Översatt 30-10-2008 av Elvor och Janne

Det är idag en stor del av den så kallade profetiska rörelsen (Latter Rain) som länge bittert har gått emot David Wilkerson och allt som han har sagt. De har beskrivit honom som en ”doom and gloom -predikant” som bara har varningar och omvändelse budskap att komma med. Han varnar alltid för det mörka som kommer att komma och med sitt budskap vill han föra nationen och kristenheten till omvändelse.

Jag fick ett E-mail från en vän i USA som nyss kommit hem från en pingstkyrka där han tjänat i några år. Han sa att om du citerar David Wilkerson i vissa av de här kretsarna så får de en mörk, arg blick över sig.

David Wilkerson är en man som hela tiden har stått rak och varnat för den katastrof som vi nu ser har kommit över oss och ändå är det många som förkastar hans budskap. Hans budskap är bevisat vara sanning men ändå så avskyr man honom. Jag tror personligen att det är hans budskap man inte tål att höra, som är OMVÄNDELSE.

Han är inte som de andra smickrande så kallade profeterna som säger det de vet att folk vill höra. När detta ”Gud vill att du skall bli rik” -evangeliet började spridas var David Wilkerson en av mycket få ledare som öppet vågade att kalla det för vad det var och predika för Guds folk att omvända sig från kärleken till pengar. Och detta är nog en av anledningarna till att han är så förtalad.

När den så kallade “Toronto-välsignelse” kom till kyrkorna och fyllde dem med de mest konstiga och otäckaste manifestationerna. Då var det han som satte fingret på detta och gick emot det. Det var inte många i Pingströrelsen som vågade uttala sig om vad det var för “ny ande” som började invadera kyrkorna.
Och den så kallade Profetrörelsen (Latter Rain) i världen idag har nu ännu mera distanserat sig från sanningen i Bibeln. Den säljer lastbilar fulla med böcker och håller otaliga konferenser. Den rörelsen är populär på grund av att den alltid är positiv och upplyftande och människocentrerad. Den har kommit miltals bort ifrån vad som egentligen menas med profetiskt. Amos eller Jeremia budskap till omvändelse hör du aldrig i den här rörelsen överhuvudtaget. Du hör nästan aldrig omvändelse från synd predikas här.

En hel del av denna rörelse har totalt fastnat på att det är en “religiös ande” här och en ”religiös ande “ där. När folk i denna nya profetrörelse ser saker så ser dom hela tiden en ande av fariseism eller en ande av lagiskhet. Allting är och har blivit ande. Och så talar de om nåd och åter nåd. Synd, rättfärdighet och dom verkar vara en skräck för dem för de är så rädda att bli ”religiösa”.När nu Gud reser upp en profet som talar synd, rättfärdighet och dom så förkastar de honom eller henne direkt. Varenda sann profet genom historien har alltid predikat mot synd rättfärdighet och dom! Alla de kända väckelseförkunnarna gjorde det: Finney, Wesley, Whitefield, Edwards med flera.

Vi har idag fått en helt ny betydelse i ordet profet och det är långt under den standarden som Bibeln beskriver en profet. Det var Hesekiel som beskrev ”sovkuddsprofeter” och dessa är de vi behöver minst i denna kris Amerika befinner sig i.Vad vi behöver idag i Amerika är en klar och stark basunstöt för att varna folk vad som håller på att ske. Just David Wilkerson har varit en sådan röst och tyvärr är han ganska ensam. Men tack vare Gud så är hans röst känd på många plaster.

Jag tror att Gud placerat honom i New York för just den här tiden. Här ligger FN och världsfinanserna och världens media.David är ”Guds man” i denna stad. Jag tror verkligen det och hans budskap till Amerika är att Gud vill att dessa tragedier skall leda till omvändelse.Jag vill att ni alla skall veta det att jag tror honom och gör det mycket hellre än att jag lyssnar till dessa ”sovkudds-profeter” som säger tvärtom. Jag lyssnar hellre till den profeten som är precis exakt i sina profetiska varningar. David hatar synden och villfarelsen så mycket men älskar också Gud och människorna så mycket. Därför kan han inte vara tyst när han ser hur Guds hjärta trampas ner. Detta är kännetecknen på en sann profet!

Fortsätt kämpa David! Gud välsigne er alla.
Andrew Strom