung skulle vara konung över honom. Processen till förkrosselse är också en bild på att Kristus regerar i våra hjärtan där vår vilja och vårt förstånd sitter enligt Judiskt tankesätt.

Apg 14:22 och styrkte lärjungarnas själar i det de förmanade dem att stå fasta i tron och sade dem, att det är genom mycket bedrövelse (Trånghet – Krossande) som vi måste ingå i Guds rike. (Himmelriket)

Varje gång du går igenom ett smalt passage så är förkrosselse av hjärtat en verklighet och du förändras och överlåter ditt hjärta och dina tankar åt Herren.Du blir mer och mer lik den bild som Herren har satt upp just för dig redan från begynnelsen och du behöver inte vara någon annan än dig själv.

Jes 61:1 Herrens, HERRENS Ande är över mig, ty HERREN har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de ödmjuka han har sänt mig till att läka dem som har ett förkrossat hjärta till att predika frihet för de fångna och förlossning för de bundna.

En underbar sanning finner vi i Hebreiskan – Ordet för läka här med rött betyder: Styra - Regera – Sadla – Göra hel – Förbinda.Samma bild på Guds rike finner du i Sak 3 – Förbindandet av Josuas huvud + Frälsningens hjälm i Ef 6

Det innebär att den som har fått den förvridna bilden av sig själv krossad och misslyckad han får gå in i Guds Rike. Hans hjärta och tankeliv regeras nu av Jesus Kristus som är konungen i sitt rike. Det som då regerar över ditt hjärta och ditt tankeliv är precis det som kommer att få huset byggt på klippan stående medan det andra huset faller. Mt 7

Rom 14:17 Ty Guds rike består inte i mat och dryck, utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.
1Kor 4:20 Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft. 1411 – Dunamis/Rot Duna = Inre kapacitet och ges yttre möjligheter.

Guds rike är i ett förkrossat vilande hjärta vars tankar regeras av Herren Jesus Kristus.
Vi läser i bönen fader vår så här Mat 6:10 Tillkomme ditt rike ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden.

Vad är hans vilja? Jo EF 1:9-11 Kristus som huvud över allt som finns i himlen och på Jorden. Han regerar över förkrossade hjärtan och bara där sker hans vilja och hans kraft flödar.